Tabung Masa Depan ...

Saturday, April 07, 2012

My Medical Check-up!

Pejam celik pejam celik dahpun hari Sabtukan. What's your plan for today?? Apapun, kesihatan mesti kena jaga ye.  Dan satu perkara yang paling bagus, very important but saya paling benci dan tak suka adalah temujanji dengan Puan Doctor.  Tapi nak buat macammana terpaksalah pergi juga dan buat macam-macam test.  Sebabnyer my parents ada diabetes dan darah tinggi history dan saya ada pulak diabetes during my last pregnancy. Ha, ni dier list2 nyer waktu my appointment recently :-

1.  Check Tahap Gula : Ok,. 6.9 (Selepas hentam makan sandwich & teh tarik kurang gula dan air suam)
 2.  Check BP :  Puan Doctor :  Eh, kenapa BP u tinggi hari ni. You stress ke?  Saya :  (Diam aje - Malas nak jawab stress sebab gaji x masuk2 lagi).  Puan Doctor :  Kita start bagi u makan ubat darah tinggi ye. In a very low dose dulu.  Saya :  It's oklah Doc, I'll try to control  first...Puan Doctor : No, I'm worried that u will get strokelah...Saya : (Malas nak jawap ape dah!).  Baru kali ni je tinggi sikit.
Actually BP taklah tinggi mana lebih 6 je.  Doctor tu je yang risau lebih-lebih. Suh makan ubat macam-macam. Murah sangat ke ubat sekarang ni??
3.  Check Mata :  Advice to tambahkan power sikit (For me oklah tu takyah nak tinggi2 lagi).

4.  Check kaki : Ok, but skin a bit dry.  Advice to apply lotion morning & night.


5.   Check jantung :  Report come-out OK je.  Cuma bila balik masa nak mandi tu, baru perasan kat dada macam ada bekas lebam kesan letak alat tu lah!

6.   Overall check - Ok.   Jumpa u lagi next time ye!

Kat bawah ni adalah hasil2 yang saya dapat dari temujanji dengan Puan Doctor.  Ubat ke apa ni???? Pengsan nak menelan tu............

Apapun kesihatan adalah harta kita yang paling tidak ternilai harganya bukan . Oklah nak bersiap untuk kenduri dan joint hantar pengantin lak ni.  Catch you all later! N  Salam................
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...