Tabung Masa Depan ...

Monday, July 02, 2012

George Galapagos Mati Di Usia 100 Tahun

Mesti ada yang kata amboi2 KA, mentang2 baru balik dari Zoo nak post N3 tentang kura2 lah pulak. Ada aku kisah ? He He He

( Kosmo Online)

Sebabnye,  cerita tentang kura2 Gergasi Galapagos ni memang menarik. Di beri nama Lonesome George, kura2 ini telah ditemui mati baru2 ini dalam usia anggaran usia 100 tahun.

Sedikit tentang Kura2 gergasi ini. George mempunyai kisah hidup yang tersendiri. Ia ditemui pada tahun 1972 di Pulau Pinta, salah sebuah pulau di Kepulauan Galapagos. Sama seperti namanya Lonesome George, haiwan itu hidup bersendirian dan kesepian sepanjang hayatnya. George tidak mempunyai anak. Walaupun ia cuba dibiakkan bersama dua kura-kura betina berlainan spesies, hasilnya mengecewakan.

Boleh baca lanjut kat sini  Kisah Si Kura2 George

Update : Sorry pembetulan cerita tentang Kura2 ye , tq Kakcik

68 comments:

LELAKI INI said...

kesiannya dia tak de zuriat!

kakcik said...

Penyu ke kura2 tu?

Kesian dia mati beragan kan? :(

Kakzakie said...

Kakak bayangkan dahlah tua nak bawa cengkerang beratnya pada dia kan. kesian juga...

Nurul Husna Mohd Hassan said...

dah sampai waktunya kura2 ni pergi, macam kita jugak 1 hari nanti :'(

Kesuma Angsana said...

betul kesian pulak kan!

Kesuma Angsana said...

kakcik : Tq dah betulkan kura2 ni .. kesiankan!

Kesuma Angsana said...

kakzakie : tulah dah umur 100 tahun apalah daya kan!

Kesuma Angsana said...

Husna : yup betul tu!

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

panjang umurnye ekk

Nyue said...

nyue pernah baca dah kisah nie...huhuu....xde la ag kura2 besar...zmn dinasor kan..huhu

hairy said...

kesian lak kura2 nih...hehe

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

jadi popular pulak kan dia. ;)

Nizam.Ariff said...

spesis jenis dia dah tak ada lagi la kan?

syiela said...

kesian dia kan.. nampak sangat dia dah tua.. ketara kedut2 tu

Sue-Rya Qistina said...

panjang betul umur kura2 ni ye. klau manusia pun jarang2 sgt hingga 100thn.. :)

wantie said...

Sian dia noh. dah le tak de zuriat. pasangan pun non ado. Hai kura kura spesis lain pun diatak hingin jugak. setia pada kaumnya aje yer.

kalau la dia ada zuriat mesti, lebih banyak spesis ni ada kat donia ni.

Wanieys said...

besarnya...dah sampai ajalnya tu hihi

pok amai-amai said...

Sedih la pulak. Sy pnh tgk kure2 ni ms g zoo tak lama dulu...

Daddy Ziyyad said...

kura kura memang secara puratanya panjang umur

Deq's Qienz said...

nmpk tua sgt kura² nih yerr..cian dia

onlajer said...

kura-kura atas batu
tolong sambung hehe

Alieza Dayasari said...

kehidupan seperti manusia. tgk saja kulitnya....

IntaNBerliaN said...

lama jugah kura2 ni blh hidup yer

gadisBunga™ said...

sedih...geaorge dah mati... :(

aizamia3 said...

yang hidup pasti akan mati..

hajiMete said...

sian kanns.. uhhuuu

K.nor said...

dah sampai ajal..
dkt zoo nampak binatang dah uzur2 semuanya...yg tgok pun sama uzur..

Mummy GreenyHouse said...

tuanya dia..tgk la rupa die,bukan main kerepot lagi..

Hanif Idrus said...

Dah ler yang terakhir dalam spesisnya..mandul lak..hehehehhehe

Maisarah Azmi said...

betul cakap k.nor...dah sampai ajal dia.. dah lama sngat dah dia hidup..

محمد شهريل القنيطري said...

hilang lgi sekor spesies kura-kura...huhu

ckLah @xiiinam said...

Teringat watak Tok Kura dalam novel Perlumbaan Kedua (Teks KOMSAS wilayah utara utk SPM yang lama). Usianya pun 100 tahun, kononnya diajak berlumba kali kedua oleh cicit cicit Arnab untuk menebus kekalahan nenek moyang dulu. Hehe....murid ckLah gelar Tok Kura sebagai George Galapagos...

Asmara said...

boleh diawetkan dan letak kat muzium kan!

mama maman aka yana said...

kura2 pun kura2 la... ada gak ilmu di sharing... :-)

anisalya said...

alahai... kesiannya dia. dah la hidup sorang2 smp 100 tahun ek. takpe la. mungkin ada anak2 dia kat tmpt lain kan. yg kita tak tahu.

Malay-Kadazan girl said...

Panjang hayat kura-kura ni.

ALoNa CintamaniszLite said...

Alahaii...sedihnya.
Panjang umur dia, ye...

Woofer Storm said...

ajar dia dah sampai..mcm kita juga kan kak?

slmt pagi

Kesuma Angsana said...

tulah psal smpai 100 tahun tu!

Kesuma Angsana said...

betullah tu

Kesuma Angsana said...

hairy : tau juga kesian erk! hehe

Kesuma Angsana said...

popular bila dah xde lg!

Kesuma Angsana said...

NizamAriff : betul ini yg terakhir

Kesuma Angsana said...

klu ada zuriat dh bercucu cicit ni syeila huhuhu

Kesuma Angsana said...

Sue-RyaQistina : betul tu

Kesuma Angsana said...

sian lak mati cam tu je kan!

Kesuma Angsana said...

yelah.. dh sampai masa

Kesuma Angsana said...

ye ke ? spesis yg ini yek?

Kesuma Angsana said...

Oh ye ke ! saya baru tau.. tq ye daddy Ziyyad menambah pengetahuan.

Kesuma Angsana said...

DeqQienz : tua sgt dah tengok rupa pun tau kan

Kesuma Angsana said...

onlajer : pura2 lak tak tau, ko antara pengomen blog aku no. satu ! hehehe

Kesuma Angsana said...

leeza : begitulah

Kesuma Angsana said...

aa.. kata nya kura2 memang umur pjg gitu

Kesuma Angsana said...

sedihkan!

Kesuma Angsana said...

lumrah hidup.. begitulah

Kesuma Angsana said...

memang pown

Kesuma Angsana said...

knor.. mmg dh tiba masa kot!

Kesuma Angsana said...

MGH : tgk rupa pun tau dah

Kesuma Angsana said...

sian pulak kan!

Kesuma Angsana said...

Maisarah : yelah uzur sgt dah

Kesuma Angsana said...

Dalca : sedih kan

Kesuma Angsana said...

cikgu: komen sempat lg bercerita tuh huhuhu

Kesuma Angsana said...

asmara : dgr citer nyer pown nak diawetkan

Kesuma Angsana said...

ilmu untuk semua

Kesuma Angsana said...

anisalya : tu kena buat jejak kasih lah baru tau

Kesuma Angsana said...

katanya hayat kura2 mmg pjg begitu

Kesuma Angsana said...

AC : sedih jugalah kan

Kesuma Angsana said...

betul tu dik.. lumrah dunia hidup lawannyer mati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...