Tabung Masa Depan ...

Thursday, June 21, 2012

Al-Kisah Lucu Bedak Sejuk

( google )
Uols2 semua pernah pakai tak bedak sejuk macam ni.  Kata orang elok kalau pakai kat muka.  Nanti muka jadi bersih, licin dan lebih cerah.  So, my second daughter pun asked me to buy one for her. But dah disponsor pown oleh her untie Mak Uda.  Dan macam biasalah,  my bongsu daughter yang paling2 sibuk nak tau apa ke bende and apa pulak kegunaan bende alah yang dipanggil bedak sejuk tu.

Adik :  Bedak ni untuk apa Angah?

Kakak :  Kalau pakai ni nanti wajah kita lebih cerahlah! Putihlah nanti....

Adik :  Betul ke ? Adik nak cuba boleh tak?

Kakak : Tak payahlah.

Adik :  Ala, bolehlah Angah!

Kakak :  Oklah, cepat baring sini Angah buat.

Adik :  Tengoklah Ummi, adik nak buat rawatan muka ni. Nanti muka Adik lebih cerah, boleh putih nanti Ummi

Me :  Yelah tu

After few seconds later...........

Kakak :  Ok dah siap cuba tengok kat cermin tu!

Adik :  (Menjerit dan menangis )  Angah , kenapa muka adik putih sangat ni.  Adik tak naklah, Angah buat muka  Adik macam ni!. (Menangis dengan kuat !)

Kakak :  Memang lah camtu nanti kita cuci dia bersih  hilanglah ...Kata nak putihkan!

Adik : ( Sambil menangis) Adik taknaklah,  ini putih lain lah.... Macammana ni Angah (terus menangis)

Me : (Nak tergelak pun ada ).  Cepat pergi cuci  muka Adik kat bilik air..

Adik : ( Menangis terus sambil ke bilik air).

Me :  Tulah, len kali jangan nak cuba semuanya...

Adik : (Masih menangis). Adik nak putih sikit aje, mana adik tahu jadi putih sangat sampai macam tu.  Adik taknaklah.. Itu dah putih terlampau2 sangat lah Ummi ! (Mula berhenti menangis)

Me :  Ha Ha Ha

( fr google )

(Budak2 sekarang semuanya dia nak cuba  bereksperimen !)

72 comments:

Daddy Ziyyad said...

ekekeke..dah putih macam tepung gomak!

Kesuma Angsana said...

Daddy Ziyyad: dia nak putih ckit je! mna tau jd putih lagu tu hehehe

Yumida said...

haha..my hb ske klo guna bedak sejuk ni..lg rajin menjg kecantikkn drpd i..hahaha

Nurul Akmal said...

Alooo sian kat adik.. hehehe

nabilah_2908 said...

oh..teringat zaman2 sekolah dulu...rajin juga pakai bedak sejuk biji2 mcm ni...

tp sekarang ni dah tak pakai lagi dah...huhu.. :)

CikMai said...

hehe ,budak2 ..kelakar je..

dah lama tak pakai bedak sejuukkk

:: Mrs.Eady :: said...

hahahahahaa...tokojuttt!!

Kakzakie said...

Hihii.... adik punya persepsi mesti putih bertepung tu melkeat lama tu yg dia menangis...

Bagus bedak sejuk tau. Kakak bagi anak kakak pakai kemudian bersihkan dgn tapak tangan baru keluar latihan sukan. Sekarang nie panas sangat.

pok amai-amai said...

Hehehehehe...dulu sy selalu tibai bendak sejuk Arwah Tok kat kmpg tu. Konon nak bagi muke nmpk berdebu. Gebu2 gitu. Kenangan!

kakcik said...

Hehehe...

Beras yang direndam sebelum menjadi bedak sejuk tu, baunya punyalah 'hazab'...

Rai said...

hahaha..comel sungguh la budak adik tu..

Shaiful Zaidi said...

dah lama tak pakai bedak sejuk...

Kesuma Angsana said...

Yumida : klu cik hubby saya wat jd ruper tahi cicak le nnti bawah gelap atas putih hehehe

Kesuma Angsana said...

NA : tulah pasal, semua dia nak cuba!

Kesuma Angsana said...

Nabilah : memng bagus klu rajin pakai ni!

Kesuma Angsana said...

CikMai : saya pun dah lama x apply bdk sjk ni kat muka

Kesuma Angsana said...

MrsEady : tulah tgk2 over putih melampau

Kazman / Sue said...

haaa3x.... terkejut jadi putih sangat sampai nangis yee...

Kesuma Angsana said...

Kakzakie : betul.. bagus klu pakai selalu

Kesuma Angsana said...

Pok amai amai : Memang byk nostalgia ngan bedak sejuk ni hehe

fieda said...

hahaha..terkejut dia...

Kesuma Angsana said...

kakcik : tulah sampai hari ni sikecik tu dok suh letak bedak baby johnson lebih2 kat muka dia.. dia kata bau bedak sejuk tu busuk dh tak hilang2 lagi padahal dah 2 hari. mcam2 !

