Tabung Masa Depan ...

Tuesday, December 23, 2014

Cerita Selepas PT3 !

KA baca ni di   MALAYSIAGAZETTE.COM
Sesuatu yang menarik untuk kita kongsi & fikir2kan sekali !

Pelajar tingkatan tiga tahun ini dijadikan bahan ujikaji untuk peperiksaan 
(Pentaksiran Tingkatan 3) PT3 dan mereka jadi mangsa kepada keputusan 
peperiksaan yang boleh disifatkan sebagai hancur!

Itulah luahan beberapa ibu bapa pelajar yang baru menerima keputusan PT3
 yang baru dikeluarkan hari ini.

Menurut seorang ibu tunggal, Solarazimon Abdul Aziz, perubahan secara mengejut dari 
PMR ke PT3 tidak patut dilakukan.
Selama tiga tahun anak-anak tidak ditekankan kepada sistem peperiksaan dan tidak 
mengikuti pembelajaran seperti lazimnya, bagaimana mereka hendak menghadapi 
peperiksaan besar seperti PT3?
“Lebih teruk lagi, sebelum ini menteri kata tidak ada peperiksaan tetapi tiba-tiba, pada 

saat-saat akhir, diarahkan pula pelajar bersedia untuk PT3. Apa dah jadi?” katanya.

Ibu tunggal berkenaan yakin sekiranya PMR dikekalkan pada tahun ini, keputusan anaknya 
akan lebih baik jika dibandingkan dengan keputusan PT3 yang amat mengecewakan.
Tambah ibu tunggal itu lagi, dia yakin keputusan peperiksaan anaknya jauh lebih baik jika 
masih kekal dengan sitem PMR berbanding PT3 yang hasilnya amatlah mengecewakan.

Bagi Fatimah Jais(gambar bawah), sepatutnya penukaran dari PMR ke PT3 dikaji 
dan dilaksanakan secara berperingkat.
Ibu bapa seperti diper*****kan. Ikut sahaja apa kata menteri yang membuat 
dasar sedangkan dari awal lagi saya dah nampak apa yang cuba dipraktikkan melalui PTG
ini akan gagal. “Buktinya jelas, tak ada seorang pelajar pun yang dapat semua A dalam PT3 
di sekolah anak saya di Hulu Langat dan lebih teruk lagi, hampir semua pelajar gagal d
alam matapelajaran Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris. “Sudahlah gagal, layak pula 
masuk ke kelas aliran sains. Cuba bayangkan bagaimana 
mereka nak hadapi mata pelajaran di aliran sains yang lebih mencabar nanti,” ujarnya.

Seorang lagi yang ditemui, Hairi Kamaluddin berkata, gred F yang tercatat dalam sijil ditaksirkan sebagai Tidak Mencapai Tahap Minimum tidak ubah seperti mem *****kan ibu bapa dan pelajar.
Sudah tentu gred F itu gagal. Sebut sahaja gagal dan tak payahlah nak berlapik-lapik. 
Alasan tidak mahu menyebut ada pelajar yang gagal adalah sesuatu yang langsung 
tidak masuk akal. “Harus diingat bahawa kegagalan anak-anak untuk mendapatkan keputusan cemerang 
dalam PT3 ini adalah tanggungjawab Menteri terbabit yang tidak mengkaji apa 
implikasinya membuat perubahan peperiksaan daripada PMR, tegas Hairi.
Menurut Hairi, dia bimbang pelakar-pelajar ini akan lahir sebagai pelajar yang tidak berkualiti 
untuk masa hadapan.

Sistem PT3 telah diumumkan oleh kementerian pada bulan tiga tahun ini bagi menggantikan
 sistem PMR yang digunakan sebelum ini. Pertukaran secara mendadak ini telah membuatkan
 rasa tidak puas hati dalam kalangan ibu bapa khususnya.  

Yang ini pulak cerita di JOHOR
Sebahagian daripada ibu bapa kecewa dengan keputusan anak-anak mereka dalam
Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) atau Penilaian Tingkatan 3 yang diumumkan pada Isnin.
Ibu bapa termasuk anak-anak mereka yang mengambil bahagian dalam peperiksaan itu masih 
keliru dengan format peperiksaan yang baharu dilaksanakan tahun ini untuk pelajar 
Tingkatan Tiga .
Mereka menyalahkan guru yang telah menetapkan tanda aras yang tinggi menjadikannya 
hampir mustahil bagi pelajar untuk mendapat keputusan yang baik.

