Tabung Masa Depan ...

Tuesday, June 12, 2012

Mabuk Ubat Atau Makanan , Apa Nak Buat ?

Pagi Selasa untuk Petua!. Pernah tak u olls tetiba rasa cam mabuk atau loya2, lepas makan ubat or makan apa2 makanan.  Saya selalu juga alami perkara yang sama.   Kekadang bila tersalah makan, mulalah rasa macam hamil or dah termengandung sebulan, pening2, loya2 dan mual2 macam tu.


( Cik google image )
Jadi nak kongsikan petua ini.  Mudah aje, gunakan air kelapa muda.  Selain bagus untuk meredakan panas badan or demam, ia juga baik untuk melegakan rasa loya dan mual akibat tersalah makan ubat or tersalah makan makanan.  Sebaik2nyer sebelum minum air kelapa muda tu, bacalah bismillah dan selawat 7 kali. Insyallah, akan menjadi. 

Tapi kalau masih juga rasa mabuk2 tu, baik cepat2 pergi check ke doktor lah.  Mana tau, nak tambah umat Muhammad lagi. He He He...........

15 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

ai kelapa ni mmg bagus khen
sini susah nak jumpa
if nak ader kena cari kat internet or air kelapa dalam tin....sobs

rasp said...

bagus petua nie....
memang pun kkdg tu terasa loya...
tapi slalunya akan makan asam2 utk hilangkan loya....

SYANI said...

Selalu juga rasa "terloya" lepas makan. Tetiba je kan.. Boleh le apply petua ni nanti..

syiela said...

air kelap muda ni bagus..ayah saya kat kg pun lepas balik dari meracun padi mesti minum air ni nak bagi hilang pening2 akibat dari penangan racun tu

Kesuma Angsana said...

L Ayu : la susah nk dptke kat sana!

Kesuma Angsana said...

rasp : asam pun boleh klu dah x jumpa air kelapa muda tu!

Kesuma Angsana said...

Syani : cubalah mana tau serasi

Kesuma Angsana said...

Syiela : betul tu!

IntaNBerliaN said...

thanks kongsi petua ni.. br tau ;-)

Rinna said...

TQ share info gini.. :)

Hunny Kitty said...

bukan ke air kelapa leh 'potong' ubat? so kene mcm gap jauhhhhhhhhhhh masanya kene consume berasingan tak leh dlm jarak 2 jam rasanya..mcm tu la

Kesuma Angsana said...

HK : tq singgah! betul kata setgh orng tak leh minum air kelapa bila makan ubat..so klu nak minum jarakkan masa sikit.. tapi kalu untuk mabuk2 len tu boleh terus minum..

Kesuma Angsana said...

Rinna : Your WLCM

Kesuma Angsana said...

IntanBerlian (amboi nama kelas!... singgah selalu untuk more petua ye !

sweetsourlife said...

air kelapa muda sedap dan tanpa bahan pewarna serta pengawet...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...