Tabung Masa Depan ...

Friday, November 02, 2012

Kalau Nak Mengumpat Juga Di Hari Jumaat

Salam Pagi Jumaat semua !

Siapa suka buat ketupat ? Angkat tangan cepat.  Bukan ketupat nasi or ketupat pulut tu, tapi ketupat umpat mengumpat.  Ada ???

Rasanyer semua tahu hukum umpat mengumpat inikan.  Ianyer, seumpama kita memakan daging saudara kita sendiri yang telah mati.  Tapi kalau rasa2 nak menyumpat juga di hari Jumaat ni, ianyer dibenarkan dengan hanya pada 6 tempat yang diharuskan menyumpat iaitu :-
  1. Orang yang mengadu pada penguasa tentang kezaliman seseorang dengan menyebut nama orang zalim itu dan perbuatannya bertujuan untuk menghentikan kezalimannya
  2. Orang meminta tolong bagi menghilang maksiat pada sesuatu tempat kepada yang berkemampuan dengan menyebut nama pelaku maksiat dan kesalahannya bertujuan untuk menghentikan maksiat itu
  3. Orang yang meminta fatwa daripada yang berkelayakan tentang sesuatu masalah yang terpaksa menyebut nama dan kelakuan seperti seorang isteri bertanya tentang hal suaminya dan sikapnya yang buruk
  4. Orang yang menakutkan orang Islam lain tentang kejahatan seseorang supaya terselamat daripada keburukan orang itu seperti menyebut kelakuan jahat seseorang perempuan yang diingini untuk dikahwini bila ditanya agar bakal suaminya tidak tertipu dan selamat
  5. Menyebut nama seseorang yang masyhur dengan nama buruk seperti Amin Tempang dan sebagainya
  6. Menyebut nama orang yang menzahirkan kejahatannya bertujuan supaya orang lain berhati-hati dengannya dan juga agar dia menghentikan kesalahannya itu

Kredit Info Sini .....

Sekadar ingat mengingatkan sesama kita ye !
 

51 comments:

Marsita yahya said...

kengkadang ssh btl nak control tabiat ni kan?

Anum said...

salam perkenalan
thanks sudi follow..
sis dah follow u back

Anum said...

salam jumaat
good info

Mrs Velentine said...

nice enry kak

Anisa Anuar said...

nice info...tq KA

cHeRyNa PiReS said...

Baiklah. Sha rasa lega pulak baca posting KA kali nieh. Yelah...kadang2 rasa senak tak boleh nak keluarkan :(

Deq's Qienz said...

Pkongsian y baik ka..salam jumaat

Kakcik Nur said...

Kakcik suka makan ketupat dengan kuah kacang... Hehehe...

:: Mrs.Eady :: said...

nice sharing KA!

Herma Julianny said...

terima kasih kerana mengingatkan saya..=)

yan's cottage said...

salam KA......
suka makan ketupat tapi tak suka mengumpat....he heee....

ummuaidan said...

salam jmaat KA..
thanks kerana ingat mengingatkan..

❤Kamsiah❤ said...

kata org..2 perkara free yg best kta dunia ni...makan free(org belanja) dan mengata org,...

nuyui a.k.a miss YUI said...

sama2 kt beringt =)

Asmar Arafad said...

KA thanks for the info for Jumaat Day ini

Kakzakie said...

Mengumpat ibarat makan daging saudara sendiri tau... menakutkan kan.

Mrs Lurve said...

entry yg bagus utk dikongsikan..tq..

Sue-Rya Qistina said...

nice info KA. thanks sharing :)

MystoryPic said...

Eeee takutnya makan daging saudara sendiri.... minta dijauhkan

Ujie said...

ada baca psl ni, tak kisah hari apa pun boleh kan..sbb ia kategori yg dibenarkan.

Bicara Kak Noor said...

thanks tazkirah di pagi jumaat KA info yg sangat baik tu, semoga ALLAH jauhkan kita dari umpat mengumpat tak tentu fasal ni kan

LydSunshine said...

