Tabung Masa Depan ...

Monday, October 01, 2012

Resepi Gulai Rebung Sedap & Segar

Salam Isnin semua. Lewat sikit wat N3 pagi ni. Biasalah bila Monday, kena settle dulu dan tengok kerja2 yang perlu disiapkan sepanjang minggu ni.  Oklah, yang ini kesinambungan dari N3 KA yang SEMALAM TU!

Hasilnyer...........Tara!..... Bolehlah kalau nak makan2 sendiri. He He He


Share jelah resepinyer kat sini ye. KA tumpang guna resepi dari  CMG sangat yang hebat tu!

BAHAN-BAHANNYA :-)

700 gram rebung segar (jenis rebung buluh betong), disagat
15 ekor udang bersaiz besar, dibersihkan
1 liter santan cair
250 ml pati santan
3 helai daun kunyit
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
3 biji cili merah
6 biji cili padi merah thai ( KA bubuh lebih 10 biji )
1/2 inci kunyit hidup
Secubit belacan (kali ini KA tak bubuh belacan)
2 biji buah keras
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebung tadi dicelur, tambah sedikit garam, biar hingga sedikit lembut dan toskan. Petua lain anda boleh celur dengan mencampurkan air kelapa.
  2. Masukkan rebung tadi dalam periuk bersama2 udang dan bahan kisar halus, gaul rata dan jerang atas api, biar masak sekejap hingg udang bertukar warna. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih.
  3. Tambah asam gelugor dan juga pati santan, masak dengan api sederhaba sambil dikacau selalu. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masukkan juga daun kunyit tadi, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan.  Selamat Mencuba ye!

33 comments:

Anum said...

sedapnya

Mrs Velentine said...

sedapnye..

KY said...

nampak sedap..KY tak pernah makanlah KA, entah macam mana rasanya rebung

Yana Aina said...

yana baru belajar mkn rebung... memang sedappp..

Riri Yoorin said...

Sedap yer tapi tak reti makan rebung..

Kakcik Nur said...

Kakcik suka sangat dengan lauk-lauk ala kampung macam ni, cumanya badan tak berapa nak tahan...

Mak Wardah said...

KA ini favourite saya dan Wardah, kalau balik kampung saya selalu beli rebung untuk Wardah khasnya...Thanks KA for sharing

Mira Adzlia said...

tetibe lapar tgk gmbr nih..huhu

faraherda. razalan said...

Terliurrrrrrrrrrr!

Marsita yahya said...

pulamak sedap tu....lama tak pekena rebung

Rai Ourkizuna said...

husband saya suka betul gulai rebung ni..kalau dia tengok ni mesti dia nak suruh buat..

:: Mrs.Eady :: said...

ya allah....terliur!!!

syiela said...

sedapnya.. lama tak makan

Suraya Baharun said...

sedap nye..suka sangat gulai rebung mak saya masak...

Kakzakie said...

Wah... KA punya mesti pedas dia kaw-kaw. 10 biji cili mestilah berasap nie..

ayut said...

oo..ni la gulai yer..menarik2x.. :)

Cik Puan Izan❤ said...

terliur saya tgk gulai rebung tu....

Pizli Mat Wazip said...

Saya boleh imagine kesedapannya bila nampak udang tu.

Mayang ABDUL RAZAK said...

makk aihhh KA sedapnyer, rebung mmg peberet tu... tang udang tu cam nak dicuit2 sket masuk molot...

ct rahani said...

sedapnya.. terus rasa lapo.. huhu.. sy pun suka mkn rebung.. lama jugak nih x makan.. huhu..

wantie said...

perghhh... kalau saya, segala jenis rebung saya makan. rebung buluh hutan, rebung madu, rebung buluh sungai paling sedappppp.......

segala jenis masakan rebung saya buat.Buat gulai, masak lemak, pajeri rebung. Rebung masam goreng sambal.

hahaha..dah nak jadi spesis panda plak noh. makan semua jenis rebung. ngeeee...

LiLy @ MumMyQiStInA said...

sedapnye...lama dah tak mkn rebung...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

sedapnyer nampak :)

Che Rosliza Che mat said...

Bolehlah cuba resepi nie nanti....terliur cr tengok....

ALoNa CintamaniszLite said...

Keluarga sy...iaitu ayah, mak (kini arwah), adik dan sy mmg suka sgt makan rebung...apatahh lagi rebung yg ayah cari dan buat sendiri tu. suka betul ngan kerapuhan ketika menggigitnya bila makan ngan nasik.
Tp sejak mak sy kena berpantang dari makan rebung...kitorang yg lain dh kurang makan rebung..sehinggalah mak dh takde ni.

QA's ~ mamapapa said...

uhuhuhu!!!!xpndai makan rebung..tp nmpk sedapkn :)

IntaNBerliaN said...

sekali sekala makan sedap jugak rebung ni :-)

eima said...

tak penah lagi mkn rebung .... klu teringin boleh cuba ni resepi

Zura@Iwan said...

alamak...sy x mkn rebung..hikss...

mama aryan said...

saya tak pernah makan rebung..hihi

QasehnyaRania said...

dah lama tak makan rebung..
mak saya suka buat gulai rebung campuq ayam atau pajeri rebung..;)

C'Jai said...

masakan kampung..my peberet...Heeee..

QasehnyaRania said...

ternampak n3 ni..teringat rebung mk masak la..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...