Tabung Masa Depan ...

Tuesday, July 24, 2012

Petua Mudah Hilang Cik Panau

Almaklumlah, dah bulan puasa ni, maknanye x lama lagi kita dah nak raya.  Selain pakaian, soal kecantikan dan kebersihan wajah pun kena ambil tahu juga, untuk kelihatan cantik berseri di pagi Aidilifitri nanti ! Betul tak ?

So, KA kongsikan petua mudah andainya ada yang terkena panau pulak di muka, bulan2 puasa ni.  Biasalah, bulan2 puasa ni tengah2 panas dan berpeluh2 terus je kita basuh muka dan mandi.  Kata orang, ini antara sebab boleh terjadinya panau selain dari punca2 yang lain. 

( pinjam google )
Senang aje, tapi kena rajin buat dan amalkan lah ye.  Ambil sepotong halia, kemudian tumbukkan lumat2.  Dan tempelkan pada bahagian muka yang ada panau tu. Kat badan pun boleh letak. Paling elok kalau dilakukan sebelum tidur.  InsyaAllah, kalau rajin diamalkan, akan dapatlah lihat hasilnya sebelum raya nanti.  Bolehlah kalau nak cuba selain guna ubat2an yang boleh didapati di klinik dan farmasi tu! Kita cuma boleh berusaha, rasi x rasi tu terpulang pada masing2 kan!

26 comments:

❤Kamsiah❤ said...

saya pernah dgr petua,guna lengkuas...cara mcm guna halia tu jugak le...

MamaEma said...

halia memang mujarab utk hilangkan panau..tp kena rajin sapu dan tahan pedihnya

~Sweet Honesty~ said...

mudah dan senang... kalo rajin, hilanglah panau tu..

TiranaAduka said...

Salam sis..

panau salap....
dan belerang...
ada gak guna dulu.....mak buatkan.....

sebab panas-panas TiranaAduka basuh muka....tu yang dapat anugerah tu si panau..kat pipi....aduh..

hairy said...

owh guna halia ea akak...sya xde tu tp nk hilangkan parut cmna erk?hehee...

p/s: akak tq sbb support bg smgt :-)

paridah said...

petua tradisi warisan toknenek kita ye KA xrugi mncubanya kalau brmsalah gitu kan...

pizli said...

Anak saya ada panau tapi petua mak saya lengkuas. Tengoklah nanti saya try salah satu.

nn lylyn said...

slmt bpuasa ^^

Yumida said...

bagusnye..nnti akan di suggest pd yg memerlukan..
klo beli pil kat farmasi pn mujarab jgk..kasi hilangkan panau luaran n kulat yg terkandung dlm kulit kita..klo guna creamor ubat sapu cecair tu..myb blh jgk hilang tp akan dtg balik la..coz adik sy ni mmg ade mslh yg ni..so bila dh beli pil.alhamdulillah..hilang

Nur-nba said...

Ini petua tradisional.. Bagus juga petua ni, guna bahan2 semula jadi.

QueeN TerataI said...

petua yg bagus ni... tp queen xde panau.. hihihu

Cendol said...

oh baguih ni..baru tau..sblm ni org ckp nk hilangkan panau buh ubat2 je..

Dee said...

petua yg bagus sis..boleh diamalkan kalau terkena panau..
salam kenal eh..dee pun dah follow balik..

Ujie said...

Oh..sng tu..halia je ya.

Yg saya tau traditional..guna serbuk belerang yg warna kuning tu.
Tapi saya tak pnh try pun.

eda_ej said...

mase budak2 dulu rajin la ade panau nih.. hehhee..


tak pe, nnt kalau ade balik boleh try.. tq ya.. =D

Leeza dayasari [santai leeza] said...

tak pernah kena panau lagi...

aReLaN said...

tak pernah lak naik kat muka.hehehe..nice one.

ALoNa CintamaniszLite said...

Halia ni lebih terkenal utk buang angin, kan...hihi.

N.Aima K said...

oo halia pun boleh ke..? ingat lengkuas je..hik hik

AZRUL AZMI said...

Selamat Menjalani Ibadah Puasa Dengan Ikhlas...

kay_are said...

mase kecik2 tu ade gak kne panau ni.. tu pun sebab malas mandi.. dah besar ni takde dah.. =) ape pun thanx share

faraherda. razalan said...

Petua mudah ni. Tapi tak pedih ke? Mmmm....

wan nurul hezrina said...

info berguneni..mana tau naek panau nnt

Kesuma Angsana said...

no prob dik!

Aqil sofea said...

klu tumbuk bawang putih.boleh gk ke?sbb muka aqil ad panau.Arghh menciii

Aqil sofea said...

guna bwang putih bolh tk?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...