Seorang ibu yang merupakan akauntan Salmah Masani,50, berkata beliau terkejut apabila anak perempuan bongsunya hanya mencatat dua A termasuk E bagi mata pelajaran Sains dalam peperiksaan itu.
"Sebelum ini dia tidak pernah mendapat markah di bawah B dalam setiap mata pelajaran termasuk peperiksaan percubaan  dan tidak percaya apabila saya melihat keputusannya ini.
"Saya agak kecewa dan bagaimana peperiksaan itu dijalankan. Mereka kurang mendapat bimbingan dari guru-guru terutamanya bagi penilaian dalam matapelajaran Geografi
dan Sejarah" katanya. PETIKAN MSTAR
 
ANGAH pun walau sedikit kecewa, tetapi selepas diberikan sedikit kata2 perangsang
Sedikit ceria & gembira, lagi2 bila Adik yang macam biasa jadi tukang sibuk aje dier
ADIK :  Tahniah yer Angah ! Tahniah yer Angah, Tahniah...
Berapa kali nak ucap tahniah yer Adik ! Hehehe
Buat ANGAH, kena usaha terus je jangan berhenti
Dan UMMI tetap bangga dengan keputusan ANGAH itu....!!!

Monday, December 22, 2014

Cara Masuk Ke Sekolah Teknik/Kolej Vokasional 2015 ?

Mula2 nak ucap tahniah pada semua calon2 PT3 yang ambil resultnyer hari ni
Termasuklah Angah, walau resultnyer sedikit je lari sikit dari target
Tetap bangga sebab Angah dah cuba yang terbaik dan berusaha kuat
Selepas jadi bahan uji kaji selama 3 tahun ni untuk PT3.. kesian kat anak2 ni !
Takpelah boleh terus usaha lagi, PT3 kan bukan jalan akhir
Tapi pembuka ruang & jalan untuk lebih berjaya lagi nanti  ANGAH YER !
Alhamdulillah...
( Kata Angah bukti PT3 ni tough sangat, even school2 yg top2 mcm MCKK pun
Yang dapat score straight A's pun leh kira ngan jari aje...)
Dan bila KA jenguk blog kejap hari ni
Baru perasan dalam tempoh seminggu dua ni 
Ramai yang datang membaca dan mencari info di n3 KA yang ini
Mungkin selepas PT3 ni, ramai pelajar2 yang berminat
Tak pun ibu bapa sendiri yang mahu anak2 sambung belajar dalam bidang teknikal ni
Tak salah pun, kalau betul2 berminat
Macam Along dulu2 lah, sebab dier minatlah KA hantar Along belajar di sini
Dan rasanya memang tak sia2 lah Along pilih bidang ini
Faham2 sajelah, anak2 lelaki kadang sedikit nakalkan mereka ni
Tapi, KA cukup2 bangga bila result semester Along hampir2 mencapai 4.00 flat
Itulah dimana2 jua kita boleh berjaya kalau ada minat & usaha
Moga Along dapat kekalkan pencapaian yang baik ini berterusan.
Oh yer
Sama2 yang berminat boleh buat permohonan masuk ke aliran teknikal ni
Permohonan masik dibuka hingga 26 Disember, 2014 ni
Sekali lagi KA kongsikan link nyer 

Kat sini  http://apps5.moe.gov.my/sptv/kvsmt_2015/

Cubalah yer ! Mana tau ada rezeki ke sana
Jangan risau SVM tu setaraf dengan SPM
Dan diploma di sini di iktiraf dan boleh sambung belajar lagi
Selepas tu di Universiti2 teknikal seluruh Malaysia

Angah pulak tengah berkira2 nak sambung belajar kat mana
Sebab dia dapat tawaran sambung belajar Aliran Sains di Tingkatan 4 nanti
Berikan sedikit masa untuk Angah fikir2kan sendiri
Again as a parent selain daripada kita bagi nasihat dan dorongan 
Semestinya, kita doakan yang baik2 untuk anak2 kita semua kan !

Friday, December 19, 2014

Petua Yang Simple & Mudah !

Salam Jumaat semua. Hari ni KA kongsikan sama2 yer petua2 dari perkongsian di FB !

Petua-petua mudah untuk diamalkan.

✓ Semut benci timun, letakkan kulit timun berdekatan dengan lubang atau sarang semut atau 
di mana terdapat banyak semut.

✓ Untuk mengilatkan cermin, cucilah dengan minuman Sprite.

✓ Untuk menanggalkan chewing gum yang melekat pada baju, masukkan baju tersebut 
ke dalam freezer dan simpan selama 1 jam.

✓ Untuk memutihkan baju putih, rendam dengan hirisan lemon selama 10 minit.

✓ Untuk rambut nampak berseri, bubuh 1 sudu teh cuka makan dan sapu rata di bahagian
 atas rambut, kemudian terus dibilas.

✓ Untuk membanyakkan jus lemon, rendamkan lemon di dalam air panas selama 1 jam.

✓ Untuk menghindarkan bau busuk pada sampah di dapur, letakan sekeping roti
 ketika kita memasak.

✓ Kalau baju terkena dawat, untuk menghilangkannya, sapu ubat gigi pada tempat 
yang terkena dawat itu dan biarkan ubat gigi tersebut hingga kering kemudian baru cuci.

✓ Untuk menghindarkan tikus, taburkan serbuk lada hitam di mana tikus selalu ada. 
Tikus akan lari dan bermain jauh dari situ.

Boleh dicubanyer ..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...