Tabung Masa Depan ...

Monday, September 10, 2012

Cerita Motivasi Si Anak Kerang Buat KA Sedikit Girang

 

Pada suatu hari ....seekor anak kerang di dasar laut mengadu dan mengaduh pada ibunya sebab sebutir pasir tajam memasuki tubuhnya yang merah dan lembek.

Anakku, kata sang Ibu sambil bercucuran air mata, Tuhan tidak memberikan kita bangsa kerang sebuah tangan pun sehingga Ibu tak bisa menolongmu. Sakit sekali, aku tahu. Tetapi terimalah itu sebagai takdir alam. Kuatkan hatimu. Jangan terlalu lincah lagi. Kerahkan semangatmu melawan rasa pedih dan sakit yang menggigit. Balutlah pasir itu dengan getah perutmu. Hanya itu yang bisa kau perbuat, kata Ibunya dengan sendu namun lembut.

Maka si anak kerang pun melakukan nasihat ibundanya. Ada hasilnya, tetapi rasa sakit bukan alang kepalang. Kadang di tengah kesakitannya, ia meragukan nasihat ibunya. Dengan air mata ia bertahan bertahun-tahun. Tetapi tanpa disadarinya sebutir mutiara mulai terbentuk dalam dagingnya. Makin lama makin halus. Rasa sakit pun makin berkurang. Makin lama mutiaranya makin besar. Rasa sakit menjadi terasa wajar. Akhirnya sesudah sekian tahun, sebutir mutiara besar, utuh mengkilap, dan berharga mahal pun terbentuk dengan sempurna. Dirinya kini, sebagai hasil derita bertahun-tahun, lebih berharga daripada seribu ekor kerang lain yang cuma disantap orang sebagai kerang rebus di pinggir jalan.

~~~

Sahabat, Kekecewaan dan penderitaan akan selalu ada dalam hidup kita. Seakan-akan Tuhan selalu mengambil kebahagiaan yang ada pada kita. Tidak...tidak seperti itu. Kita hanya harus bersabar terhadap segala sesuatu yang menimpa kita dan menanti ketetapan Tuhan. Dan semuanya akan berakhir dengan indah. Karena segala sesuatu yang baik akan selalu mengarah pada kebaikan. Kekecewaan dan penderitaan telah membuat seekor kerang biasa menjadi kerang luar biasa. Kekecewaan dan penderitaan pun akan dapat mengubah orang biasa menjadi orang luar biasa.

Credit Sepenuhnyer PADA BLOG INI

Membaca cerita ini, buat KA menilai diri sendiri dan sangat pasti bahawa sesungguhnya Tuhan itu maha adil & pasti ada hikmah sebalik tiap kejadian!

51 comments:

kakcik said...

... cuma, kadangkala kita tidak sabar untuk menunggu hikmah itu tiba ...

Kakzakie said...

Sungguh itulah yg telah selalu diulang-ulang tapi sebagai hambaNya selalu kita lupa akan ada hikmah disebalik kejadian.

Anum said...

betul tue kadang2 kt x sabar kan

mamyharraz said...

cerita kerang amat memotivasikan diri sy..
betul tu ada hikmah disebaliknya..bertabahlah wahai hati..

Sue PeLik said...

apa yang jadi mesti ada hikmahnya kan!!!

Ietams said...

memang kita ni selalu je tak nampak
rahmat di sebalik sesuatu.
semuanya tu dah tertulis dan ade sebabnya di jadi kan,

syiela said...

segala yang terjadi pasti ada hikmahnya.. cumanya kita perlu reha dan bersabar.. sentiasa mensyukuri nikmat dari tuhan.. InsyaAllah

Rai said...

insya allah..banyak2 bersabar ye KA..

:: Mrs.Eady :: said...

yup...ada hikmah nyer..

Wanieys said...

segala yg berlaku pasti akan ada hikmahnya :)

maszmadi said...

harus tabah dengan setiap ketentuan Allah, betul tu, tentu ada hikmah cuma cepat atau lambat kan..... so sabarlah dengan ujian yang diberi..... Alhamdulillah

LydSunshine said...

Dugaan hidup tidak lain hanya untuk menjadikan kita lebih berharga. Kan KA?

MamaEma said...

dugaan melanda ada hilmah di sebaliknya..

Pn. Sheila@CC said...

sm la ngn akak KA... apa yang akak alami pasti Dia saja yang tahu maksudnya... sabar menempuh dugaan k...

Daddy Ziyyad said...

mmg tuhan dah kata...dugaan itu ada hikmahnya ;)

Sue-Rya Qistina said...

betul tu sis.
setiap dugaan, ujian dan cabaran hidup pasti ada hikmahnya.
