Tabung Masa Depan ...

Tuesday, October 09, 2012

Petua Melembutkan Daging Lagi

Petua lagi.  Hari Selasa x sah kalau x kongsi petua or tipskan!

Sebelum ni, KA pernah sharekan petua melembutkan dagingkan.  Tapi yang ini nak sharekan lagi satu petua baru, cara macam mana nak melembutkan daging. Biasalah kadang2 merebus daging ni ambil masa yang lama juga.

Caranya, gunakan beras pulut.  Ambil sejemput beras pulut dan bersihkan.  Kemudian masukkan dalam periuk atau bekas rebusan daging itu.  InsyaAllah daging akan cepat empuk. 


( dari google )

Cubalah ye !

( N3 Auto Publish ni, sedang membereskan keja2)

52 comments:

Mrs Lurve said...

xpernah tahu tips nie, boleh cuba nti! tq

Anum said...

good sharing :)

Dunia Wilma said...

Tak pernah dengar petua nie ^_^
Akan dicuba...

cikeyrah said...

nice info . . . ;)

nuyui a.k.a miss YUI said...

oh,mcm tu ea sis..

Yana Aina said...

owhh..rebus dgn daging tue skali ek. TQ KA

Sue-Rya Qistina said...

bagus petua ni.
lg satu yg saya pernah belajar dan saya pernah buat utk lembutkan daging adalah dengan meletakkan sudu/garfu ke dalam air rebusan daging tu juga.
ni pun saya belajar dari ibu mertua. hehehe

Herma Julianny said...

yakah??
balik rumah nanti cuba..=)

Ema Blog said...

thanks KA..

Aishah Jahirah said...

dapat petua baru...blh try nanti...time kasih..

♥ Wina ♥ said...

thanks for sharing!

daging yang liat x best nak makan..

Knor said...

ooo ye ke..bolehlah cuba petua ni..baru tau aje...tq KA

Pizli Mat Wazip said...

Terima kasih. Applicable untuk daging kambing tak rasanya?

SURIA AMANDA said...

got it...thanks...

Cikgu Ma said...

saya jarang guna petua apa kak untuk lembutkan daging, janji masa rebus/ masak daging api tak kuat, daging tu sentap nanti,biar didih perlahan2...

apa2 pun thanx for sharing KA ^_^

Tihara said...

bagus jugak petua ni sealin dari letak sudu ..thanks :)

mama aryan said...

sejak kawin tak penah masak daging lagi..hehe tp petua ni bagus

Kazman / Sue said...

tanak daging berjam3x pun boleh empun tapi letih la nak nunggunya tu... tu yg bagus petua ni kan... memudahkan kerja....

C'Jai said...

terima kasih KA...tak rajin lg dengo petua yang ini...

Zura@Iwan said...

thks sharing KA..

ckLah @xiiinam said...

Boleh cuba ni. Memang banyak petua kan, nak lembutkan daging ni.
Tapi kalau nak senang, beli saja serbuk pelembut daging sodium tripolyphohatesp. Kalau tak ada, soda bicarbonate pun boleh.
Nak mudah lagi, guna periuk tekanan tinggi. (ini petua jalan singkat dari org tak berapa rajin :-)

cHeRyNa PiReS said...

ooo...macam guna bawang putih waktu nak goreng kacang juga ke caranya?

Ena's Palace said...

tq 4 sharing..
sy pernah dapat satu petua untuk lembutkan daging nih...iaitu dengan merendamkan daging bersama madu...ini sy dpt dari seorg peniaga satay...

yan's cottage said...

salam KA.....
baru hari nie yan tahu petua ni.....selalunya yan masukkan sudu atau akar betik je....

makchaq said...

Senang ni.. Tapi kat rumah makchaq jarang ada pulut.. Bila nak masak baru beli

Nurul Akmal said...

1st time tahu ni.. Biasanya yg Nurul dgr masa rebus daging tu letak sekali ngan sudu..

LYAfrina said...

nanti leh cuba tips ni

gadisBunga™ said...

menarik jugak petua pakai pulut ni kan?

Bicara Kak Noor said...

thnks KA boleh try jugak ni beras pulut pun dah ada mesti tak lama sngt kat dapur tu nnti hee

Leeza dayasari [santai leeza] said...

terima kasih KA...
(",)

fieda said...

pertama kali dengar petua ni..terima kasih berkongsi..

Nur-nba said...

Tak pernah tahu petua ni..tq kak KA..

NUR said...

Petua baru ni KA.. Tq

Si Matatajam said...

Owh guna beras pulut plak yek...bleh try nnt

Marsita yahya said...

good sharing sis...

Kasih Salina said...

assalamualaikum KA..betol ke camtu..nak try la nanti..

sal ya said...

kalau kat kampung guna air kelapa je. kat sini blh la try guna pulut pulak.

izan mama mia said...

bolehlah cuba nnt...

p/s...kalaulah KA tukar format nak komen tak payah dia buka semual entry satu2...kan mudah nak komen byk3 entry...sb nak bk semula blog..nk tgg loading lambat....terutama bila line tenat....okey jgn marah....sy bg pendapat shj..

Citarasa Rinduan said...

wahhhhh.. tq...
ayu tak tau pun.. selalu rebus cam tu. lglah periuk sop daging on sepanjang hari niaga...

thanks KA

Cik Saila said...

ohw..hehe..thx KA :)) bgs tips ni :)

Sue PeLik said...

huhuhu baru tahu mklumlaa jarang ke dapur huhuhu

Masz Sidek said...

ohh... boleh lah cuba ni... petua mak sy... waktu rebus daging tu masuk sudu makan, rebus bersama daging... hehehe

Saya Disini said...

oo bru tahu

ayut said...

ooo..guna beras pulut ker..cara potong daging nak tahu cane pulak ek KA?hihihi..slh potong nnt xleh gigit pulak..liat

syiela said...

thanks ye blh cuba nanti

ALoNa CintamaniszLite said...

timakasih ngan tips ni..selalu dgr orang tua2 dulu2 taruk sudu kat dlm masakan daging tu...ataupun daun manggis (yg ni selalunya utk kenduri sbb masak byk, kan..hehe)

**kebetulan ada stok daging kat dlm peti sejuk tu, hehe..

hainom OKje said...

Tak pernah sengar ni.... daging pun ada...pulut pun ada... so nmpknya
okje boleh cubalah!

NoEn said...

xpernah tahu pun...thanks for sharing

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

petua baru nanti leh try :)

wan nurul hezrina said...

bleh trynie sbb mmg tak sukalah nak makan daging liat..sakit gg

Mrs Velentine said...

boleh cuba petua ni../tq Kak KA

nea lopah said...

Baguslah petua ni, selalu sy masuk garfu jer dalam periuk merebus..hehehe tapi mcm sama jer mcm tak letak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...