Tabung Masa Depan ...

Thursday, December 27, 2012

Kisah Teladan - Raya Si Anak Kecil

Sebak membaca kisah ini.  Betapa mulianyer Baginda Rasulullah SAW !

Suatu ketika di Hari Raya, Sewaktu Rasulullah hendak pergi ke masjid, Baginda mendapati seorang anak yang masih kecil sedang menangis di sebuah sudut jalan. Rasulullah yang sangat berhati lembut dan penyayang kemudian mendatangi anak kecil tersebut, lalu bertanya kepadanya : "Wahai anak, hari ini semua orang sedang bergembira dengan datangnya Hari Raya Idul Fitri, tetapi kamu terlihat menangis seorang diri disini, apa yang terjadi?"

Anak kecil itu menjawab: Aku sedih, teman-temanku semua bergembira dengan ibu dan ayah mereka, mereka memakai baju baru dan perhiasan baru, sedangkan orang tuaku telah bercerai, ibuku menikah dengan orang lain, ayah tiriku tidak peduli denganku. Dan aku tidak mungkin dapat membeli baju baru.
Rasulullah kemudian tersenyum haru, lantas memeluk anak kecil tersebut dengan penuh kasih, bagaikan anak Baginda sendiri. Setelah itu Rasulullah berkata padanya : Wahai anak kecil yang dikasihi Allah, maukah jika engkau menjadi anakku, aku menjadi ayahmu, dan Aisyah menjadi ibumu?.

Dengan terharu dan senyum yang tidak dapat terlukisakan, anak itu kemudian memeluk Rasulullah dengan erat, air matanya mengalir karena merasakan kebaikan dan kasih sayang Rasulullah kepada dirinya.

Rasulullah kemudian menggendong anak kecil itu dan membawa ke rumah, kemudian menyerahkannya kepada Sayidatina Aisyah untuk dimandikan. Maka beberapa saat kemudian, si anak kecil yang sebelumnya dekil, kotor, bau dan berantakan itu berubah menjadi bagaikan bidadari kecil yang harum dan cantik.

Begitulah kasih sayang Baginda Rasulullah SAW, sanggup mengasihi dan menghibur orang lain demi kebahagiannya. Baginda sangat sayang terutama kepada anak-anak yang masih belum ada dosa. Marilah kita berusaha meneladani akhlak Rasulullah yang sungguh agung, yaitu salah satunya dengan berkasih sayang sesama manusia. 


 
( N3 AUTO PUBLISH )

30 comments:

Anum said...

selamat pagi
singgah kejap :)

Rai Ourkizuna said...

akhlak dan tingkah laku rasulullah mmg kita kena contohi kan..itu lah idola terbaik..bukan retis retis..

Nieyl said...

sayu ati membaca nyer...
selamat pagi...

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, allahuakbar! sesungguh Rasullullah SAW orang yang terpuji budi pekertinya.. suka baca kisah nabi :)

thanks for sharing!

MaMa Rey said...

mulianya Baginda..sebak juga membaca entry ini

LydSunshine said...

Ya Allah... cintanya rasa pada Rasulullah.

aizu's life said...

cian bdk kck tu.. tp beruntung sgt sbb dpt jumpe Rasulullah, dipeluk lg..

deq's qienz said...

sifat mulia Rasulullah tiada mana² tandingan..Rasul pilihan :)

onlajer said...

Betul tu melihat anak2 dapat menghiburkan hati

aizamia3 said...

betapa tingginya nilai kasih sayang baginda..

QueeN TerataI said...

kasih syg.. zaman skrg ni ramai manusia yg lupa tentang kasih syg ni.. lebih2 lg kasih syg sesama kita ummat Islam...

Ratu Hatiku said...

Mulia sunguh sifat Nabi kita kan.. Tp kenapalah msh ada org yg sanggup menganiaya ank2 kecil yg xberdosa ini...sedih betul...

nea lopah said...

Salam KA... Sbagai umat Islam, kita sangat2 bersyukur kerana menjadi umat Nabi Muhammad S.A.W.

wan nurul hezrina said...

salam petang khamis jenguk KA

Ira said...

Nice entry, tq share cerita ni. InsyaAllah, semoga menjadi teladan utk kita semua.

Fiza Rahman said...

Thanks for sharing kak.

boni kacak said...

Rasulullah memang seorang yang sangat penyanyang.... begitu juga kasihnya beliau kepada kita dan umatnya yang lain..

baby comel said...

kasihnya Rasulullah walau hanya dgn anak kecil.. Contoh terbaik sepanjang zaman

Riedaffya ibrahim said...

terharu membacanya..

AZRUL AZMI said...

Ohhh... So sad... How beautiful the story was....

BERT said...

Sifat Rasullah yang penyanyng patut diikuti..

adyna said...

nak mencontohi baginda yg org kdg2 tak dapat buat kan

hainom OKje said...

Kalau kita tak tentu lagi buat cam tu ek!

sHaRiNa eLyaNa said...

sungguh mulia sifat baginda

Mrs Velentine said...

salam jumaat..singgah baca kat sini..

mama aryan said...

kisah yg cukup mengharukan..
Rasulullah mmg tiada tandingannya

ALoNa CintamaniszLite said...

rasulullah s.a.w...kekasih Allah..
nabi junjungan kita..

ummuaidan said...

Sungguh terpuji sifat baginda..contoh seluruh alam..

ayut said...

smga menjadi teladan bersama...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

moga menjadi teladan utk kita semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...