cuma kita kena kuat dan sabar dlm mengharunginya :)

Leeza dayasari [santai leeza] said...

sgt bermakna isi nya...
hmmmm.... memberi dorongan.

wantie said...

suka betul dengan motivasi ni. Ramai yang berjaya dek kerana keperitan hidup. betul tak. saya lebih respect org yg berjaya daripada kesempitan hidup berbanding yang berjaya kerana harta mak bapak.

Orangnya lebih sensitif terhadap org susah sebab dia pernah mengalaminya sendiri.
ntahlah kan perspektif seseorang tu tak sama kan.

LiYa HaNiF :: said...

tersentuh hati liya membacanya.. 100% agreed

kasihredha said...

SEUJU DGN KA

kiera'sakura said...

terkesan jugak kt hati sy.. itulah hikmah yg selalu disembunyikan kan.. bila akhirnya kita dapat sangat bermakna

Ikhwan Suhaimi said...

Dugaan pasti di selangi dengan hikmah. Persoalan nye cara untuk kita menangani Dugaan dan tahap kesabaran untuk kita menerima hikmah. Kadang2 hikmah tu dah ada kita yang tak nmpak, kerana terlalu mengharapkan sesuatu yang lebih.

Knor said...

ye sgt setuju..ibarat bila makan tak ada kuah...harus tercekik.

Zura@Iwan said...

betui tu KA...di sebalik kejadian ada hikmahnya...

# KA dh ok ke mood rini? moga KA ceria sll.. k..

Azee Hana said...

sedih pulak baca kisah kerang ni..huhu

Qaseh Suhaida said...

bersabarlah dengan sakit/penyakit yang diberi kerana ia mampu menghapus dosa

ieda said...

setuju dengan kata2 ikhwan ..
LIKE banyakx3 ;))

ieja amieja said...

setuju sgt2..erti sebuah kesabaran yg akhirnya membuahkan hasil..
muhasabah diri seketika..

izan mama mia said...

terkesan...

Kak Izan said...

Emmm.... semoga kita mendapat hikmahnya,,,Insya Allah

Herma Julianny said...

wah..suka dengan cerita ni...=)
teringat kata2 cikgu saya dulu,,
kita mencari ilmu memang sakit - pengorbanan masa, wang dll.
tapi hasilnya amat lumayan..

Haryati Faizal said...

betul tu KA, apapun semua adalah dariNya. setiap yang berlaku telah ditentukan...so, bergantung kpd kita tuk menempuhinya.

IntaNBerliaN said...

setiap apa yang terjadi dekat kita pasti ada hkmahnya kan..

~MakLady~ said...

walaupun perit dugaan ... harus tabah n cekal. Percaya pada ALLAH ..insyaALLAH ada hikmah. Cepat dan lambat saja. Bersabar ada ganjarannya :)

Che Rosliza Che mat said...

Nice story...Semoga kita dapat pengajaran di sebalik cerita kerang...

shaiful zaidi said...

menarik citer ni...tq berkongsi.

Qhaifa Nur said...

sentiasa bersyukur dgn apa yg dikurniakan...
mungkin ada hikmahnya KA......

Cendol said...

ye ye betol tu!cendol pn suke cerite ni!

ALoNa CintamaniszLite said...

Bagus utk motivasi...

Everything's Everythings said...

Wahhh betul juga tu, hasil penderitaan yg membuahkan hasil pada akhirnya ^^
cantik perumpaan penderitaan kerang tu

eMMe said...

Salam KA, kerang ke ? tu tiram kan yg ada mutiara...
kerang boleh makan..takde mutiara..
moga kisah ini memotivasikan kita semua...
tq KA.

boni kacak said...

setuju... setiap dugaan yang melanda, memang wajib kita bersabar dengan sepenuh rasa redha.. InsyaAllah, akan ada sesuatu yang positif dan membahgiakan kita satu hari nanti :)

Papa Mifz said...

terbaik entry nih...

anaa said...

disebalik kesusahan ada kemudahann..2X Allah sebut dalam surah Al-Insyirah..

rafflesia said...

motivasi yang baik :)

Saleha said...

terima kasih K.A atas perkongsian entri ini.. semoga saya akan jadi setabah si anak kerang itu

SURIA AMANDA said...

ada maksud tersirat and tersurat...

dwaty said...

NICE SHARING... terharu baca... pesanan buat diri sendiri...

N.Aima K said...

good sharing

nur said...

terima kasih.. mengesankan..

sal ya said...

nice sharing...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...