Tabung Masa Depan ...

Tuesday, June 19, 2012

Sambung Petua Daging - Cara Nak Melembutkan Pulak

Oklah. Bila dah post entry tentang cara nak segarkan daging adalak yang bertanya cara nak lembutkan daging tu. Ok untuk Daddy Ziyyad  saya sharekan yang ini pula.  Jangan lupa bagitau Puan Wife ye. He He He ( Bapa Mithali ni ! )

( google image )

Petua yang pertama, biasanya apa yang orang kat kampung2 buat specially masa kenduri kendara rebuskan daging tu dengan meletakkan daun nangka (bahagian pucuk) ataupun daun salam masa memasak daging tu. Bila agak2 dah empuk bolehlah keluarkan daun tersebut dan masak macam biasa. Memang daging cepat empuk!

Tapi kalau kat bandar, susah sikit lah nak dapatkan daun2 ni kan.  So, petua paling senang.  Ambik je, sebatang dua sudu ataupun garpu besi lebih sikit pun xpe.  Lepas tu bubuh je sekali dalam masakan atau rebusan daging tadi .  Mesti daging cepat lembut.  Cubalah!

Yang lain2, kalau ada petua juga cara2 lembutkan daging bolehlah share sekali. Dialu2kan...........


25 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam..kebetulan mmg sedang rebus daging.tp LM letak sudip besi je dlm kuali tu..hehe.mmg cpt empuk biasanya

onlajer said...

aku rebus pakai periuk nasi karen yg dah rosak pun lembut juga

Mummy GreenyHouse said...

Oo..letak sudu?ye ke? nak cuba la nnt..
tq share..
selalu sy rebus je lama2..hahah :D

~ yus ~ said...

letak pucuk daun nangka ni mmg ayah saya buat sbb dia mmg selalu masak kat majlis orang kahwin.

Rai said...

saya rebus dalam pressure cooker je.. memang cepat empuk..

nn lylyn said...

o mcmtu..kak xke chemical dari besi tu bercampur?

wantie said...

bthanks yer. tu la kan, kekadang tu saya masak daging punya la lama dok renihkan.

kalau daginmg tak lembut. suka benor masuk celah gigi.

Zurina Hj.Zainal said...

tips yg bagus....thanks for sharing...i'm following uuuuu.....:)

Kesuma Angsana said...

LM : janji besi.. sudip pun boleh ler kot ! biasa guna sudu or garpu je

Kesuma Angsana said...

Onlajer : ni petua juga ke ? hehehe

Kesuma Angsana said...

MGH : cubalah !

Kesuma Angsana said...

yus : saya pun masih buat sampai skng ni guna pucuk daun nangka tu

Kesuma Angsana said...

Rai : mmg klu nak cepat empuk guna pressure cooker

Kesuma Angsana said...

nn lylyn : tak delah

Kesuma Angsana said...

wantie : tulah kdag rasa dah sedap tp daging lak liat.. hampeh tul!

Kesuma Angsana said...

ZZ : wclm & tq follow

dwaty said...

petua mak saya... setiap kali masak daging... especially time raya... mesti masukkan garpu besi sekali...

Kakzakie said...

Petua masukkan sudu sama dgn kakak punya style.

rasp said...

petua sudu tu memang betul sis...
i pun slalu gak guna cenggitu...

Kesuma Angsana said...

dwaty : betullah tu kan

Kesuma Angsana said...

kakzakie.. mmg menjadikan

Kesuma Angsana said...

rasp : mmg betul leh guna petua ni mudah dan senang je

bunga_rose said...

dulu tak tau pun cara nak rebus daging, buka api kuat2.. rupanya mak cakap, kalau buka api terlalu kuat pun daging jadi liat, so petua lainnya jangan rebus dgn api yang kuat la kot kan hihiihi

Kesuma Angsana said...

bunga rose : tq utk komen n petua u ni

ALoNa CintamaniszLite said...

Dan pastikanlah sudu tu pun dibasuh bersih, ye..tanpa ada daki2 itam kat belakang batang sudu tu, hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...