Tabung Masa Depan ...

Tuesday, July 17, 2012

Petua Petang - Guna Ais Kurangkan Peluh Di Wajah

Ok, KA tertarik nak kongsikan satu lagi petua ini, yang KA baca disebuah majalah (Wanita kot) baru2 ini! Share with uols petang2 ni.

Negara kita Malaysia, dengan cuaca yang panas macam ni, memang kita x boleh larilah dari mengeluarkan peluh.  Lainlah kalau duduk 24 jam aje di bawah aircondkan!. Uols perasaan tak, kadang2 tengah2 bermekap2 pun peluh leh turun menitik2 .  Memang sangat2 merimaskan, walaupun berpeluh itu bagus dan sesuatu yang sihat.  Apalagi  bila dah bersolek cantik2 tiba2 peluh lak datang!. Aduhai...

( Pinjam google )
Petua turun temurun ini katanya boleh membantu.  Mula2 basuh muka sehingga bersih dan lapkan kering2.  Lepas tu ambil ketulan ais dan sapukan pada seluruh wajah.   Tak perlu dilap, tapi biarkan saja kering dengan sendirinya.  Selepas itu bolehlah kita bersolek seperti biasa.  Sekiranya ini diamalkan beberapa kali, kita akan dapati yang peluh diwajah akan berkurangan berbanding sebelumnya.  

KA pown nak cubalah!.  Jom kita cuba sama2!

34 comments:

mamyharraz said...

masa mekap utk majlis kawin dulu ada makandam sy pakai petua ni.mmg menjadi ;)

Zie said...

betul tu dulu2 pernah buat

cendol said...

oh nice tipss..bnyk tips2 yg akak kongsi kan.cendol suke!! baru tau tips ni

Kesuma Angsana said...

mmg betullah ye!

Sue-Rya Qistina said...

bagus petua ni dan mmg berkesan!
mase wedding saya pun, MUA menggunakan ais utk beri kesegaran kpd kulit dan makeup pun tahan lbh lama :D

Kesuma Angsana said...

Ok, KA kena cuba ni!

Kesuma Angsana said...

berkongsi sama2 kita cendol, KA x rugi apa pown!

Kesuma Angsana said...

wah kalau mcm tu mmg betul lah kan!

kaishin said...

mmg menjadi sbb ais sejuk jd liang roma mengecut..peluh jd kurang lah

SURIA AMANDA said...

i mmg cuci muka guna ais...

ummiarissa said...

tak peluh juga duk rumah ni...nak peluh kena buat kerja banyak sikit..he he he

Maisarah Azmi said...

menarik.. tak tahu pun selama nie..akak di tag http://sararose-93.blogspot.com/2012/07/contest-header-paling-meletup-by-bh.html

Kesuma Angsana said...

hebat ko kaishin! hehe

Kesuma Angsana said...

wah ye ke?

Kesuma Angsana said...

betul lah tu

Kesuma Angsana said...

ok sara,Insyaallh nnti KA g terjah yek!

MamaEma said...

baru tahu..bagus juga..senang nak dapat ais kat rumah//

Rai said...

sebab ais boleh membantu mengecilkan pori pori pada wajah.. kan KA?

Alieza Dayasari said...

bila pelung berkurangan. minyak di muka pun kurang lah kan scr tak langsung. logik?

:: Mrs.Eady :: said...

Good tips!

Kesuma Angsana said...

leh cuba lah kan!

Kesuma Angsana said...

betul tu rai!

Kesuma Angsana said...

mmg logik leeza !

Kesuma Angsana said...

tips yg bagus utk semua!

aReLaN said...

bagus2.leh cuba ni.saya memang jenis kuat berpeluh.huhu

fieda said...

muka saya ni mmg kuat berpeluh..dulu masa nk kawin sebelum make up mak andam ada wat gini kat saya..

IntaNBerliaN said...

ooo macam tu ke.. nanti2 leh try nih :-)

anisalya said...

adeh... beku pulak muka ai ni. ngeee...

Wanieys said...

owh mcm tu nanti bleh wani try hihihi

baby lydia said...

dya pn amalkn petua ni kak.but time nak makeup jek..klu bese g opis.simple2 jek..yg x bepeluh n berminyak is true !

ALoNa CintamaniszLite said...

Penah tgk pengantin buat mcm ni sebelum dimekapkan. alasan yg sama tak mo muka berpeloh dan berminyak bila dh mekap nanti...
Tp tu lah...bila dh mekap muka dia nampak lebam. Takde seri pulak. Tak tau lah sebab muka dh ditekap ngan ais ke...atau mmg mcm tu..mm..

dilla said...

Yes...balik ni boleh cuba...dah lama saya cari petua dan cara untuk kurangkan peluh di muka...muka saya ni, sampai saya naik rimas..sikit je panas dah basah sampai ke anak rambut...terima kasih byk2 kerana memberi petia ni...harap2 berjaya kurangkan...tapi, byk org kata, muka kuat berpeluh awet muda..he.he..awet mudalah sangat..

Freddy saputra said...

Klo peluh badan terlampau lebih camne nak kurangkan pasal saye punya badan tak gemuk bile wat keje sampai baju pon basah cam kene ujan

Freddy saputra said...

Klo peluh badan terlampau lebih camne nak kurangkan pasal saye punya badan tak gemuk bile wat keje sampai baju pon basah cam kene ujan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...