Tabung Masa Depan ...

Tuesday, October 09, 2012

Cerita Dalam Lukisan Si Kecil KA

Bukan mudah untuk jadi ibubapa terbaik di  zaman serba canggih ini.  Sebagai parents ada 2 - 3 perkara yang memang KA pantau pada anak2 sejak mereka kecil2 lagi.  Antaranya:

1.  Apa aktiviti kesukaan beliau.;
2.  Pertanyaaan yang sering ditanya dan ajukan ;
3.  Objek atau benda2 yang selalu dia gambar dan ceritakan ; dan juga
4.  Topik atau cerita yang selalu menjadi topik percakapan beliau.

Sebab mudah untuk kita jadi rakan baik mereka, bila kita tau apa yang mereka suka & gemar !

Kalau si Bongsu KA selain bersukan, beliau cukup suka melukis dan kemudian akan bercerita tentang kisah sebalik lukisan itu. Contoh macam lukisan yang ini!

 LUKISAN SATU


LUKISAN DUA

Adik :  Umi tengoklah lukisan adik ni, cantik tak?

Me ;     Cantik ! Tapi kenapa ada dua?

Adik :  Umi tengoklah betul2, kan ada beza tu ?

Me :     Entah x perasan pown ! macam sama je !

Adik :   Eeeee... yang no. 1 ni, masa Umi ngan Abah kahwin.  Yang No. 2 ni, lepas dah kahwin lama2lah, masa pergi jalan2!

Me  :    Ooooo...

Adik :   Apa bezanyer Umi !

Me :     Entahlah...

Adik :   Eeeee....Yang masa kahwin tu, Umi & Abah kurus, yang lepas kahwin tu dah gemuk sikit Ha Ha Ha

Abah :  Pandai je adik, ye ke gambar Umi ni, kenapa gambar Umi x pakai tudung ?

Adik :  Ala, itu masa dulu2, mana ada Umi pakai tudung, Adik dah tengoklah kat gambar  dalam album tu ! He He He..... Umi jangan lupa letak kat blog ye !

Me :     Bertuah punyer anak!

Moga anak2 kita semua, jadi anak terbaik di dunia & akhirat ye!

47 comments:

Kakzakie said...

Patutulah gambar pertama tu abah macam pakai rantai dah umi pakai crown hihi... pandailah adik:)

Mrs Lurve said...

hahahaha....bagus btl dia motivated ibu dgn lukisan tue

hainom OKje said...

Ha..ha.. budak-budak ni ada aje idea diakan Kakzakie ... Wah Okje suka tengok abah dia punya rambut.... ikut trend! he...he...

Cikgu Ma said...

ha..kak, letak gamabe dolu2..kihkih..adoi..lawak la adik ni ^_^

Aishah Jahirah said...

bijak dia menjawab...hihi...sebuah lukisan yg bermakna...

BERT said...

hehehe kratifnya.. ada kisah di sebalik lukisan lagi hehe

fiza said...

Ekekeke...tak tahan betul ayat 'lepas kahwin tu dah gemuk sikit'. Klakar tau adik nih ^_^.

kay_are said...

comel betul telatah budak2 ni kan.. dulu pun kecik2 suka melukis gak..

Mrs Velentine said...

hahaha..minat melukis juga adik ni

wantie said...

tajuk lukisan tu ialah " dulu dan Kini". pandai nya budak kecik ni seorang yer.

Yana Aina said...

beza bahagian pinggang .. hehe bijak

Nor Zilla Sensei said...

haha..mak dia da masukkn pun.. yang penting mak dia melaram baju bergaya lagi sekarang ni, abh da tukar baju da.hehe

Sue-Rya Qistina said...

hahahaha..comel je anak umi ni tau. bijak! :D

ALoNa CintamaniszLite said...

wahh...rambut abah dia stylo lahh...heheh..

Rinna said...

Cantik lukisan anak KA.. berbakat gak yer melukis..

adyna said...

hehehe daya imaginasi anak2 memang kreatif :)

ros_reeza said...

kreatif kan budak budak :)

kiera'sakura said...

hahahaha x pasal2 je terkena hihihihi..

Anum said...

idea yang bagus.hehe

SURIA AMANDA said...

anak2 sekarang sgt2 bijak

Suraya Baharun said...

hehehehee...comel je...stylo nye rambut abah dia...

rieda_ffya said...

hahaa..pandai anak KA...semoga trus menjadi rakan baik pada anak2 kan..

Nieyl said...

hihih~tomey jer...bijak...bijak...

Zura@Iwan said...

hahaha...

bijak anak bgsu KA...

lps kawin gemuk sket la yer...hehe

eMMe said...

cerdik kan anak2 zaman skrg...hehehe...kalo berckp, kalah org2 dewasa..huhuhu... moga anak2 kite.. tidak lupe jasa ibu bapa...

Zara said...

Bijaknyaaa Anak KA...semoga dia menjadi anak yg soleh/solehah :)

Dunia Wilma said...

Comelnya ^_^
Paling suka part adik cakap "Umi, jangan lupa letak kat blog ye"
Hehehe...

Hilmirda Daud said...

Mula2 tengok tak perasan, bila dah bagitau baru nampak. Siap suruh letak kat blog tu.. tu yang tak tahan hihihi

LiLy @ MaMaQiStInA said...

hehe..Comel jer..Bijak adik...cantik gak lukisan dia tu..^^

Ira said...

hehe... klaka la anak KA,
Ira tgk pn macam sama je.. rupanya ada maksud disebalik lukisan dia..
:)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

pandai anak akak lukis...pandai ckp pulak tu eheeeeee

maszmadi said...

hihihi so sweet la anak umi nieh...

Chic Na said...

huhu.. bijak betul anak KA tu. first time tgk ingatkan ikan duyung. ;)

mama aryan said...

alahai comelnyer lukisan dia..ada2 je cerita dia ye..nak kenakan umi la tu.. nak kata KA gemuk la tu ye..hehe

NurSalihah Norman said...

so sweet... untung akak dpt ank bijak macam dia ^-^

C'Jai said...

Hehe...terbaik la adik......

Raudzah Zahari said...

So cute..pandai dia kenakan mummy dia ya...

shinji izac said...

hihihi.. tengok dalam gambar ke 2 tu, abah macam kurus lagi je... mak je makin berisi... :P

Si Matatajam said...

Bijak Si bongsu tu menjawab soklan2 ibu dia...

Kasih Salina said...

bape umo si bangso KA ni..pandai dia melukis dan bercerita ye..bagus tu untuk perkembangan minda dia..

sal ya said...

hahaha... comel je.

Mayang ABDUL RAZAK said...

hahahahh.... terkena dennnnn.... bebudak sekarang bijak2 belaka..

ayut said...

hahahaha...skali kena pulak..bijak la adik.semoga berjaya dunia akhirat ye adik :)

syiela said...

pandai adik hehehhe... tinggi imaginasinya

Atia Adina said...

fesyen sama jer...kain tingkat2.....hehehe...pandai dia melukis,,,,

wan nurul hezrina said...

bijak bijak...hehe tapi ikut lukisan2 taklah demuk sangat.hehe

petrasis1 said...

Like like like! \(^,^)/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...