Tabung Masa Depan ...

Sunday, September 30, 2012

Entah Petua Ke Tidak Ni

Salam hari Ahad semua.  Memang x dapat nak BW sehari dua ni.  Reasonnyer cam biasalah, x payah bagi taulah.  Rasanyer ramai dah taukan!.

Alhamdullillah, majlis bacaan yasin malam tadi berjalan dengan lancar walaupun semuanyer habis tengah malam dan proses mengemas hingga ke awal pagi.  Masih lagi kepenatan ni, so cerita2nyer KA kongsi di next N3 KA ye.

Rasanyer dah lama x kongsi petuakan.  Ini entah petua ke tidak.  Share ajelah ye.  En Hubby nak makan gulai rebung segar tengahari ini. Rebung tu En Hubby ambil dari kebun semalam. So biasanyer untuk memastikan rebung yang dimasak lebih sedap dan tetap segar, ini cara KA.  Selepas aje dipotong/dihiris2 rebung tu, cuci dan rebuskan sebentar.  Agak2 lembut bolehlah toskan airnyer.  Lepas tu, masaklah gulai seperti biasa.  Bila agak2 gulai dah nak hampir masak, masukkan rebung tadi.  Pasti rasa rebung tadi tetap segar dan lebih sedap.  

Cubalah.  Ok, KA nak ke dapur pulak ni.  Jumpa lagi !

13 comments:

Bicara Kak Noor said...

salam hari minggu utk KA cayang
akak pun selalu jugak buat macam tu,tapi kalau akak rebus nk taruh sikit gula dan garam pasti tambah sedap entah lah petua ke tidak heeeee

ieda said...

oo basuh dan rebus dulu lah ye kak
hurmm kalau kami rendam aje ..
lepas tuu masak ..
agaknya kalau rebung pure dari kebun koot ..
kalau rebung biasa2 di kedai tuu , rendam dah cukup kuut :)

Nor Zilla Sensei said...

aah..betula la tu kak.. rebung kena rebus dulu br sedap

cci said...

x penah mkn rebung.. ehehe.. bila KA citer cam best jerk

NUR said...

Ok.. Boleh catat masuk dlm buku petua ni..

baby comel said...

mak selalu rebus je rebung tu.. then cicah dgn sambal asam :)

Everything's Everythings said...

Hehe tak pernah pula masak rebung sendiri jdi tak pasti xD

ckLah @xiiinam said...

Campur dengan lemak cili padi ayam nogori sembilan sedap ni!

Leeza dayasari [santai leeza] said...

ohh rebung pun leeza tak makan. hiiii

Mrs Velentine said...

mmg petua tue kak..supaya tak gatal

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

owh mcm tu...selalu wani makan jer mak yg buat..xtau la cmna mak wani proses rebung tu haha

Che Rosliza Che mat said...

Arwah mak cr selalu buat....selalunya arwah mak cr rebus rebung tue dulu....

mama aryan said...

tak makan dan masak rebung lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...