Tabung Masa Depan ...

Tuesday, October 09, 2012

Kata Kita Pantang Larang Kata Depa Petua

Semalam waktu jalan2, KA singgah membaca di blog sahabat KA ini MR. SANTAN MANIS. Beliau antara kawan2 laman maya KA bergelar Sang Adam ( Tak ramai sebenarnyer rakan2 KA dari kaum lelaki ni).  Blog beliau berbentuk santai dan sesuai untuk dibaca semua!. KA agak tertarik membaca N3 beliau tentang pantang larang tok nenek dulu2.
( google image )
Pantang larang orang Melayu tradisional merupakan kepercayaan masyarakat Melayu zaman lampau berkaitan dengan adat dan budaya warisan nenek moyang. Kebanyakan pantang larang diturunkan secara lisan turun kemurun. Pantang larang orang tua-tua bertujuan untuk mendidik masyarakat, khususnya generasi muda agar dapat membawa kepada penerapan nilai-nilai baik yang boleh diamalkan di dalam kehidupan.

KA rasa sepanjang hidup KA ni, pantang larang sewaktu kehamilanlah yang paling banyak dan kadang2 tak masuk dek akal. Antaranya:-

1.  Jangan duduk atas tunggul kayu atau tunggul pokok kelapa yang mati sebab................nanti uri lekat dan susah nak keluar.

2.  Jangan duduk atau berdiri di depan pintu sebab ................... nanti baby susah nak keluar dan tersekat.

3.  Jangan makan cendewan busut sebab .............................. pown takut nanti uri lekat dan susah nak keluar.

4.  Jangan membunuh binatang even memancing ikan pown sebab ....................... takut anak terkena kenan or sumbing nanti.

5.  Jangan lalu bawah ampaian sebab.................. nanti anak gagap (Bukan orang yang pakai susuk je ke tak boleh lalu bawah ampaian ni, hehe )

Banyak lagilah.  Yang ini ,  kawan KA berbangsa Cina pula kata :-

1.  Jangan menukar alas cadar tilam atau mengubah katil kerana boleh mnyebabkan keguguran; dan

2.  Jangan mengetuk atau memaku dinding kerana bimbang akan ada kesan hitam pada muka bayi yang dikandung.

Nak percaya susah, tak nak percaya kita pula kena marah.  Apapun doa ajelah banyak2, moga Allah swt permudahkan semuanyer.

Wallahualam..........


59 comments:

Aishah Jahirah said...

erm ada pantang larang tu yg smcm elok xpyh ikut kot...mcm bercanggah dgn agama je...

~ yus ~ said...

Ada satu lagi kot yang yus dapat dari emak yus pantang larang masa kehamilan ni. Jangan suka cakap celupar atau menegur sesuatu yang tak pasti, takut anak tu nanti terkenan.

Mulanya tak nak percaya pun, tapi sebab emak kata dah terjadi kat dia, kecut juga. Emak yus kata masa dia mengandungkan yus dulu, dia menegur bunyi ayam belanda. Dia tak tahu bunyi apa, sebut je, bunyi apalah tu pelik je. Bila yus lahir emak kata, memang asyik bunyi itu je sampai dekat 3 bulan, bila dapat bulu ayam belanda tu buat tangkal baru hilang. Hmmm pelik kan, hihihi.

Yana Aina said...

mmg byk pon pntng larang / petua org dulu .. tapi ada yg boleh dn ada yg tak msuk akal jgk kdng2 utk d ikut ^^

MizzTina said...

mana yg baik kite ikut, tp jgn smpi terpesong... yg pasti, kena bykkn bc surah.. :)

aku HaniAsyira said...

kdg2 pantang larang tu ada maksud tersembunyi tapi kalau mcm merepel sgt tak payah kot

Anum said...

bergantung pada keadaan

Mrs Velentine said...

betul 2 mmg banyak pantang larang

Jna marcello said...

