Tabung Masa Depan ...

Tuesday, June 19, 2012

Segarkan Kembali Daging

Salam Selasa Untuk Petua !. Mesti ada petua baru hari Selasa.

Kadang kala bila ke pasar tu dan terbeli banyak sangat segala jenis ikan, ayam dan daging bagai.  Terpaksalah disimpan separuh dalam peti sejuk. Takkan nak dimasak semuakan, pada satu masa.

( CIK GOOGLE )

Walaubagaimanapun, daging kalau dah tersimpan lama dalam peti sejuk memang tak bagus selain dah kurang sedap rasanya. Malah kadang2 daging agak berbau. Tapi janganlah dibuang begitu saja.  Sayang dan membazirkan.  So cuba buat cara ini.  Senang aje.  Ambil beberapa biji buah mentimun.  Parutkan mentimun tersebut dan kemudian gaul dan ramaskan dengan daging tersebut.  Biarkan dulu seketika.  Kemudian cuci dan bersihkan.  Bolehlah dimasak daging itu seperti biasa selepas itu.  InsyaAllah daging takkan berbau, lebih sedap dan segar.  Selamat mencuba ye !

Petua2 saya ni, biasanyer daripada pengalaman sendiri, pembacaan, mahupun dari kawan2 dan orang2 tua yang lebih berpengalaman dan sentiasa saya titipkan di sini untuk perkongsian kita bersama.

27 comments:

Kakzakie said...

Kakak baru tahu hari ini - terima kasih. Kadang kalau tak tahu memang akibatnya kena buang dan membazir.

pena rozie said...

Tq for sharing....

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

ada tgk gak pasal petua mcm ni
but x pernah try pun
asal nak masak daging sure lupa dah la selalu kalut *bunyi mcm bz giler ngeeee*

Kesuma Angsana said...

Kakzakie : sama2.

Kesuma Angsana said...

Pena rozie : u're most wlcm hehe

Rinna said...

Tq KA.. share tips/petua gini.. :)

pizli said...

Ha nanti boleh try. Memang biasa masak separuh-separuh.

Rai said...

first time tau..thanks sharing petua ni..

wantie said...

baru tau. ada cara nak segarkan balik daging tu ek. thanks ye for the info.

Nizam.Ariff said...

ooo... bukan gaul dengan timun parut baru disimpan di dalam peti ais ek...

Daddy Ziyyad said...

Okey..boleh sy beritahu wife sy petua ni..ada tak petua utk lembutkan daging? :-)

cinnamon.com said...

best2 byk petua yg boleh dpt di sini...

oo mcm tu ye..jarang2 juga mkn daging.
tq..tq

Kesuma Angsana said...

Lady Ayu : biasalah tu ! hehe

Kesuma Angsana said...

Rinna : Wlcm

Kesuma Angsana said...

Pizli : cubalah !

Kesuma Angsana said...

Pizli : cubalah

Kesuma Angsana said...

Rai : U're most wlcm

Kesuma Angsana said...

Wantie : sama2 n tg juga selalu singgah

Kesuma Angsana said...

NizamArif : mcm tu boleh juga ke? x pernah cuba lah cara tu..

Kesuma Angsana said...

Daddy Ziyyad : petua lembut daging baca @ next N3, just for you hehehe

Kesuma Angsana said...

CC : berkongsi petua untuk semuakan!

Asmara said...

oh tq! baru tau. ;D

Kesuma Angsana said...

Asmara : wlcm

::NureeN:: said...

thx.. bleh try.. tp daging slalu beli x sempat pon lama dh msk abes hahah sbb nureen suka mkn daging

fieda said...

bagus petua ni kesuma..

Kesuma Angsana said...

Nureen : saya pun suka msk daging kari or rendang ! best

Kesuma Angsana said...

fieda : tq ..follow selalu utk petua n citer2 len ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...