Tabung Masa Depan ...

Saturday, June 23, 2012

Betulkan Posisi Tidur Dulu & Good Night Semua!

( FROM GOOGLE )
Sengaja nak ingat - mengingatkan bahawa posisi tidur yang paling baik adalah bertumpu pada sisi kanan tubuh (menghadap ke kanan), kerana ianya lebih menyihatkan dari 3 posisi yang berikut ini.

Posisi Telentang : Tidur berbaring dengan posisi telentang kurang sihat, sebab ianya akan menekan atau menyesakkan tulang punggung kita, bahkan kadangkala akan menyebabkan kita kerap ke tandas ( bukan sebab kencing manis ye!)

Tidur Menelungkup  : Amat2 tidak baik untuk pernafasan kita. Tidak dibenarkan telungkup dengan posisi perut sebagai tumpuannya baik ketika tidur malam mahupun tidur siang. “Sesungguhnya (posisi tidur menelungkup itu adalah posisi tidur yang dimurkai Allah Azza Wa Jalla.”)

Posisi Kiri :  Tidur dengan bertumpu pada sisi kiri badan (menghadap ke kiri) akan menyebabkan himpitan pada  posisi jantung sehingga aliran darah akan terganggu serta aliran darah ke otak berkurangan. Dengan berkurangnya aliran darah ke otak dengan tidur pada posisi kiri dapat mengakibatkan kita sering mengalami mimpi-mimpi tidak baik (nightmares), serta berjalan dalam keadaan tidur (somnabulisme).

Apapun kalau dah tidur mati tu, memang dah tak tahu dan tak ingat mana dah posisi kita kan! He He He..... Nite kawan2!

(sumber pembacaan internet)

10 comments:

~Sweet Honesty~ said...

gud nite juga..(^_^)

Kesuma Angsana said...

SweetHonesty : nite too! tq

kaishin said...

tido mati memang tak sedar apa dah :D..selamat malam..

anisalya said...

betulkan posisi ye. selamat malam.

Kesuma Angsana said...

kaishin : cam pengalamn sendiri je hihihi

Kesuma Angsana said...

anisalya : tq sdi singgah ye

Sue-Rya Qistina said...

saya selalu tido sisi kiri atau kanan. sbb ape tau, sbb ade baby kt sblh kiri. pastu mmg sgt x selesa klau tido menelentang, rase mcm x bernafas pulak kan..hehehe..thanks for the info sharing!

Pecinta pink^^ said...

nice info:)

Kesuma Angsana said...

Sue-Rya Qistina : tq juga snggah

Kesuma Angsana said...

Berkongsi info yg baik utk semua ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...