Tabung Masa Depan ...

Thursday, February 04, 2016

Menjeruk Rasa !

Di balik sejuta rasa yang singgah
Aku masih berdiri termanggu di depan pintu
Menoleh ke belakang sebentar melihat diri sendiri di cermin
Yang ada hanya aku yang kaku menahan sendu
Sambil hati berbisik bertanya tentang rasa itu.....
Entah apa rasa yang singgah
Hanya buat aku jadi lebih lara, resah dan gelisah
Walau ku cuba ku jerit kuat Argggghhhhhh aku tak kisah
Tapi hakikat sebenarnya adalah
Masih ada rasa yang terus menyinggah
Yang tak mungkin dapat ku sanggah
Hanya dengan berkata Ah !
Redha ku terima 
Apa saja cerita yang menjeruk rasa
Biarkan saja ianya tinggal rasa
Kerana aku juga perlu meminjam rasa itu
Buat peneman hingga ke penghujung  nyawaku !
Sayang kamu, rindu kamu....

Tuesday, December 29, 2015

N3 Kosong !

( GOOGLE IMAGE)

Banyak benda yang nak disettlekan... so many !
But
I' ll be back soon yer, In Sya Allah !

Friday, December 18, 2015

Kasih Ibu Membawa Ke Syurga, Kasih Ayah Sepanjang Masa !

Salam Pagi Jumaat 6 Rabiul Awal !

Kita sering mendengar tentang perlunya kita patuh dan taat pada ibu  sehingga dikatakan
Syurga itu terletak dibawah telapak kaki ibu.  
Seorang lelaki datang kepada Nabi SAW dan berkata, 
"Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling berhak aku patuhi?", 
Kata Nabi, "Ibumu", lelaki itu bertanya lagi, "kemudian siapa lagi?",
 Nabi menjawab, "Ibumu", Lelaki itu bertanya lagi,
 "Lalu siapa lagi?", Nabi tetap menjawab, "Ibumu", 
Lelaki itu bertanya kembali, "Kemudian siapa lagi?", 
Nabi menjawab, "Ayahmu"....
Imam Al Qurthubi dalam tafsirnya menjelaskan bahwa hadis tersebut memberikan penjelasan
 kepada kita bahwa kecintaan dan kasih sayang seseorang terhadap Ibunya harus tiga kali
 lebih besarnya dibandingkan kecintaan dan kasih sayang seseorang kepada Ayahnya. 
Ada banyak sebab mengapa kita perlu patuh kepada ibu sebanyak 3 kali dan kemudian 
barulah kepada Ayah, terutamanya kerana ibulah yang telah mengandung dan melahirkan
 kita dengan susah payah.  
Tapi itu bukan menjadi satu sebab dan alasan untuk 
kita tidak patuh dan sayang kepada ayah kitakan, betul tak Adik !

Macam anak2 KA pun, mereka lebih rapat dengan KA. Lagi2 Along dan Angah.
Mungkin kerana En Hubby lebih serius orangnya tapi tidak pada Adik
Adik, baik dengan KA or dengan Abah sama aje rapatnya.
Biasanya musim2 cuti sekolah ni Adik akan ikut KA ke pejabat saban hari.
Tapi satu malam Adik bagitau KA siap2 dah..
ADIK :  Esok Adik tak ikut Ummi pergi office tau !
KA : Kenapa ?
ADIK :  Sebab Adik dah janji esok nak suruh Abah masak. Abah masakkan sedap. 
Lama  dah Adik tak makan masakan Abahlah Ummi!
KA :  Boleh je Abah masak hari lain kan !
ADIK : Tak boleh, Abah dah janji esok nak masak masakan kegemaran Adik !
Dan memang En Hubby masakkan menu seperti yang Adik minta esoknya.
Bukan menu apa pun , menu yang simple2 aje
Ikan bilis goreng dengan cili api ketuk
Telur Dadar berkicap
Kailan Goreng Ikan Masin
Bila KA tanya sedap ke tidak, cepat je Adik jawab !
" Mestilah sedap ! Abah yang masakkan "
Mana x sedapnya, Adik siap makan bersila di bawah dengan nasi bertambah2 
Bila KA tanya lagi, Abah yang buat semua ke ?
Jawab Adik "Abah masaklah , tapi Adik dengan Angah tolong juga, gotong royong !"

Tapi Adikpun tahu pulak nak balas balik budi Abah
Waktu KA menghadiri majlis kenduri aqiqah anak2 2 sepupu KA baru2 ni
Yang mana  En Hubby pulak tak dapat nak turut serta sekali 
Bila Adik tengok siap ada 4 ekor kambing bakar menjadi menu utama
Apalagi, awal2 lagi Adik dah siap pesan kat KA macam ni..
" Nanti Ummi jangan lupa tau, ambil bawak balik sikit, Abah kan suka kambing !"
Petang tu balik je dari kenduri
Cepat2 Adik suruh Abah rasa lauk pauk dan kambing bakar 
Yang Adik bawak dari rumah kenduri tengahari tadi
Sambil duduk makan sekali dengan Abah, sambil mulut tu tak henti2 bercerita 
ADIK :  " Abah, makanlah kambing bakar ni....
KA :  " Adik  yang sibuk suruh ambil bawak balik untuk Abah tu !'''
EN HUBBY :  Ingat jugak Adik kat Abah yer !
ADIK :   " Eh...Abah, mestilah ingat ...manalah ada anak yang tak sayangkan abah dier ,
Hehehe !"
Adik, Adik...

Apapun,yang penting hargailah ibu bapa kita selagi ada nyawa merekakan
& Al-Fatihah buat Arwah Abah yang telah pergi mendahului kami semua...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...