Tabung Masa Depan ...

Tuesday, November 13, 2012

Kongsi Cerita Deepavali

Saja berkongsi info yang ini. Hari ni kan hari Deepavali.   Dan....Selamat bercuti juga !

Hari Deepavali (Bahasa Hindi: दिपावली, Bahasa Tamil: தீபாவளி) juga dikenali sebagai Diwali dan Divali (Bahasa Hindi: दीवाली) merupakan perayaan yang disambut oleh semua penganut yang beragama Hindu di seluruh dunia dan merupakan hari cuti di Malaysia. Perkataan Deepavali merupakan gabungan perkataan "Dipa" yang beerti cahaya dan perkataan "Gavali" yang beerti barisan. Perayaan Deepavali ini disambut pada hari ke 14 bulan Aipasi dalam kalendar Tamil (antara bulan Oktober dan November) dan juga dikenali sebagai pesta cahaya.
Menurut lagenda, Raja Naragasura yang kejam dan selalu memeras rakyatnya, telah dikalahkan dan dibunuh oleh Maha Krishnan. Sebelum mati, Raja Naragasura meminta semua manusia agar mereka merayai hari kemenangan itu sebagai peringatan kepada yang mereka yang baik tentang godaan hantu dan syaitan, peringatan kepada mereka yang lupa agar berbuat baik dan menjauhi daripada membuat kejahatan sesama manusia.
Pelita yang dipasang dalam barisan dapat dilihat dinyalakan di rumah penganut Hindu bagi melambangkan kejayaan kebaikan mengatasi kejahatan yang dirayakan sebagai perayaan Deepavali.

Diwali/Deepavali
Nama lain Terjemahan: Deretan pelita; Deepavali, Pesta Cahaya
Diraikan oleh Secara keagamaan oleh penganut agam Hindu, dan Jain. Orang India lain meraikan aspek-aspek budayanya.
Jenis Kegamaan, India
Kepentingan Meraikan kemenangan terhadap kejahatan, dan penanggalan kegelapan rohani
Tarikh Hari anak bulan Kartika, tetapi perayaan bermula dua hari sebelumnya dan tamat dua hari selepas hari itu
Perayaan Menghiasi rumah dengan pelita, mercun, mengagihan gula-gula dan hadiah.
Amalan Upacara sembahyang dan keagamaan (lihat puja, prasad)

Yang penting hari ini KA cuti, sebab Hari Deepavali  !.  Jom layan lagu feveret anak bongsu KA ni.  Siap tau tarian2 nyer lagi tu !


( N3 AUTO PUBLISH, CUTI2 MEMANG SUSAH NAK BER BLOG NI! )

31 comments:

Raudzah Zahari said...

Selamat bercuti..KA..Deepavali

Anak Pak Muin said...

happy diwali

Bui Junaidi said...

HA,AH..SELAMAT BERDEEPAVALI YER..^_^

Cikgu Ma said...

deepavali ni, layan hindustan jerr...hehe

Thempty Yanty said...

Nice info of sharing this sis.

Neway, Happy Diwali! 1M!!

Let's Dappan..Dappan!!

Ikhwan Suhaimi said...

lagu tu.. tu punpeberet saya juge !

ummiarissa said...

selamat hari 'cahaya barisan'...he he he...cutipun entry autopublish...blog tak cuti tuuu....

paridah said...

slmt dpvali...time nkmti flm n lagu2 hndstan yg evergreen

Jna marcello said...

hpyy dewali ;p

Herma Julianny said...

kat sawarak ni, bhgn tertentu je yang cuti sb tak banyak india..=)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Selamat Bercuti Akak. :-)

boni kacak said...

wah..info yang sangat detail.. selamat bercuti KA :)

onn Lajer said...

aku layan holiday nya sahaja hehe

Wak Gelas™ said...

wak pon cuti2 pontianak jugakk. ..,ehhhee

mama_saly said...

happy diwali..:)
dan slmt bercuti KA..

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

SALAM DIWALI kepada teman teman dan blogger blog yang beragama Hindu di mana sahaja mereka berada..

Orga said...

epi diwali jugak...tapi tibi tak tayang citer hindustan best pun,uhuks!

cHeRyNa PiReS said...

paling suka iklan penghayatan Deepavali dari Petronas dulu. Mutusamy Karupiah dipanggil Sam. Thanks KA. Nak buka Youtube sekarang:)

Mieya Atiera said...

Happy deepavali

izzah said...

Good info...xpernah tau pn sblm ni...

cweet pinky said...

deepavali nih duk kolej siapkan asimen je , asimen la sangat kan ?? hahaha

mama aryan said...

selamat bercuti KA..
oh lagu tu sgt best..hehe

Mishter Izwän said...

Happy Deepavali . . nice info

Si Matatajam said...

Nice sharing KA..
M tag KA dlm GA yek..jom join..

Kakzakie said...

Sekejap dah berlalu dah Deepavali,. Senja hari ini kita pula sambut maal hijrah. Esok dah 1 muharram

Mrs Velentine said...

selamat bercuti kak

LydSunshine said...

Kesahnya gitu..... Ada pendapat yg kata asal usul agama hindu ni pun daripada ajaran agama Allah juga. Sbb ada riwayat yg kata Nabi Adam disemadikan di India. Kan mereka ada dewa-dewa yang berlainan tugas. Itu pun kalau kita check dalam Al Quran, kita juga ada malaikat-malaikat yang menjaga rezeki, yang menjaga syurga, yang menjaga neraka. Tapi wallahua'lam.

Yg pasti, Deepavali tahun ni, mmg happening giler... Derang pasang bunga api berdentum dentam lepas kul 12.

Ira said...

Selamat bercuti KA...Esok cuti lg..

Jna marcello said...

hpyyy holiday ;)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

minggu ni cuti jer kan hehehe...

ayut said...

ari ni mesti KA keje blik kan?hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...