Tabung Masa Depan ...

Tuesday, October 02, 2012

Petua Nasi Mentah Di Hari Selasa

Kongsi petua lagi di hari Selasa!

Bila nasi yang dimasak mentah ni perkara biasalah.  Apalagi kalau kita beli beras2 yg berlainan jenama, kadang2 sukatan air & berasnye jadi x betul dan berbeza.

So. share petua yang ini.  Biasanyer kalau nasi mentah, ambil air panas dan bubuhkan dalam mangkuk kaca.  Buatkan lubang ditengah2 nasi tadi dan letakkan mangkuk kaca berisi air panas tadi. Tutupkan periuk dan masakkan sebentar dengan api perlahan.  InsyaAllah nasi mentah itu akan masak seperti biasa.  Yang ini rasanyer, ramai yang dah tahu kan.

( GOOGL IMAGE )
Tapi petua yang satu lagi ini KA pown baru tau.  Biasanyer orang buat waktu kenduri kendara. Bila terpaksa memasak dalam kuantiti yang banyak. Mudah aje caranyer. Buat lubang ditengah2 nasi yang mentah itu, masukkan kiub ais dan kemudian tutupkan dengan daun pisang atau plastik bekas beras tadi.  Masakkan semula dengan api perlahan.  InsyaAllah hasilnyer, nasi akan masak seperti biasa.  Boleh lah nak cuba ye!

Moga ada manafaat untuk semua !

26 comments:

Anum said...

terbaik

Mrs Velentine said...

boleh pakai ni..tp kalau sya..sya letak garam jer kat atas tutup periuk nasi..cubit2 sony/.

Hnahdy said...

masukkan ais plak.

nuyui a.k.a miss YUI said...

bgus toi..yui bru tau ni..hihi..

mama aryan said...

bagus nih..saya baru tau hihi

♥MAMASYAZA♥ said...

ok tq utk petua tu

Sue PeLik said...

huhuhuhu nanti boleh cuba neh :)

Marsita yahya said...

Salam KA,
akak selalunya kukus balik nasi mentah tu...insyaallah dia akan pulih...

Kakzakie said...

Betul KA. Yg guna daun pisang ini pun kakak dan nampak org kampung kakak buat masa kenduri. Daun pisang memang berguna..

Leeza dayasari [santai leeza] said...

Ohh good petua... Like

Nazayiena said...

Tq share sini petua nie.

Yana Aina said...

yana baru tau .. heheh TQ KA

Suraya Baharun said...

bagus info ni..tq..

Mrs Lurve said...

masukkan kiub ais, adalah petua yg baik...boleh jgk cuba nti, tq..

sudipVSsenduk said...

biasa pakai teknik pertama tu... mmg berkesan

:: Mrs.Eady :: said...

baru tau...

Cik Awin said...

time kasih kak share petua ni ;)

Kancil 8349 said...

akan mencuba

Ikhwan Suhaimi said...

Xpernah tau la,...Ok good, dah tau ~

Wilma said...

Thanks for the info :-)
Petua yang amat berguna buat saya...

Zura@Iwan said...

x taw pon petua ni..hehe...thks KA

Ema Blog said...

terima kasih share entry ni kak

ayut said...

oo..ada ea petua ni..klu ayut cara ye tambah air je.hihihi.thanks KA share benda ni :)

9n0L4 said...

nice tips. baru je tahu ni. ;)

TiranaAduka said...

the best

sal ya said...

tq for sharing.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...