Tabung Masa Depan ...

Friday, November 16, 2012

Mulakan Hari Ini Dengan Kalimah Bismillah !

Seperti biasa, KA nak mulakan hari Jumaat yang cukup indah dan penuh keberkatan ini dengan berkongsi KISAH TELADAN ini.

 ( GGOGLE IMAGE )
"Ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan. Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya. Suaminya berkata sambil mengejek, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah."

Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata : "Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu." Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini." Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di samping itu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh isterinya. Kemudian dengan senyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit ke dalam perigi di belakang rumahnya.

Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata, "Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untuk disimpan." Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpan duit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim." Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikan beg duit dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakan sesuatu kerja." 

Jadi jangan lupa semua, mulakan hari kita dan apa jua yang dirancangkan dengan kalimah BISMILLAH !
  

46 comments:

Acik Erna said...

Assalam KA..terima kasih kongsi kisah dan tauladan..

aTieYusof Family said...

Alhamdulillah.. mulakan hari dgn BISMILLAH... terutama Jumaat yg mulia ini.. :)

Mira Adzlia said...

Bismillahirahmannirahim..sesungguhnya,pe jugak yg kite lakukan adlh krn Allah

Mrs Velentine said...

Subahanallah....

Bicara Kak Noor said...

subhanallah begitu lah berkatnya bacaan bismilllah tu thanks KA benda baik yg perlu jadi ikutan kita semua..

Ratu Hatiku said...

Assalammualaikum KA, nice story tq for sharing.

intanfirdaus247 said...

KA, terima kasih atas perkongsian ilmu ini..sangat bagus..dan mulakan dengan Bismillah..InsyaAllah

Mrs Lurve said...

keinsafan di sebalik cerita nie..

Knor said...

ada juga terbaca kisah ini..semoga boleh di jadikan teladan..belum cerita kat anak2 lg ni..mmg mlm2 sebelum tidur bercerita dulu..kita tak ingat diorg ingatkan..idea..ni tq KA

Ibu Amirul said...

tq for sharing.... best sangat

mummY daniSha said...

dimulakan dgn bismilllah...disudahi dgn alhamdulillah... =)

yan's cottage said...

setiap apa yang dilakukan dimulakan dengan bismillah akan membawa keberkatan dan jangan lupa akhiri dengan alhamdulilah......

Kakzakie said...

Itulah sepatutnya mula dgn bismillah tapi kakak dah terbiasa bangun tidur terus istighfar.

Akan cubalah lepas ini..

:: Mrs.Eady :: said...

insya Allah ~

Nyue said...

BISMILLAH...kalimah yg sungguh besar makna nyer...

yana aina said...

bismillah ... tq KA ^^

Rai Ourkizuna said...

insya allah..terima kasih atas peringatan..

Ema Blog said...

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM..

Sheila Salim said...

Assalamualaiakum KA, sheila pernah baca ni. tapi betul, kalau kita mulakan apa2 yg kita buat dgn bismilahirohmanirohim insyallah diberkati Allah :)

*love this entry!

Riri Yoorin said...

insyaAllah mari kita amalkan bersama2

NM02 said...

jahat punyer laki!

skang, hamek kau....

NurSalihah Norman said...

InsyaAllah... akan saya practice kan bibir nie melafazkan kalimah "bismillahhirrahmannirahim" thanks for sharing :)

Rasp said...

ada hikmahNya kan sis....
perbuatan yang sangat senang dilakukan....

Ikhwan Suhaimi said...

always bismillah, orang selalu lupe ketika makan..

Dylla Abas said...

suka kisah ni..masyaAllah...sungguh besar kekuasaan Allah kan :)

Sue PeLik said...

simple tapi keberkatan dia banyak. huhuhuhu

MulutPayau said...

perkongsian yg menarik...thnks KA..

aizu's life said...

subhanallah..
kuasa ALLAH..
kisah yg menarik..
bismilla hirrahma nirrahim...

Leeza dayasari [santai leeza] said...

baiklah... terima kasih...

Kasih Salina said...

assalamualaikum & salam jumaat KA..setiap perbuatan & perlakuan juga mesti mula dengan bismillah kan kak..

mama aryan said...

kisah yg menarik utk dijadikan pedoman..insyaAllah akan cuba membaca bismillah setiap kali melakukan sesuatu

wantie said...

mcm cerita ular emas tu. tapi citer tu ckp suaminya letak ular dalam kotak tu supaya bila isterinya bukak ular tu akan patuk isterinya dan akan mati..

malangnya ular itu bertukar menjadi emas. Begitulah betapa besarnya kalimah bismillah

Zie said...

Sungguh besar kalimah bismillah ni... insyallah sama2 kita lakukan amalan yg baik ini

Chic Na said...

Dengan nama Allah yg maha pemurah lagi maha penyayang. :)

ummiross said...

Berkat sungguh pekerjaan yang dimulakan dengan bismillah, Alhamdulillah

BERT said...

bagusnya kisah ni...Alhamdulillah :)

Lynn Hamzah said...

terima kasih kerana sudi berkongsi cerita..semoga kita semua mengamalkan amalan membaca bismillah sebelum melakukan apa2 kerja...

mummy alisha said...

memang bagus baca bismillah.. bila baca semua urusan dipermudahkan..

Maria Menado~ said...

Bismillah.. :)

ayut said...

Bismillah...bek..ayut akn lakukan lebih2x lg pasni :)

C'Jai said...

Bismillah... InsyaALLAH banyak keberkatan dari nye..

ummuaidan said...

bismillah..bagus pengajaran cerita nie KA..thanks 4 sharing

Jna marcello said...

Nice sharing KA.. ;))
Tq for sharing thisss LIKE~!

Noraziha said...

tima kasih KA kongsi kisah tauladan ni

izan mama mia said...

bismillah..banyak hikmahnya

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Subhanallah..nice sharing kak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...