Tabung Masa Depan ...

Thursday, November 22, 2012

Mahal Imam Murahlah Kitab, Mahal Demam Murahlah Sakit.

Salam Pagi Khamis !

Pernah dengar tak peribahasa kat atas tu. Mahal Imam Murahlah Kitab, Mahal Demam Murahlah Sakit maksudnyer  Sungguhpun semua orang tidak suka akan penyakit, tetapi jaranglah ada orang yang dapat mengelakkannya.  Kenapa KA sharekan peribahasa ini.  Sebabnyer bila ada seorang dari sabahat yang berkeluh kesah tentang dirinya yang tak habis2 dengan penyakit.  Lepas satu, satu yang datang.  Terlalu mudah penyakit hinggap, walhal dia siap makan segala macam ubat & supplement yang boleh tahan harganyer.

Bak pepatah inilah, tak ada orang yang suka akan penyakit, tapi memang tak dapat kita nak elakkan andai sudah itu takdir dari tuhan Allah swt.  Cuma kita boleh berikhtiar & bersabar serta jangan lupa banyak2kan doa.  Tiada penyakit yang tak boleh diubati selain mati!

( google )
Ingatlah setiap yang berlaku ada hikmahnya, dan percayalah setiap dari kita akan menerima ujian dan dugaan dalam bentuk apa sekalipun  sebelum menerima kebahagiaan,  dan pastinyer kebahagiaan itu nanti sesuatu yang akan lebih bermakna dalam hidup kita.

Teringat2 bila KA sakit, anak bongsu inilah yang paling sibuk. Memicit itu & ini.  Siap tanya dah makan ubat ke belum.  Siap sediakan air minum takut KA kehausan.  Siap pasangkan kipas takut KA kepanasan.  Siap selimutkan bila KA kesejukan.  Anak2 yang lain bukan tak ambil berat.  Tapi yang bongsu ni memang prihatin sangat2.  Sikap ambil berat dia tu kadang2 berlebih2an.  Membuat airmata KA sering tertumpah keharuan!
Moga selamanyer begitulah ye Adik ! In Shaa Allah....................

36 comments:

ummuaidan said...

baru pertama kali dengar peribahasa ini...tp ade betulnya.. setiap penyakit ade ubatnya...ditimpa sakit pun satu kaffarah atas dosa2 kecil kita jgak...

Mummy Akmar said...

Salam KA!

Setuju dengan perkongsian ini. Moga-moga insyaAllah. Dekatkan diri dengan Allah SWT

JOM~
Nak invite join 1st Giveaway Blog Qashmere

Banyak hadiah yang menarik untuk semua.

Anum said...

Amin....

Mrs Velentine said...

adik ni mmg baik..pintar..dan comel

intanfirdaus247 said...

KA, anak2 harta yang paling berharga kan....seronok baca entry nih ..terharu intan

Anisa Anuar said...

baru pertama kali dgr... =)

Norhaizan hakim said...

!st time dengar peribahasa tu. Kesihatan memang sesuatu yg sangat berharga. Semua orang kalau boleh tak nak jatuh sakit. Tapi sakit itu juga penghapus dosa.
SEjuk perut KA mengandung!

nuyui a.k.a miss YUI said...

alhmdulillah ada anak sebaik itu...

Ena's Palace said...

bertuahnye ada anak camni...harap² keperihatinannya berkekalan selamanya..

suka perpatah tu...first time tau..

faraherda.razalan said...

Comelnya anak KA tu. Heheheheheh....

Rai Ourkizuna said...

anak bongsu ni manjanya lebih.. prihatinnya pun terlebih lebih lagi.. semoga berterusan ye dik..

Ira said...

1st time jgk tau pepatah tu.
bagusnya adik.. semoga kekal dgn sifat2 itu sampai bila2 ye. harap aimy juga begitu.

❤Kamsiah❤ said...

lain anak,lain perangainya...kan...yg tak amik berat tu bkn bermakn atak sayang kat kita...

LydSunshine said...

Sweetnya anak bongsu KA ni. Agaknya anak bongsu memang sweet-sweet belaka perangainya kot? *hahahaha.. sbb saya pun anak bongsu.

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, pandainya anak bongsu KA jaga maknya. alhamdullilah, semoga sentiasa si kecil dan lain2 menjaga antara satu sama lain :)

Jna marcello said...

sweett adik ni... ;)
pandai dye jaga ibu dye..
Tapi anak bongsu mmg sweet kot KA..macam Na heheheh nk jugak kan.. ;)

kiera'sakura said...

sakit penghapus dosa kecil :)

fiza said...

1st time dengar. Sweetnya adik.

syiela said...

baru tau peribahasa ni... betul tu setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati

** sweetnya anak bongsu KA

Sue-Rya Qistina said...

insyaallah...amin

SURIA AMANDA said...

erk..ada eh peribahasa tu..hehehe...sweet anak KA

maszmadi said...

alamak, x pernah dengar la peribahasa tu.. huhu
but bangga ngan anak bongsu KA, sungguh prihatin... so sweet

hainom OKje said...

Subhanallah... amat jarang manusia yg redho dengan ujian yang diberikan.... termasuklah diri OKje sendiri.... takutkan KA, macamana agaknya nak memujuk hati dari iman yang cukup nipis ini!

hazwan hairy said...

org ckp sakit ni penghapus dosa kan..

Ujie said...

tak pernah dgr pulak peribahasa ni KA..

nampaknya anak KA yg bongsu ni sgt penuh dgn kasih syg dan rasa prihatin. mmg terharu..

yana aina said...

terima kasih KA mengingatkn ^^

yan's cottage said...

sakit seandainya kita redoi akan menghapus dosa2 kecil kita dan di samping itu mengigati kita tentang kematian semoga kita tidak terleka....

izan mama mia said...

laa..br tau peribahasa tuu

niezzareena said...

saya pun kena mulakan dengan menaip in shaa Allah.

itu yang sebenarnya kan?

Daddy Ziyyad said...

Ini pertama kali saya dengar peribahsa macam ni..

Penyakit tu ujian Allah...kena lah sabar...Lain orang, lain ujian nya

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Alhamdulillah kak ada anak sebaik tu :-)

Kasih Salina said...

betol tu kak..bukan ke penyakit yg ringan2 tu untuk mengugurkan dosa2 kecil kita..untung KA ada anak camtu..bahagialah ibunya..

Mrs Lurve said...

pertama kali dgr peribahasa nie..ingat tajuk buku ke apa hehehehe

Dee said...

dan jika ada insan yang dilanda kesakitan jgnlah kita mempersenda-sendakannya..hanya yg merasainya yg tahu kesengsaraannya..

dee first time dgr peribahasa tu KA..tapi menarik..moga sis sihat2 sahaja ye..

mama aryan said...

bagusnya adik..perihatin pada ummi yg sakit..moga terus menjadi anak yg cemerlang ye

C'Jai said...

Alhamdulillah..moga adik terusan berbakti pada umminya...dan membesar sbg anak yg solehah ye adik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...