Tabung Masa Depan ...

Tuesday, June 26, 2012

Petua Petang - Limau Nipis Pelbagai Guna

Kongsi petua yang mudah lagi sebab hari ni hari Selasa.  So, selagi ada petua akan dikongsikan pada setiap Selasa.

Kalau dalam entry petua2 saya sebelum ini, dah banyak kali tulis tentang khasiat dan kegunaan limau nipis ni. Cuba baca PETUA INI  Ataupun PETUA YANG INI JUGA 
Tapi, saja nak kongsikan satu lagi khasiat limau nipis ni.  Selain bagus untuk rawatan kulit kepala dan menghilangkan kelemumur, limau nipis juga bagus untuk melegakan sakit kepala.  Caranya ambil sebiji buah limau nipis.  Perahkan dalam secawan air suam dan minum.  Sentiasa mulakan dengan bismillah dan selawat.  InsyaAllah, sakit kepala akan reda dan rasa lega.  Setiap satu dan apa saja yang telah Allah swt ciptakan itu ada sebab, manafaat dan kegunaannyakan!

( google ler )

35 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

Nice entry.....thanks for sharing this :)

Aishah Jahirah said...

mak saya wat basuh ikan...saya lak wat air limau suam..;)

Kakzakie said...

Kakak minum air limau nipis bukan kerana sakit kepala tau tapi kakak suka sebab sedap dan aromanya perghhh... sedap:)

Anum said...

good entry :)

Mrs Velentine said...

tq 4 sharing

LiYa HaNiF :: said...

thanks kak zakie.. :)

KhaiRin : anies said...

slalu wat syampu kalu blk kg

hairy said...

slalu juga lumur kat rmbut..hehe

Teratak Hami said...

Pokok limau nipis yang saya beli sampai dah bertukar jadik oren buahnya. Dulu hajat nak buat air.

kinchnaf said...

Petua yg menarik ^^
Hi dear, Salam kenal juge..dan
I follow u back..;)

wantie said...

masa preggy dulu saya cium kulit limau bila rasa nak muntah.

QueeN TerataI said...

sya selalu gak sakit kepala.. dan memang kalau sakit kepala tu confirm order limau suam.. :)

Rai said...

suka bau limau nipis..

mamyharraz said...

tq for sharing ;)

selalu limau ni sy letak dlm air bali fuhh nyamannyaaa

Kesuma Angsana said...

MrsEady : share info utk semua

Kesuma Angsana said...

AishahJahirah : dua2 pun boleh

Kesuma Angsana said...

Kakzakie : saya pun suka minum juga

Kesuma Angsana said...

Anum : tq dear

Kesuma Angsana said...

Mrs Velentine : wlcm

Kesuma Angsana said...

LiyaHanif : tq kat sape ? he he wlcm dik!

Kesuma Angsana said...

Anies : wat sympoo jimat duit tu!

Kesuma Angsana said...

hairy : bagus juga tu!

Kesuma Angsana said...

TeratakHami : hehehe..cam ni pun ada juga ye

Kesuma Angsana said...

kinchnaf : tq dik

Kesuma Angsana said...

wantie : hang memang macam2 hehe

Kesuma Angsana said...

QueenTeratai : kita serupa x 2! hehehe

Kesuma Angsana said...

rai : me too!

Kesuma Angsana said...

mamyharraz : ye ke.. x pernah cuba lg..nnti say try ek!

Nyue said...

Nyue suka buat air limau....minum perghhh....xcukup segelas...buat syampu..kalu gatal2 kepala..ehehe

Kesuma Angsana said...

Nyue : memang best kan!

Cik Wani said...

ya... good tips kak! pnh letak kt kepala air limau ni. mula2 mmg rasa pedih sikit ble kena kulit kepala but kesan dye rmbut wangi sgt. =)

ummiross said...

petua bagus ni, anak ummi selalu gak sakit kepala,nanti boleh cuba ni..

Kesuma Angsana said...

Cik wani : betul tu

Kesuma Angsana said...

Ummiross : silakan

Sue-Rya Qistina said...

bagus petua ini. saya pun ade post petua ttg limau nipis di n3 ni http://suriaqistina.blogspot.com/2012/06/5-petua-dapur.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...