Tabung Masa Depan ...

Sunday, April 22, 2012

Sakit Aneh ? Rebah 20 kali sehari

Wanita rebah 20 kali sehari

Terbaca tentang cerita ni kat Metro Online hari tu.   Ada juga perkara2 pelik macam ni ye.  Share with you all juga. Kesian pulak!

KELLY bersama anak lelakinya, Ronnie. Gambar kanan, Kelly terlelap secara tiba-tiba ketika duduk di sofa.
KELLY bersama anak lelakinya, Ronnie.                Gambar kanan, Kelly terlelap secara tiba-tiba ketika duduk di sofa.

ASHFORD (Kent): Seorang wanita yang menghidap penyakit ganjil iaitu dia rebah setiap kali ketawa bimbang dia mungkin menurunkan sakit aneh itu kepada anak lelakinya.

Kelly Timson, 25, tidak boleh menyaksikan pertunjukan jenaka atau malah pergi ke pub bersama temannya kerana setiap kali dia ketawa, dia akan rebah. Kelly mengalami keadaan neurologi yang jarang berlaku dipanggil Cataplexy bermaksud tubuhnya mencapai tahap lumpuh sepenuhnya akibat tindak balas emosi seperti geli hati, terkejut, marah dan malah, sayang.

Hanya merenung dengan penuh kasih sayang kepada dua anaknya, Charlie, lima dan Ronnie, dua tahun menyebabkan Kelly tidak dapat bergerak atau bercakap. Dia sering rebah di lantai dan mencederakan dirinya. Pada satu ketika dia hampir lemas selepas jatuh dengan muka tersembam di sofa. Kelly mengalami hingga 20 serangan cataplexy dalam sehari dan memerlukan ibu atau adik lelaki di sampingnya setiap masa seandainya dia rebah. Kelly juga mengalami keadaan berkaitan dengan penyakitnya narcolepsy yang bermakna dia akan terlelap sepanjang hari, tanpa mengira apa yang sedang dilakukannya.

Kelly yang berasal dari Ashford, Kent berkata: “Saya tidak dapat menghitung berapa kali saya terlelap ketika makan malam. Malah, saya tidak boleh berkunjung ke restoran dengan teman lelaki kerana bimbang saya akan tersengguk di meja makan. Ia pasti memalukan.

“Pernah sekali, saya mendapat serangan cataplexy di pasar raya dan kemudian beberapa kali lagi. Saya mungkin mendapat serangan 20 kali dan saya rasa mungkin orang ramai memikirkan saya mengambil dadah atau mabuk. Setiap kali saya berdiri, saya rebah lagi.

“Ketika saya mendapat serangan saya boleh melihat dan mendengar tetapi saya tidak dapat bergerak atau bertutur langsung. Ia boleh hilang beberapa saat atau ia mungkin berakhir selama sejam,” katanya.
............................................................................................................................

Me, tak pernah dengar pun tentang penyakit ini.  This is my first timelah tahu ada such of penyakit like this. If happen to us, macam mana ye! Minta dijauhkanlah kita semua.

1 comment:

Mummydearie said...

Ada juga penyakit macam ni ya, KA? Tak pernah pulak mendengarnya. Kesianlah kalau asyik dok rebah aje. Ngeri pun ada juga. Yalah mana tahu rebah kat tempat yang tak sepatutnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...