wahh best jna suka bace pasal pantang larang org dedulu ni..even tak 100% btul tapi 80% tu ade kan kak KA?? nice sharing kak ;))

yan's cottage said...

sebenarnya ada yang boleh ikut dan abaikan kalau ianya bertentangan agama....petua orang tua2 nie sebenarnya melalui pemerhatian mereka......contohnya bila ada orang susah nak bersalin mereka akan bertanya apa amalannya.....konon2nya dia nie suka duduk kat pintu la.....macam2 lagi......

inazamri said...

jgn nyanyi2 masa masak kt dapur nnt dpt laki tua~ni nenek la selau tegur dulu.tp kawin taklah dpt org tua pun hihi.agaknye tak bg nyayi takut nnt khayal makanan kang hangit ke hangus ke.tu kalau ubah katil sure la leh gugur coz berat.

:: Mrs.Eady :: said...

baikk :)

Rai Ourkizuna said...

mak saya kata orang tua tak bagi lalu bawah ampai sebab takut sangkut leher.. hehehe.. macam2 kan..

♥ Wina ♥ said...

hurmmm mcm² pantangnye kan?? manusia boleh berfikir dengan waras..seeloknye jangan ikutkan sangat..

boni kacak said...

agak menakutkan jugap antang larang ni ye.

SURIA AMANDA said...

MCM2 tapi semuanya utk kebaikkan..nampak macm weird tp kalau difikirkan makna tersirat dan tersurat..sgt2 ada kebaikkan..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wah mmg bayak betul pantang larang nih

✉ ¥ana Fauzi ✉ said...

Yang penting , semuanya atas kehendak Allah SWT :)

*SiRibenMerah said...

hehehe..
kalo duduk tgh2 pintu, bukan setakat baby tersekat, org nak keluar masuk pintu pon tersekat..
hahahaha.. gitula org tua2.. ckp berlapik dikatakan petua..
ada baik ada x logik..
tapi apapon, sejarah mematangkan kita :)

Sue-Rya Qistina said...

sis, saya dan suami x brp percaya dgn pantang larang sebenarnya. Sbb kita perlu percaya dan yakin pd Allah. Dia Maha Mengetahui. Apepun pantang larang ni semua bole kita jadikan panduan dan fikirkan secara logik akal. hehehehe

KY said...

apa yang harus kita kena buat, berhati2lah...kan? org tua ni kalau kita tak ikut, kata kita tak dengar cakap pulakkan..susah juga jd org muda, tunggulah nanti kita jd org tua pulak haaaa

wantie said...

entah le KA, T ikut je pantang larang tu. tak mau sedihkan hati mak. dorang tak kasi duduk kat atas tunggul kayu mati tu, takut kita tersadung & jatuh. duduk kat depan pint tu menghalang org lain nak masuk. ya lah kan dah peut terboyot gitu mestilah menghalang. Dorang saja la kat nanti uri tak leh keluar sebab nak bagi kita takut pas tu ikut le ckp dorang.

T ikut pun bukan sebab T percaya tapi sebagai nak ambil hati mak.( dengar ckp mak)lagi pun dia jugak yg nak jaga kita bila berpantang nanti kan..kan..

Ema Blog said...

orang skrg memang tak percaya pantang larang...padahal pantang larang ni ada maksud di disebaliknyakan,

Rasp said...

my 2cents : yg mana elok leh jer ikut tapi yg mana cam pelik2, yg tak logik dan tak dpt diterima dek akal tu rasanya tak perlulah percaya sangat ... Lebih yakin dan percaya kepadaNya, sbb Dia Maha Mengetahui ....

eima said...

hmmmmm aku ikut je tp jgn sampai syirik sudah ....

Mrs Lurve said...

satu lg mak selalu pesan, kalo goreng ikan jgn biarkan sudip dlm kuali nti susah baby nk kuar dan kalo kupas buah, kupas dr bhgn atas ke bawah supaya baby lahir xsonsang..

