Tabung Masa Depan ...

Tuesday, April 17, 2012

KISAH SERAM Misteri Di Pejabat Baru

(ehsan google)
Cerita ni tak taulah seram ke tidak for you all.  But for me still tersimpan dalam my memori hingga kini.  Masa tu saya bekerja di salah sebuah bangunan pencakar langit di ibukota.  Kami baru saja berpindah ke situ dari pejabat lama kami.  Blok office di situ agak besar tapi tidak mempunyai tandas di dalam kawasan pejabat so kalau  nak jumpa “Cik Tan” perlu keluar dari pejabat kerana ianya terletak di luar bersebelahan saja dengan lift.  Saya biasanya datang awal sebab waktu itu masih menaiki kenderaan awam dan tau2 ajelah macammana teruknya ‘jammed’ di Kuala Lumpur.  So lebih baik datang awalkan.  Kadang2 pukul 6.15 saya dah duduk menunggu di pejabat.  Kekadang pukul 6.00 pagi pun dah sampai!

Satu perkara yang pelik bagi saya adalah, jika saya pergi ke tandas awal2 pagi, pasti ada satu bilik tandas yang paling hujung bertutup.  Di pintu tertulis tanda hijau buka. Tapi ia memang tertutup.  Saya buat tak tahu sajelah kerana menyangkakan mungkin ada orang lain yang datang awal ke pejabat selain saya.  Tapi oleh kerana terlalu kerap, dan keinginan untuk mengetahui, satu hari saya cuba menolak pintu tandas itu dengan perlahan tapi anehnya ia tidak terbuka.  Saya kemudiannya sengaja berpura-pura membetulkan kasut dan menunduk ke bawah untuk melihat samada ada orang atau tidak dari bawah tandas.  Hairan betul, memang tidak ada kaki manusia!.  Terus saya bergegas keluar dan terus masuk ke pejabat. Waktu itu bulu roma saya seakan meremang.  Seram sejuk di buatnya!
Perkara itu saya tidak ceritakan kepada sesiapapun.   Hinggalah satu hari sewaktu balik dari kerja, kebetulan waktu itu hujan lebat dan sementara menunggu reda saya duduk berbual dengan salah seorang pengawal  yang bertugas. 

He :    Baru kerja sini?
Me :   Haa, baru je pindah sini dalam 3 minggu. 
He :    Office mana?
Me :   Tingkat 14 .
He :    Aaaa.. tingkat 14 (macam terkejut)
Me :   Ye, kenapa.
He :    Takde apa-apalah. (macam mengelak)
Me :   Eh… ceritalah kenapa?
He :  Tak ada apelah. Cuma nasihat saya berhati2 ajelah.  Bangunan ni ada 2 – 3 tempat yang keras sikit antaranya tingkat 14 tu.  Tapi paling keras kat parking bawah tu.  Sebab tu tauke sini selalu kena buat upacara bagi makan setiap kali bulan penuh!
Me :   Betul ke?
He :   Betul.  Saya pun pernah terkena.  Satu hari tu saya buat spot check kat office blok.  Tiba2 lift berhenti kat tingkat 14.  Ada satu perempuan masuk.  Wajahnya saya tak berapa perasan. Saya pun pelik sebab waktu tu dah tengah malam. Takkan ade orang kerja lagi waktu tu.   Terfikir saya nak tanya.  Tapi bila saya pandang ke arah cermin dalam lift tu saya rasa nak pengsan!
Me :  Kenapa??
He : (Sambil mengelap peluh didahi).  Sebab saya cuma nampak saya je dalam cermin tu.  Perempuan tu takde pun. Saya terus pandang perempuan sebelah saya tadi.  Memang dia masih ada disitu tapi mengapa dia tiada dalam cermin tu. Bila saya tengok betul2 mukanya kosong dan……..…..…..
Me :  Lepas tu apa jadi!
He :  Entahlah dik, saya pun tak ingat apa-apa dah.  Pengawal pagi kata jumpa saya pengsan dalam lift waktu dia datang kerja pagi.
Me :   Betul ke?
He  :  Sayapun malas nak cerita ni sebenarnya. Takut Boss saya marah. Boss saya kata kita tak kacau dia, dia pun tak kacau kita.  Saya cuma cari makan saja. Lagipun boss saya kita ada bagi "diaorang" makan ma, dia tak kacaulah. Itulah, cuma saya nasihatkan adik hati2 saja ye! Kalau nak ke tandas ke biarlah berkawan kalau boleh jangan pergi sorang2.
Me : (Dalam hati takut ya amat! Menyesal tanya!..) Kalau terserempak walaupun dia tak kacau mau kecut perut juga dibuatnya!

Entahlah, tapi sejak dari dah tau, saya tak pernah pergi ke tandas berseorangan. Dan kalaupun saya datang awal, saya akan tunggu di bawah sehingga kawan2 yang lain sampai.  Dan saya akan pastikan sesiapa yang naik lift bersama saya ada bayangnya, pada cermin lift.   Itu cerita lama dan sayapun tak kerja di situ lagi.  Tapi kisah ini saya akan simpan sampai mati. Wallahua’lam..... Nite Semua!


1 comment:

Prince Akira said...

boleh thu banggunan yg mane tue...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...