Dylla Abas said...

hehehe..kecil2 dulu selalu juga pakai bedak sejuk ni..tapi tak putih2 pun (",)

anyway...follow here :)

Asmara said...

masa kecik2 dulu selalu jumpa bedak sejuk rumah atuk, skrg mmg dah tak nampk rupa. :D

Zie said...

alahai... nanti trauma pulak dengan bedak sejuk...hehe lawak tullh

Siti Nursyuhada said...

hahahhah lawak laa anak akak.. comel jer

syiela said...

mesti adik sangat terkejut tengok muka dia yg putih melepak ala zombie gitu. sebab tu dia nangis

** muka saya alah pada bedak sejuk.kalau pakai je mesti mengelupas

Pink Lavender said...

alahai anak akak..
kesiannyer dia..hu2...

Arina Shamsul said...

hahahaha..lawak pulak dear..hehe

Mummy GreenyHouse said...

hihi..kelakar..beriya nak pakai die. pastu beriya nangis sbb kesan tidak seperti yg diharapkan ye.. :p

Kesuma Angsana said...

rai : comel n nakal sungguh2 !

Kesuma Angsana said...

SZ : x payah dah muka dah cukup cerah tu hehehe

Kesuma Angsana said...

K&S : tu lah pasal!

Kesuma Angsana said...

fieda : ye lah tu

Kesuma Angsana said...

DyllaAbas: sama pown.. n tq follow!

Kesuma Angsana said...

Asmara : dulu2 top bedak ni!

Kesuma Angsana said...

Zie : x nak dah dia pakai bedak tu lg hehe

Kesuma Angsana said...

SN : camtu lah budak2

Kesuma Angsana said...

syiela : bedak sejuk pun ada yg alah ye!

Kesuma Angsana said...

Pink Lavender : kesian mmglah tp nakal sgt2

Kesuma Angsana said...

Arina : he he he

Kesuma Angsana said...

MGH : tu lah dia nak putih sikit itu dh terlampau putih lak hehehe

Ietams said...

selagi tak try, tak puas hati kan..
bila dah try baru tau ape hasilnya.. hihihihi

wantie said...

tetiba teringat kat nenek. dia yg suka wat bedak sejuk. busuk satu rumah.

pas tu titik bedak atas kain sampai tersengguk senguk ( tidur)

baby lydia said...

lydia sendri ari2 tepek bedak sjuk kak..tiap2 mlm,bgus tau! seriess ! yg penting jerawat dah xde.klu de sketul 2 jek tue pn time piyed jek..

Kesuma Angsana said...

Ietams: tu lah jd cam tu nak cuba sgt!

THE LEKAT LEKIT STORY said...

dia punya imaginasi maybe bayangkan muka dia jd putih tepung tu... kekekeke

Kesuma Angsana said...

wantie : mmg org2 tua dulu suka wat sendiri bedak ni

Kesuma Angsana said...

BB lydia : rajinnyer.. akak dh lam x wat lah hehe

CCICute Design said...

hahahah... mcm2... bila kata x payah tingin sangat.. bila da letak nangis plak.. ^_^

N.Aima K said...

assalamualaikum..

saya datang komen terus TAG awak hahaha.. http://tsukinano.blogspot.com/2012/06/segmen-smart-blogger-award-june-season.html

farisya risya said...

hahaha.... sampai menangis...

teratak hati said...

Haha..dlu kcik2 slalu pkai..skrg dh tk de jmpe dh..

ellynadyra said...

hahahhahaha amik ko, putih terus jadinya!

ummiross said...

haha..tersengih ummi baca n3 ni, sampai nangis2 siadik..

Kesuma Angsana said...

TLLS : entahlaha kdg susah nak faham budak2 ni

Kesuma Angsana said...

CCICute Dsgn : tulah budak2 ni mcm2

Kesuma Angsana said...

Aima : waalaikumussalam.... tq singgh, tq tag nnti sya g jenguk segmen tu ye

Kesuma Angsana said...

Farisya Risya : terkejut yg lebih tu yg menangis tu!

Kesuma Angsana said...

Teratak Hati : dulu2 mmg top bedak ni kan

Kesuma Angsana said...

Ellynadyra : tu la pasal nak putih le sgtkan!

Kesuma Angsana said...

Ummiross : kkdg susah nak cakp budak2 nikan ! dia yg buat kita ketawa dan dia jugalah yg buat kita pening kepala ayo yo!

IntaNBerliaN said...

hahahhahah tersengih2 saya baca entry ni + dapat bygkan situasi ni.. hihiii

maunya tak tekejut, putih melepak.. mesti lepas ni dia xnk guna dah.. hihii

Maisarah Azmi said...

hehe.. lawak pulak rase.. tringat kenangan dulu2, masa kecik2 selalu pakai bedak sejuk nenek

Kesuma Angsana said...

Intan Berlian : mmg pun dah serik dah dia!

Kesuma Angsana said...

Maisarah : mmg byk citer nostalgia dulu2 tntg bedak sejuk ni hihihi

Yana Libra said...

hehe..menangis dia~ :p

ViviLim@Mrs.Nurulazmi said...

hehehehehe...senyum sorang2 vi baca entri ni. vi ada beli bedak sejuk...tapi tak tempek lagi kat muka. buat cadangan hiasan pulak dalam rak perhiasaan. entah bila nak rajin buat masker ni...

anisalya said...

hahaha... kelakar pulak la si kecik tu ye. takut tgk muka sendiri. lain kali jgn pakai lagi bedak sejuk ye.

Kesuma Angsana said...

Yana : tu lah pasal

Kesuma Angsana said...

VVLim@MNA : samalah kita hehe

Kesuma Angsana said...

anisalya : camtu lah budak2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...