Tima kasih KA. Ini bkan utk ari jumaat je. Utk hari2 lain jugak kan? Mengumpat ni adalah dosa yang paling mudah utk kita lakukan. Hanya bercakap. Bercerita je. Tapi kesan dan dosanya lagi dasat daripada kalau nak bertaubat jika berzina. kalau berzina mohon ampun dgn Allah. Mengumpat plak kena mintak maaf dgn org yang kita umpat tu. Susah tu....

Rai Ourkizuna said...

selalu termengumpat tanpa sedar sebenarnya kita ni..dasar manusia. suka cakap hal org lain..heh.

NM02 said...

tak sempat nak jual ketupat pagi ni sbb sakit gigi. hahahaha

wantie said...

thanks good info. hmmm... ibarat memakan daging saudara sendiri yg telah mati mcm canibal.

saya berdoa agar Allah sentiasa menjaga lidah agar mengurangkan saya mengumpat seterusnya menghentikannya dari mengumpat... amin.

Wak Gelas™ said...

wak pon nk ucap salam jumaat jugakklaa..

Ratu Hatiku said...

Tq KA info ini..

Sheila Salim said...

Assalamualaikum, thanks sharing this :)

Cik Nurul Siezuka said...

Time kasih KA share info nih.. :)

izzah said...

info yang bagus...tp kadang2 manusia ni duk ngumpat je pasal jahat org bukannya nk report maksiat tu pd yang berkuasa....huhu....

Lina md. munir said...

Jangan mengumpat orang kalau tak mahu diri sendiri jadi bahan umpatan. Salam kenal...datang dari blog bonikacak.com

mama maman aka yana said...

no-no-no.. elakkan mengumpat atau mencela sesama kita.. :p

mamyharraz said...

info yg bagus.
tq share.

Qhaifa Nur said...

tgk org juga nak ngumpat, takut kena batang hidung sendiri KA...
info yg bagus ni KA.....

ayut said...

tak mauuuu...tp tula mulut ni kdg2x men lpas je ckp..haishh -_-"

KY said...

Alhamdulillah...ada yg sudi mengingatkan terima kasih KA

Daddy Ziyyad said...

buat ketupat yg sebenar memang saya tak tahu...tahu makan aja..hihihih

Haryati Faizal said...

tq 4 sharing KA...

eMMe said...

tak baik mengumpat di hari jumaat yg indah dan suci hening ini...

Izan Ishak said...

perkongsian utk peringatan kita bersama... nice sharing.

Nurul Husna Mohd Hassan said...

mekasih ingatkan saya hari jumaat ni :)

JunAina said...

KA sebab tu akak lebih suka dikelilingi oleh team budak2 lelaki. Bila kita pompuan jarang2 depa nak ajak buat ketupat bersama...ehehee...

Jna marcello said...

nice entry tok pengatuhan di hari jumaat..tp hari2 lain pun bole jugak kan KA.heheh
nice sharing KA!

Zura@Iwan said...

kdg2 takut gk lidah ni tgumpat org..huhu...semoga dijauhkn...

thks KA

lelamaisara said...

kekadang tu ade jugak kan...tak sengaja kadang tu...huhuuuu
maafkan saye....iskkkkk

mama aryan said...

info yg bagus KA..tp kdg2 susah nak kawal mulut saya ni.adoiii kena lebih berhati2 dlm berkata2 la

Tihara said...

as salam

bahaya mengumpat tapi ramai yg tak sedar..silap2 amalan tak diterima nanti..nauzubillah

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

kdg2 kita ni mengumpat tanpa sedar..minta jauh kan

Nurfara Hani said...

pergi mane2 mesti ade je yang mengumpat..huh!!

wan nurul hezrina said...

tulah bila dah berkumpul ramai2 umpatan mesti ada..moga Allah terus menjauhkan kita dengan sifat ni..

C'Jai said...

Terima kasih ingatannya KA...:-)

Nah amik 5♥♥♥♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...