Tabung Masa Depan ...

Tuesday, July 03, 2012

Petua Cara Simpan Daun Limau Purut

Selasa untuk petua lagi. Very simple one hari ini!
 (google)
Kadang kala kita membeli daun limau purut dalam kuantiti yang banyak.  Sedangkan nak pakai nyer sehelai dua aje kan.  Nanti bila dah layu sebab tak digunakan, terpaksalah dibuang.  So, kena belajar agar jangan membazir.  Caranya, masukkan lebihan daun limau purut yang tak habis digunakan itu dalam suatu bekas kedap udara.  Kemudian simpan dan letakkan dalam tempat beku peti ais tu. InsyaAllah, ia akan tetap segar harum, tidak layu dan boleh digunakan dalam tempoh lama.

Cubalah ye!

38 comments:

Bazilah (^0^) said...

ohhh baru tahu.nk trylah.aritu ada beli byk kt tesco nk wat paprik pastu takde guna2 dah :D

Zie said...

Ok jgk petua nih... Berguna... Zie petik dpn rumh jer...hehe tapi dulu kalau blik kg, mesti petik bnyk2 kn tapi.. Tk tahu petua so layulh ia...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

weols mmg selalu buat gituew
sebab order kat ternet
sini bkn mcm mesia semua blh dpt fresh
nak brng mesia kena import la
selalunyer 3 bulan daun limau purut ni

Kesuma Angsana said...

saya segala masak saya bubuh, paprik, tomyan even gulai dan sambal pun hehe

Kesuma Angsana said...

Zie : dulu2 pun x tau jg.. dh tau bolehlah simpan utk tempoh yg lama

Kesuma Angsana said...

LadyAyu : oo cm tulah kekdahnyer ye!

~ yus ~ said...

dulu2 masa di UK, mmg selalu buat macam ni, sbb dpat daun limau purut pun sekali sekala kalau terjumpa di kedai cina, atau ada kiriman dari Malaysia. Sekarang senang je, nak daun limau purut petik je kat pokok di luar rumah, saya mmg ada tanam pokok limau purut ni, senang....:)

apa pun terima kasih kak berkongsi di sini....

Kazman / Sue said...

wah... bagus idea ni kan.... boleh mencuba dan amalkan ni...

Mama Gee said...

owhhh camtu yaa...
br tau nih..hehee

:: Mrs.Eady :: said...

petua bagus nih!

Rai said...

dulu pun kitorang frozen kan masa zaman belajar..susah nak jumpa..skang tak heran dah..hehe..

QueeN TerataI said...

keadaan ni selalu terjadi pada sya,, mmg selalunya akan dibuang begitu saja terima kasih atas petua yg berguna ni.

Nizam.Ariff said...

ooo.. tempat beku. aku letak kat bawah jadi kering je..

mamyharraz said...

tq bg petua.

lepas ni taklah kejung daun limau purut sy dlm peti ais tu..sbb sebelum ni pakai letak cam tu je.

IntaNBerliaN said...

petua yg sgt2 bagus.. kne try pasni

thanks :)

Wanieys said...

owh mcm tu petuanya...wani selalu petik kat umah jer klu nk guna....bagus la kan bg yg beli byk2 mcm ni boleh cuba petua ni :)

K.nor said...

assalamualaikum kesuma .

tq..kalau tak layu aje dlm peti tu..

byk tip2 kat sini.

wahida said...

oh, mcm tu rupanya..tengs bagi info ni...

wantie said...

ooo.. letak kattempat beku ek. patut la daun limau purut saya tu asyik kering kong je. hhahaha

cendol said...

oohh baru tau ..baguih2 ,tenkiu for the tips :)

Mrs Velentine said...

oh baru tau,,,good info ni

Cute Mum said...

baru tau camtue caranya..
pasnie kena try..
cute mum suka masak tomyam.. tapi bila beli pakai sekali jer.. dah tue yang lain buang..sayang jer.. pasnie insyallah dah boleh kekal segar daun limau purut tue..
TQ

onlajer said...

berapa lama hehe

Acik Erna said...

assalam kesuma..macam tu caranya ye...acik jarang beli..sebab acik beli pokok dalam polibeg je..nak guna terus petik

Kakzakie said...

Betul-betul kakak suka petua ini sebab kakak selalu buang baki yg layu selepas buat tomyam...(tak tahu petua inilah sebabnya)

Masz Sidek said...

oo baru tahu...
petua yg bagus...
terima kasih berkongsi... :)

pena rozie said...

rozie beli gan pokok2... sebab geram....

eB said...

daun kari pn my mil wat g2 :)

miloais milo said...

baru tau.... thanks nok utk petua ni...
sokmo layu begitu aje dalam peti ais...

Ietams said...

oo macam tu..
lepas ni boleh la simpan mcm tu,
idak le ia kering dalam peti ais.. hihihi

Kesuma Angsana said...

kawan2 semua, ini komen one for all ye (mengejar masa), tq singgah komen.. boleh cubalah petua ni .. at least daun limau purut tu leh bertahan berbulan2 juga ..

Asmara said...

bukan kata berbulan makan taun jugak. kami kat sini mmg beli daun limau purut beku, elok je bila guna, bukan daun tu je, serai, daun pisang, daun kunyit, semuanya dibekukan dan elok je bila digunakan. :)

Kesuma Angsana said...

asmara : tq share citer u.. x pernah lak simpan sampai bertahun2.. selalunya berbulan2 je tu dah abis stok.. hehe

syiela said...

saya ada pokok kat rumah hehehehe

rossysweety said...

salam perkenalan..

tq share info...nanti saya nak cuba le...

bye

rossysweety said...

salam perkenalan..

tq share info yg berguna...nanti nak cuba arr

bye :)

Anonymous said...

ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺑﻮﻧﺪﺍ ﻓﺮﻧﻪ ﺗﺎﻫﻮ ﻓﺘﻮﺍ ﺍﻳﻦ
ﺗﺎﻓﻲ ﺳﻼﻟﻮ ﺗﺄ ﻓﺪﻭﻟﻴﻜﻥ
ﻧﻨﺘﻲ ﻧﺄ ﺑﻠﻲ ﺩﺃﻭﻥ ﻟﻴﻤﺎﻭ ﻓﻮﺭﻭﺓ
ﺩﺍﻥ ﭼﻮﺑﺎ ﻓﺘﻮﺍ ﺑﺮﮔﻮﻧﺎ ﺍﻳﻦ

Thanx nanda!
ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺍﻟﻤﺒﺎﺭﻙ
Bunda@TamanJurong ;) <3
-------------------------------------

Kesuma Angsana said...

Tq bonda sudi baca dan komen blog KA yg x seberapa ini. Cara ini mmg bagus dan ramai yg buat!. TQ again sbb singgah ye.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...