Tabung Masa Depan ...

Tuesday, October 16, 2012

The Worst Sounds In The World

The most annoying sound in the world is the scrape of a knife down the side of a glass bottle - with the horrible screech of nails on a blackboard placing in fifth.


The chart is based on magnetic brain images of how sounds provoke a response within the amygdala, the brain's 'emotion centre'.  People also find nails on a blackboard, bicycle brakes, and electric drills highly unpleasant.

The research hints that we evolved this response long before blackboards, bottles and even knives existed.

All the sounds in the top ten are similar in frequency range to human distress signals such as female screams or babies cvrying.

"It appears there is something very primitive kicking in," says Dr Sukhbinder Kumar, the paper's author from Newcastle University. "It's a possible distress signal from the amygdala to the auditory cortex."

All the sounds come from roughly the same range of high-pitched frequencies, say the Newcastle scientists that made the discovery. Anything in frequency range of around 2,000 to 5,000 Hz was found to be unpleasant. Dr Kumar explains: "This is the frequency range where our ears are most sensitive. Although there's still much debate as to why our ears are most sensitive in this range, it does include sounds of screams which we find intrinsically unpleasant."

The worst sounds in the world

1. Knife on a bottle
2. Fork on a glass
3. Chalk on a blackboard
4. Ruler on a bottle
5. Nails on a blackboard
6. Female scream
7. Anglegrinder
8. Brakes on a cycle squealing
9. Baby crying
10. Electric drill
 
 
Kadang2 bunyi2 yang kat atas ni, bikin gigi KA jadi nyilu semacam je He He He!

49 comments:

Haryati Faizal said...

ermm...betul tu...KA

Nizam.Ariff said...

girl screaming..???

setujuuu...!!!!! hahaha

Ikhwan Suhaimi said...

bile bace setiap satu tu... dh rase ngilu. belum betul2 dgar ~

ummiross said...

bila bayang2kan semua bunyi2 tu, memang sah2 terasa ngilu.

Yana Aina said...

baca smbl bayangkan .. euwww terasa ngilu gg nie

ieda said...

aah betul tuu kak
nyiluuuu !

Anum said...

betul2

Mira Adzlia said...

sy ngilu bila bsuh sudu & garfu besi byk2..huhu....ketap gigi smbil bsuh tu

Knor said...

guna kuku cakar dinding jga tak sanggup...saja nak kenakan ni..baca pun dah tersa nyilunnnyyya..

Pizli Mat Wazip said...

Chalk on the blackboard tu memang tak boleh tahan.

eB said...

ngilu dgr bunyik gelas, yg ngilu2 la... hu3

Sue-Rya Qistina said...

erkkkk..baca ni pun dah rase ngilu. hehehehe

mamyharraz said...

ngilu ..
semua perkara tu mengilukan diriku hehe

boni kacak said...

saya pulak babycrying.. sebab gegendang telinga saya ni macam dah rosak.. bila dengar bunyi budak nangis, rasa macam gegedang saya ni bergetar2

wantie said...

baby crying pun the worst ek? betul sangat. sebab masa aleesya kena sawan tangis . T pun dah jadi mereng... tepu bagai.

hazwan hairy said...

yup setuju akak!...

Nor Zilla Sensei said...

xdgr tapi tgk tajuk lagu pun da ngilu sis.ahaha

Mrs.R said...

Yg no.2 tu paling ngilu...tapi yg paling anak saya suke buat. Grrrr....!!!!

NM02 said...

salam kenal KA. singgah terus follow. jom tukar link, citer dan pendapat. kalu tak keberatan, moh singgah umh saya jugak... ahaksss

Noor said...

btul2..xthn kalau gigi tu nyilu..

hainom OKje said...

Senyap juga yang bestkan.... tak mengganggu fikiran.... tenang setenangnya....

Dunia Wilma said...

Wilma baru baca dah rasa ngilu...
Apa lagi bila dengar betul2 ^_^

NM02 said...

salam kenal. singgah terus follow. jom tukar link, citer dan pendapat. kalu tak keberatan, moh singgah umh saya plakss... hehehe

rieda_ffya said...

women scream....jgn sampai i lak menjerit tgh stress ni KA...heee

IntaNBerliaN said...

a'aaa betoi tu...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

a'a kak mmg ngiluuuu

wahida said...

perghhh...mesti bising giler bunyi dia...

gadisBunga™ said...

baca je pun dah rasa ngilu!

Rinna said...

Tersangatttt laaa ngilunyaa.. adess

Orga said...

hantu kak limah jerit not in the list?? hehe...

Zura@Iwan said...

hahaha...mcm2 info KA ni...

fiza said...

Baca entry ni pon dah rasa ngilu.

Kak...hadiah dah dpt. ADa entry khas utk akak ☺☺

Pokok Manggis Depan Rumah said...

ari ni..semua yang baca jadi ngilu..

KhaiRin : anies said...

x suka bunyi kentut hahahaha

azievee said...

Sy mmg pengilu org nyer...hehehe

paridah said...

kengiluan berbeza mengikut perasaan masing2 kot

eita said...

yg no 3 tu selalu je ngilu tak hinggat

Kak Izan said...

Paada sayaa bunyi siren/alarm system yg rosak... bingit....

MulutPayau said...

memang ngilu....

Si Matatajam said...

Betoi la KA M pun rasa camtu..

adyna said...

setuju..kena pakai sensodyne la macam nie :)

sal ya said...

sama la KA. belum bunyi, bayangkan berbunyi pun dah rasa.

Myra Jay said...

Klaau kita tengah stress ditambah dengan bunyi2, lagi kepala serabut...

Bitt (double IS) said...

ye kak nilu kan...tapi tang pompuan menjerit tu boleh tahan lagi dari dia membebel...agaggagaa

Kazman / Sue said...

bunyi yg kat gelas tu punya la ngilu... tapi saya yg kerja teknikal ni bunyi drill dah biasa dahhh.... haaa3x

ayut said...

klu ayut no 10 tu jd no 1...xsuke...bising...

Rai Ourkizuna said...

baca pun da rasa ngilu..hahaha...

mama aryan said...

saya ngilu bila org hiris gabus putih tu..adus ngilu gigi rasanya..

Mrs Velentine said...

no.10 mmg bising sebab hari tue nak sebulan dengar kat ofis..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...