Tabung Masa Depan ...

Wednesday, October 17, 2012

Bukan Balasan, Cukup Sekadar Membantu Apa Yang Mampu Dear !

Hari tu, tiba2 Adik cakap macam ni

Adik :  Umi ni tak penat ke jadi isteri ?

Me  :  Kenapa ?

Adik :  Yelah adik tengok Umi nak kena buat itulah inilah, penat tu! Bukan dapat apa pown.

Me :  Takpelah, janji dapat pahala. Kita ni buat kerja kena ikhlas, tanpa harapkan apa2 balasan.

Adik :   Tak dapat apa2 pown xpe!. Siannyer Umi....

Me :  Yelah, tapi ganjaran pahalanyer besar. Lagi kalau kita rajin dan suka bantu2 ni tanpa berkira. Dapatlah pahala juga.

Adik :  Kalau dapat banyak pahala, boleh masuk syurga lah kan Umi!

Me :  Yelah InsyaAllah !

KA turun ke dapur menyiapkan hidangan makan. Elok2 masuk bilik je, tengok kat tepi katil ada dua lipatan kain.  Adik pulak tengah bersila mengemaskan baju2 dier yang lain.

Adik :  Adik dah tolong Umi dah ni, semua baju adik ni, adik lipat sendiri hehehe !

Me :    (Speechless  & Terharu). 

Walau cara lipatannyer tak begitu kemas, sangat2 KA bangga untuk anak berumur 6 tahun macam adik! Tq dear ! 

 

Nota kaki :  sambung BW kejap2 lagi ye, settle keje2 dulu !

40 comments:

Nazayiena said...

Wah adik amat memahami akan kepenatan ibunya ya.

Anum said...

alhamdullilah

Chekgu Azrine said...

Sweetnya!!

Jiwa Lara said...

wah! bagus nya adik... kecik2 dh faham kepenatan mak ayah...

Dkna Abza said...

kalau diajar dari kecik, pasti amalan nie kekal sampai dewasa :)

fiza said...

Bagusnya adik..bijak, bijak ☺☺

Zura@Iwan said...

bangganya....adik cerdik...

Mrs Lurve said...

kalo sy pun speechless mcm tue, smbil dh bergenang dh air mata huhuhuhu

NM02 said...

touchingggg!!!

Yana Aina said...

baiknya adik .. heheh

ummuaidan said...

adik nie cepat belajar & memahami,so inilah time mamanya utk feed dia dgn menda2 yg baik2...akan cepat dia mengikuti kan...semoga adik jadi anak soleh nanti

dya bunga said...

pndai lah ni lipat bju..

SURIA AMANDA said...

alhamdulillah dah boleh ringankan beban umi ni...

LydSunshine said...

Tersentuhnya hati. Kalau dia sendiri yang ringan tulang nak tolong KA lagi bagus daripada dipaksa kan? Semoga adik akan terus jadi anak yg rajin bantu KA.

cHeRyNa PiReS said...

AWESOME!

suka bila kanak2 memahami.
dahla comel. lepas tu keletah pulak:)

yan's cottage said...

sama macam anak yan......suka nak menolong walaupun tak cantik kena puji juga.....kan....

wantie said...

oh sunggun touching. anak perempuan memang cam tu kan. hai lambat lagi la Aleesya nak rajin macam ni.

nak harap Amirul. hmmm.... jgn mimpi la. kekadang makan pun malas nak suap. baju seluar bila bukak je sepah kat lantai.

untung tau kalau anak rajin.

Norain Ujang said...

Terharunya.....

rieda_ffya said...

bagusnya adik....pandai KA train adik

Pizli Mat Wazip said...

Budak² sekarang memang bijak dan harapnya value yang bagus macam ni kekallah sampai bila2.

Cik Saila said...

baiknya anak KA :))

Suraya Baharun said...

anak perempuan ni dari kecik lagi kita dah nampak nilai2 keibuan dalam diri...bagus adik memahami kepenatan ibu dia...

Encik H said...

wahh bagus budak ni..cepat belajar, ada keinginan untuk belajar, ada niat untuk tahu baik atau buruk sesuatu benda..

Eye_nee said...

sejukkkk hati umi kannnnn.....sekecil itu telah memahami....

Mak Wardah said...

Alhamdulillah bangganya ada anak macam nikan KA, moga berpanjangan sikapnya, besar rahmat Allah pada anak2 sebegini.

NoEn said...

terharunya...
ank sy rajin jugak 'tolong kemas'..huhu

Haryati Faizal said...

erm...bagusnya...ada hati gak dia nak tolong umi dia...

Ikhwan Suhaimi said...

As long, bantuan diberi..tu dah cukup bermakna. Mak kite2 ni kadang2 hanya perlukan sedikit penghargaan setelah penat seharian.

Dylla Abas said...

bagusnya adik :)

ALoNa CintamaniszLite said...

Alhamdulillah, niat anak KA datang sendiri. Dia ada pemerhatian yg sangat baik tentang keadaan Umi dia.

Mcm anak2 sy...umur 3-4 thn dh ajak dok sekali lipat baju. Dia lipat ler baju dia..tak kisah ler camne pun (wlpn kemudian kita lipatkan elok2 pulak, hehe). Utk membiasakan diri..dan tau cara2 meringkankan keje2 ibu dia kat umah ni, hehe...

kiera'sakura said...

Allah sejuknya dengar dan tengok. mesti sejuk lagi perot umminya yang mengandungkan :)

Si Matatajam said...

Alhamdulillah Bertuah umi Ada anak yg memahami...

Dee said...

alhamdulillah..terharunya..sejuk perut KA mengandungkan adik ye..

Kakzakie said...

Nampak jelas anak kecik mudah mendengar dan masuk apa yg kita cakap. Syukurlah KA...

syiela said...

alhamdulillah syukur KA dapat anak yg amat memahami

mama aryan said...

suwit je adik nih ye..tolong lipat baju..

Jna marcello said...

alaaa scchweeett nyeeee ;)) adik da dpt pahala tlg umi ;)

N.Aima K said...

tersentuh la hati bila dpt anak mcm nii

Nurul Husna Mohd Hassan said...

adik yang bijak! :)

Mrs Velentine said...

good girl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...