Tabung Masa Depan ...

Tuesday, July 24, 2012

Jangan Nangis Bila Kupas Bawang , Ni Petuanyer!

Macam biasalah, hari Selasa mesti KA selit2kan bab2 petua ni.  Memikir2kan apa yang nak dikongsikan.  Terus terpikir cerita my bongsu daughter, yang duduk memerhati KA mengupas dan menghiris bawang waktu kenduri rumah my cousin baru2 ini, sambil berlinangan airmata !  Hi Hi Hi


( google )


So, petuanye, macammana nak menghilang dan mengurangkan rasa pedih pada mata, waktu mengupas dan menghiris bawang di rumah.  Satu, masuk dan simpankan bawang terlebih dahulu ke dalam peti ais hingga agak sejuk.  Kemudian barulah dikupas atau dihiris.  Kedua,  boleh cuba rendamkan bawang tersebut dalam air sebelum mengupas dan menghiris.  Ketiga, yang ini petua nenek KA dulu,  cucuk dan letakkan sebiji bawang dihujung mata pisau sebelum misi kupas dan hiris bermula, InsyaAllah, memang x pedih mata !

Apapun, bawang merupakan antara bahan utama dalam menu masakan kita, so hendak x nak terpaksa buat jugakan !  Ok, Selamat mencuba.

29 comments:

Pink Lavender said...

akan makneng cub bl rewang rmh org kawen..hehehhe

kakcik said...

Kakcik jarang 'menangis' bila kupas bawang. Orang kata orang yang tak 'menangis' ni, orang yang tak cemburu. Betul ke? ;-)

DekNie said...

thanks for the info... baru deknie tau yg masukkan dlm fridge dan dlm air tu... yg cucuk kat ujung pisau tu dah tau...

bleh praktikkan kat dapur ni..

Anum said...

hari2 nangis...
memnag x tahan

Acik Erna said...

salam KA..tu sebab acik jarang sangat kupas bawang..kalau tak beli yang dah siap kupas..anak2 atau en.suami yang tolong kupas.tak tahan

Mrs Velentine said...

bpetua yg ketiga sama dgn Petua ma Mrs Velentine

Ummi Iman said...

Ada org kata badan byk angin sebab tu pedih. Ya ke?
Petua cucuk depan pisau, mmg biasa org bgtau. Tp tak buat pun, sanggup menangis ;)

Ikhwan Suhaimi said...

Jarang menitik air mata.. sebab tu kadang2 pelik dengar org mengalir air mata kupas bawang.

:: Mrs.Eady :: said...

mmg bab potong bwg mmg kalah teruk!!

Siti Nursyuhada said...

wahh berguna nie... sll jer sue nangis time kupas bawang hu3

cikeyrah said...

Baru semalam meleleh air mata kalau kupas bawang, da mcm tengok citer sedih kalau kupas bawanh..hihi

Kesuma Angsana said...

cuba jelah

Kesuma Angsana said...

he he no komen kak cik sebab KA pown x nangis waktu kupas bawang cam orng len !

Rai said...

menangis jugak kadang2..tapi biasanya tak berapa nak menangis.. pedih sikit je..

Kesuma Angsana said...

cube jelah yek

Kesuma Angsana said...

la yer ke sian2

Kesuma Angsana said...

waalaikumsalam ....cam tu pulak yek hehehe

Kesuma Angsana said...

petua org tua dulu tu!

Kesuma Angsana said...

entahlah KA x tau pulak cam tu hehe

Kesuma Angsana said...

KA pown mcm tu, tpi sesetengah org mmg x bleh tahan, psti airmata kasih tu mencurah2 turun hehe

Mama Gee said...

ooo mcm tu....leh try..

tp tgk jenis bawang gak kan..kalo yg mahal skit tu tak menangis pun..

Sue PeLik said...

sy kalau kupas bawang jer mesti nanges kak. orang kata ada resdung betul ke???

qaseh johanna said...

sy xpernah masak guna bwg kecik.. sebab xthn dgn kepedihan itu..!! sekarang ni masak semua guna bawang besar.. hihi

kay_are said...

petua paling mudah.. mintak orang lain tolong kupas kan =P

che mid said...

kalau pakai spek itam pun pedih gak tak agaknya..

Masz Sidek said...

kadang2 tu baru 2 ulas bawang di kupas... air mata dah keluar...

dan bila perangai nakal datang... main lagu sedih... kononnya feeling... heheheh ;p

kiera'sakura said...

owh padan la selalu nmpk makcik2 letak bawang kt ujung tue..

Pecinta pink^^ said...

nice2..sebab sy pedih mata kalo potong bawang,,dah cara ni harap membantu..

Wanieys said...

wani time potong mata jer menangis hihihih...lepas ni boleh la cuba petua KA ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...