Nor Zilla Sensei said...

satu lagi pantang..jangan duduk atas bantal..nanti dapat bisul.hehee

Daddy Ziyyad said...

hahahaha..setuju..pantang larang berkaitan hal kehamilan paling byk, dan paling byk yg tak masuk akal..

LiYa HaNiF :: said...

knapa liya taip mcm page ni refresh balik lak... aduiii pa dah jadi ngn pc nie...

mak liya pun selalu cakap cam nie.. tp tulah liya ikutkan jer.. kang tkt kecik ati...

MRS Rongoks said...

semua nie ika baru tahu.hihihihihi

maya amir said...

sebenarnya, org tua ni bagi pantang larang ni nak bagi kite hidup dlm penuh kesopanan.. cthnye mcm jgn tunjuk pelangi, nanti kudung jari.. padahal org tua nak suh kite tunjuk anything dgn sopan, bukan tunjuk dgn jari telunjuk, kite kene guna ibu jari tu..heheh.. bagus jugak sebenarnye ade pantang larang camni kan.. yang mana baik, ikutlah.. lagik satu, jgn jahit waktu malam..secara logiknye betul lah sebab org dulu2 mana ade lampu elektrik ni..pakai lampu minyak tanah jek..kalau masih berjaga menjahit malam2 bukannye nmpk, nanti tangan terkena jarum ke.heheheh...

Zura@Iwan said...

pantang larang ni kdg2 ada yg related gak...kdg2 org tua ckp mcm tu, sbb nk kasi kita takut sket..adat org melayu ni...kena menjaga kesopanan kan...

x ikut kdg2 ckp org tua kan...tp mak zura x de la petua apa2 sgt..sbb mak mcm moden sket...hehe

cHeRyNa PiReS said...

Tapi yang jangan tula payah nak berehenti buat sebab jangan itu sedap dan sedap itu jangan. contohnya cendawan. siapa kata tak sedap. siapa kata jangan. yg jangan tu juga akan dimakan.

*tiba2 rasa macam altimet dalam lagu tu*

ellynadyra said...

org tua memang byk pantang larang, bukan apa,benda yang kita buat tu selalunya tak berapa sopan di mata, jadi kuar la semua pantang larang tuh, jadi bila kita takut, kita tak buat, kalau terjadi betul, itu cume kebetulan, percaya pada qada dan qadar Allah ye....pernah mak kata kat aku, budak2 tak elok makan kepak ayam.....bila dah besar aku jawab balik kat mak, patut la mak tak bagi makan kepak ayam, sebab kepak ayam ni sedap kan, kalau org makan, mak tak dpt la makan...hahahhahaha mak balas ngan senyuman aje tau! tapi kalau org tua ckp, baik la gak kita dengar, jangan melawan kan, itu cara org2 dulu tegur kita, sungguh berbeza method ngan org zaman moden....method org dulu2 sangat berkias dan halus......salam kenal ye!

akubiomed said...

Orang tua-tua dahulu kuat amalan pantang. Kalau lihat orang barat tidak mengamal pantang pun.

Ujie said...

sbnrnya lebih kpd nak ELAKKAN bahaya yg mungkin terjadi.
cth tukar cadar tu..kan nak kena bongkok2.

hazwan hairy said...

mcm2 pntang larang kan..ada yg msuk akal da x..hehe

Kakzakie said...

Langgar pantang kalau tak tahu tak jadi apa pun KA. Macam kakak banyak tak tahu so alhamdulillah walau dah buat semuanya tak ada yg tak baik terjadi. Contohnya abang kan tukang sembelih Qurban bila org kata itu-ini hati kakak cuak juga tau tapi tawakkal dan berdoa pada Allah syukur tak ada apa pun...

dya bunga said...

dya sebenarnya xberapa percaya kt pantang larang ni..huhuh

Nurul Husna Mohd Hassan said...

jangan berdiri/duduk kat pintu, tu sebabnya orang susah nak lalu :)

Myra Jay said...

