Tabung Masa Depan ...

Friday, June 29, 2012

Penggunaan MasyaAllah dan Astaghfirullah

Salam Jumaat semua !

Entry hari ni, saya pinjam dari FB. Untuk renungan kita bersama!


Saya terpanggil untuk menulis sedikit tentang perkara ini yang pada kebelakangan ini terlalu banyak digunakan salah pada tempatnya terutamanya di dalam cerita-cerita/drama-drama di dalam TV dan juga di dalam kehidupan seharian. Terdapat banyak blog yang telah menulis tentang ini tetapi saya terpanggil juga untuk menegur atau membetulkan apa yang salah.

Mari kita memahami maksud-maksud ayat di bawah:

» MasyaAllah – Allah Maha Agung
» Astaghfirullahhal’azim – Aku memohon keampunan Allah
» SubhanAllah – Maha Suci Allah
» Nauzubillah – Kami memohon perlindungan Allah
Jadi penggunaan “MasyaAllah” ketika berhadapan dengan situasi yang tidak elok adalah salah dan tidak diajarkan. Yang patut kita lafazkan ialah “Astagfirrullahhalazim” ataupun “Innalillah” (Kepada Allah kita kembali) ataupun “Nauzubillah”.

Kebanyakkan yang saya perhatikan, menggunakan “MasyaAllah” ketika terlihat perkara-perkara maksiat terutamanya wanita-wanita yang tidak menutup aurat. Ini banyak berlaku di dalam TV. Sepatutnya, kita beristighfar (memohon keampunan Allah) apabila melihat perkara-perkara yang di tegah Allah.

Jika kita melalui/melihat sesuatu perkara yang menggembirakan kita ataupun perkara-perkara yang hebat lagi ajaib, maka sebutlah “SubhanAllah”.

p/s: Jadi, jom kita sama-sama menggunakan perkataan-perkataan tersebut di tempat yang sepatutnya ♥♥♥ 


SUMBER: (http://myibrah.com/penggunaan-masyaallah-dan-astaghfirullah)


44 comments:

Kakzakie said...

Kalau sekolah aliran agama bab-bab ini amat diambil berat. Tetapi sebab kurang jelas salah guna banyak terjadi..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

byk jd confuse skrng ni kan
alhamdulliah n3 yg bagus

Kesuma Angsana said...

kakzakie: betul tu, ramai yang kurang jelas sebenarnya!

Nurul Husna Mohd Hassan said...

saya mungkin ada jugak tersalah sebut, terima kasih atas perkongsian ni :)

:: Mrs.Eady :: said...

good info ~

~Sweet Honesty~ said...

kdg2 kalo sweety konfius n tak tau nk guna..tak guna pun..kecuali subhanallah tu utk melihat sesuatu keindahan..

Deq's Qienz said...

nice sharing kak..n3 yg baek tuk ari jumaar..tp sy sllu guna astagfirulazim..hihii..

Wanieys said...

thanks sharing kak...wani pun mungkin kdg2 ada juga tersalah sebut..info ni sgt membantu wani :))

Nizam.Ariff said...

thanks for sharing....

Yana Aina said...

selalu terjadi pengucapan yg silap utk kejadian yg dilihat/berlaku

Sue-Rya Qistina said...

thanks for sharing. sebelum2 ni pun mungkin ade tersilap sbb xtau kan. ni dah tau, senang skit..terima kasih ye :)

MulutPayau said...

Terima kasih kerana berkongsi.....

Anum said...

good info

IntaNBerliaN said...

thanks utk info ni.. :-)

aizamia3 said...

kurang pengetahuan mungkin..

SYANI said...

Betul tu... ramai yang salah penggunaan Masya-Allah tu..

Rinna said...

Betul tuh.. penggunaan ayat2 tersebut ditempat yg salah.. kdg2 dia org nie tak selidik dulu..main hentam cakap jer..

wantie said...

good info.

betul tu. kalau saya sebut masya Allah jika saya saya terpegun dengan sesuatu.

Masyarakat pun jadi celaru dengan drama or filem yang mencelarukan penggunaan perkataan perkataan di atas.

pizli said...

Betul, banyak yang guna tak kena tempat.

Kesuma Angsana said...

LadyAYu : info utk semua yg confius!

Kesuma Angsana said...

NurulHusna : yr a wlcm

Kesuma Angsana said...

tq yek

Kesuma Angsana said...

sweety : sya pun selalu gak confius , ni dah tau pelan2 kita perbetulkan!

Kesuma Angsana said...

tq dik.. berkongsi untuk kebaikan bersamakan!

Kesuma Angsana said...

wanieys: dah tau ni boleh ubah pelan2 ye

Kesuma Angsana said...

NizamArif : wclcm

Kesuma Angsana said...

yana : betul sgt tu!

Kesuma Angsana said...

wlcm dik !

Kesuma Angsana said...

Mulutpayau : sama2 kita!

Kesuma Angsana said...

Anum : harap bermanafaat tuk semua!

Kesuma Angsana said...

ok. wlcm

Kesuma Angsana said...

ya mungkin juga!

Kesuma Angsana said...

betul tu syani termasuklah saya kdg2!

Kesuma Angsana said...

Rinna : so lepas ni kena belajra guna ditempat yag sepatutnyerlah kan!

Kesuma Angsana said...

wantie : betul tu!

Kesuma Angsana said...

pizli: lepas ni insyaAllah dah tau nak guna mcmmana kan!

eB said...

tq sudi berkongsi yer :)

Rasp said...

thx for sharing...
diakui masih ramai yg keliru...
termasuklah i....

Kesuma Angsana said...

eB ; x rugi apapun berkongsi sesuatu yg baik !

Kesuma Angsana said...

Rasp : yup mmeng setuju sgt!

LydSunshine said...

Itu la pasal. Salah penggunaan perkataan. Kalau untuk musibah elok kita gunakan 'nauzubillah' [mohon perlindungan daripada Allah].

Ini kang, tengok org kemalangan pun nak ckp MasyaAllah. Saya rasa mula jadi macam sebab dalam citer P Ramlee kot dulu selalu sebut masyaAllah.

Haryati::Faizal said...

betul kdg2 kita pun keliru main sebut je yg mana pun...tq kesuma coz sharing info ni..

Kesuma Angsana said...

LydSunshine : pengaruh citer2 kat tv lah byk ni!

Kesuma Angsana said...

haryatiFaizal : ok, berkongsi sesutu yg baik utk semua!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...