Tabung Masa Depan ...

Tuesday, November 06, 2012

Petua Reda Ruam Susu Pada Bayi

Selasa memang biasanyer KA akan cuba selit2kan bab2 petua macam nikan!.
 
Dan rasanyer sesuai juga nak bagi petua yang satu ni.  Sebabnyer ramai rakan2 blogger yang dah selamat melahirkan cahayamata dan ramai juga yang menunggu masanyer saja, betul tak !


( pinjam google )

Petua ini sesuai sangat untuk bayi2 yang terkena ruam susu.  Caranyer mudah saja.  Ramas dua helai daun sirih muda bersama sedikit air.  Tumbukkan juga ibu kunyit sebesar jari kelingking.  Lepas tu campurkan bancuhan tadi dengan sedikit bedak sejuk.  Kemudian sapukan pada kulit bayi yang terkena ruam susu itu.  InsyaAllah berkesan.  

Selain dari dapat mereda & menghilangkan ruam susu tersebut, ianyer juga dapat membantu menghalus & melicinkan kulit bayi.

Cubalah ye ! .  Kita hanya boleh berusahakan....................

24 comments:

cHeRyNa PiReS said...

ada org kata pakai tepung beras pon ok juga:)

Yana Aina said...

TQ KA .. wlupon blm ada ank..tp ank buah pon boleh ^^

ummuaidan said...

good info KA ..thanks for sharing

Mrs Velentine said...

nice petua..boleh amalkan ni

mamyharraz said...

dulu masa ank sy baby ada masalah gini jugak..
tq share petua :D

paridah said...

assalam KA moga sht dik...elok sgt amlkn petua2 org2 dulu tu...

:: Mrs.Eady :: said...

good info!

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

bagus petua ni :)

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA!
thanks sharing info. nanti ada baby sheila rujuk sini :)

Maisarah Azmi said...

boleh buat utk jerawat jugak tak??hihi

wantie said...

ooo... ni baru dapat petuanya. hari tu Aleesya kena jugak sikit kat pipi.

tak tau nak buat mcm mana. last pi beli hazeline snow. baru hilang.

mama aryan said...

petua yg sgt berguna ni..tq KA

Nazayiena said...

TQ KA berkongsi petua nie.

Nur farahiza said...

bagus nie kak , tapi tunggu tahun depan ishallah saya amalkan ,ngeengee

Cinta Misteri said...

Lama dh tk berbaby ni. Good info KA.

kay_are said...

ruam susu? hmm.. betul2 tak pernah dengar lagi pasal ruam ni.. ape pun thanx sudi kongsi tips =)

Arina Shamsul said...

nice tips :)

ALoNa CintamaniszLite said...

selalu tgk india pempuan muka kuning2. Rupa2nya dorang taruk kunyit nk bagi kulit dorang gebu wlpn kulit dorang tak cerah, mm..

Haryati Faizal said...

bagus jugak petua ni, selalu klu jadi camni beli krim je kat farmasi hihi

C'Jai said...

Mudah2an bermanfaat untuk yg ada bb tecik...

Myra Jay said...

TQ syer, boleh la try sebab anak sedara kena ruam susu..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tq share kak...boleh simpan petua ni mana tau bersalin lg pas ni hehe

sal ya said...

bagus jgk petua ni.

ayut said...

nnt klu ada ank sdara ayut ruam gini ayut bgtau la petua ni..gigih la nk crik daun sirih nnt.hihihi ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...