Pantang larang orang dulu tu sebab saja nak takut2 kan kita supaya tak amalkan..

Entahla kan, diorang dulu macam2 pantang larang ada ;D

ummuaidan said...

pantang larang atau maksud yg tersembunyi adalah 'jgnlah buat, tak elok..." hehh...kdg2 pikir..

Masz Sidek said...

org lama memang byk pantang larangnya kan... hehe...
nak percay susah... kalau tak percaya payah jugak kan... hmmm...
kalau utk kebaikkan rasa nya elok ikut je kan...

Qhaifa Nur said...

macam saya KA duduk kat KL, pantang larang ni hampir2 terlupa...
ada benarnya dgn pantang larang org dulu ni.......

Haryati Faizal said...

tu la kdg2 susah gak, nak caya ke tak?

ieda said...

kena ikut .. x banyak sikit kann ..
sooo pandai2 lahh
walau duk jauhhh kena tahu jugak :)

kay_are said...

bende2 ni sume mesti ade reason die.. cume sebab nak bagi takut, tu yang saje letak akibat macam ngeri je tu.. huu

LydSunshine said...

Uih, banyak jugak pantang larang mengandung yg saya tak tau.

ALoNa CintamaniszLite said...

pantang larang org dulu2 ni sebenarnya kias2 dorang aje. Ada maksud yg tersembunyi tu, hehe..

ros_reeza said...

memang banyak pantang larang kan.. kadang-kadang tak tahu nak ikut ke tak.. tapi, baik kita berjaga-jaga.. mana ynag boleh ikut tu, kita ikut selagi tak membahayakan diri dan melanggar hukum Islam :)

Dunia Wilma said...

Terpulang kepada pendapat masing2...
Kalau yang baik...Kita ikut ^_^

mama aryan said...

mcm2 pantang larangnya kan..saya bukan setakat tukar cadar..tapi tolak katil sendiri sbb nak ubah kedudukan katil tu..hehe

C'Jai said...

Orang dulu2. Mmg banyak pantang larang ...tp kena berhati-hati .... Nampak yg bercanggah dengan Islam jgn ikut la..kan... Apa pun yang brlaku semua nya Kehendak Allah dan dengan kuasanya juga..;)

kaishin said...

jgn duduk atas bantal nnt kena bisul..erm bantal tu kan tpt letak kepala, duduk atas bantal ibarat duduk atas kepala..

tak salah nak ikut asalkan pantang larang yg elok dan tak melanggar syara'

shinji izac said...

pantang larang ni lebih kepada cara nk didik dengan cara yg menakutkan..haha

yela..budak2 mane nk dengar cakap..bila cakap bnde yg menakutkan akibat buat something, baru la nk ikut..

Si Matatajam said...

M cuma ikut pantang larang yg tak bercanggah ngan agama Islam ni..

Kasih Salina said...

org dulu2 macam2 petua kena ikut..yang penting ialah kita kena banyak berdoa dan melakukan amalan hidup yang elok seperti di ajar dalam Islam..

sal ya said...

pantang larang tu bukannya tak boleh buat tapi lebih kepada bahasa kiasan . takut nanti kalau duduk atas tunggul misalnya boleh jatuh dan cederakan diri sendiri. tapi dia orang tak tegur direct macam tu je.

ayut said...

byk sbnr ye pntg larang ni...kdg2 bnda yg rasa bek tu ikutkan jela..kebiasaannya bnda ni mcm nak didik kita biar nmpk sopan je.hihihihi.rasa jela :)

Santan Manis said...

Nice entry sahabatt ;). untuk sambungan part2 tentang pantang larang nie, jemput singgah ke blog sya :) http://santanmanis.blogspot.com/2012/10/pantang-larang-tok-nenek-dulu-dulu.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...