Tabung Masa Depan ...

Tuesday, October 09, 2012

Apa Cerita Sebalik Selasa Or Tuesday

Pagi2 Selasa ni kongsikan yang ini dulu dengan semua.

Hari Selasa ataupun "Tuesday" dalam Bahasa Inggeris, adalah hari ke-3 dalam seminggu dan terletak diantara Isnin dan Rabu. Perkataan Selasa itu berasal dari Bahasa Arab, ﻳﻮﻢ ﺍﻟﺛﻼﺛﺔ yawm al-thalāthah, yang bermakna "hari tiga". Nama Inggeris Selasa iaitu Tuesday diambil sempena tuhan Saxon yang bergelar Tyr.

( google )
 Hari Selasa/Tuesday 

Ketika Rasulullah saw di tanya tentang hari Selasa, maka Beliau menjawab : "Hari Selasa adalah Hari Berdarah". Para sahabat bertanya : "Mengapa demikian ya, Rasulullah?". Lalu Beliau menjawab: "Karena pada hari itulah Siti Hawa Haid & Putra Adam membunuh saudaranya sendiri". Sebagaian Ulama telah menjelaskan bahwa pada hari selasa ada 7 Jiwa yang bernyawa di bunuh, diantaranya :
  1. Jurjais bin Fathin (Seorang pemuda ahli Ibadah, ia hidup pada masa raja Dardaniyah yang terkenal dengan penyembahan berhalanya,
  2. Nabi Yahya, as,
  3. Nabi Zakaria, as,
  4. Tukang sihir Fir’aun,
  5. Asiah binti Muzahim, Istri Fir’aun,
  6. Sahib, Sapi Betina Bani Israil,
  7. Habil Putra Adam, as.
Maka, barang siapa yang ingin berbekam hendaklah ia melakukan pada hari Selasa.
  
INFO CREDIT TO 

21 comments:

Norain Ujang said...

Terbaik...

Anum said...

happy tuesday

Riri Yoorin said...

dah lama tak buat bekam...

Ros said...

Assalamualaikum Kesuma Angsana,

Info yang sangat baik nih...

Mrs Velentine said...

tq kak utk info ni

mummY daniSha said...

my mum kata hari selasa hari ALLAH turunkan musibah or bala...tu antara sebab kite x digalakkan potong kuku hr selasa...=)

ummiross said...

Ooh ummi pun baru tau ni, thank you KA berkongsi ilmu

:: Mrs.Eady :: said...

nice sharing :)

Mak Wardah said...

Good sharing KA

Kakzakie said...

Kakak tak pernah berbekam. Ngeri tengok..

Yana Aina said...

thnx share KA .. tak prnh berbekam ^^

QA's ~ mamapapa said...

owh..mcm tu kisahnya..selamat hari selasa,kak..blm prnh try berbekamla ..:)

aku HaniAsyira said...

peristiwa berdarah.. mcm menakutkan je.. tak pernah berbekam pun

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

thanks kak info ni :-)

Sue-Rya Qistina said...

nice sharing sis!

Zura@Iwan said...

thks 4 info KA...

Nurul Husna Mohd Hassan said...

nice info :)

Myra Jay said...

Owh baru tau..
TQ sharing :D

kay_are said...

nice info.. thanx sebab sharing ye.. tak pernah tau lak pasl ni..

shinji izac said...

selamat hari selasa :P

ayut said...

oh..peristiwa berdarah yer..baru tahu.mekaseh info KA :)

#baru perasan KA dh bt pop up komen..senang dh :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...