Tabung Masa Depan ...

Tuesday, December 04, 2012

Tabur Garam Nak Cari Emas

Maaflah sangat2,  KA masih x sempat nak ke laman kawan2.

Jadi, KA nak sharekan sikit petua zaman dulu2 ini.  Sesuai sangatlah dengan musim cuti sekolah sekarang ni,  dan nak mengimbau2 kenangan masa jadik budak2 kecik dulu2 tu.

Dulu pantang cuti sekolah je, mesti KA akan balik kampung.  Seronoknyer tak payah ceritalah !  Dan antara aktiviti KA yang mesti dan wajib buat adalah mandi sungai.

Selalunyer mak akan pesan dulu, sebelum nak mandi sungai tu, bukak dulu barang2 kemas yang dipakai.  Tapi kadang2 sebab teruja sangat2 sampai terlupa pesanan tu dan biasalah kejadian hilang atau keciciciran barang kemas tu dalam sungai !.  Tapi, tahu tak apa petua orang tua2 dulu2, bila nak cari barang kemas yang hilang dalam sungai.  Taburkan saja dengan garam, dan tunggu sekejap.  Kalau memang tercicir dalam sungai itu, nanti akan keluarlah cahaya berkilau memancar2.  Itu tandanyer barang kemas kita ada tempat di mana yang bercahaya itulah.

Pernah KA hilang 2 kali barang kemas masa kecik2 dulu di sungai, dan kebetulan memang jumpa balik bila guna petua yang ini.  Nak percaya atau tidak, wallahualam!

Kenangan mandi sungai waktu kecil2 tu memang x boleh KA lupakan sebab 2 kali jugalah KA hampir lemas.  Mujur saja umur masih panjang ! Kalau tidak memang takdelah Blog Kesuma Angsana ni ! He He He

32 comments:

Anum said...

bestnya kan ada kenangan

aizu's life said...

fuiyoo.. petua..
betul ke cmtu?? 1st time org dgr.. Gud info.. Mgkn berguna 1 ms nnt.. tQ KA :)

Haryati Faizal said...

1st time dengar petua ni KA...

Kakcik Nur said...

Kenangan mandi di Sungai Perak setiap hari di zaman kanak2 kakcik dulu sangat mengujakan. :)

With Julia said...

sonok ooo mandi sungai..sempat merasa mandi air terjun pun x dpt dilupakan masa tecik2 yehuuu

Ira said...

banyak la garam kene tabur ek KA?
bestnye mandi sungai..rasanya da lebih setahun x mandi sungai ni..

intanfirdaus247 said...

Owh mcm tu ya…tq Kak KA atas petua ni..:)

Mrs Lurve said...

bagusnya petua nie, boleh gunakan bila jd mcm nie, kesian la org yg mandi nti, nganga2 mulut terasa masin kekekekeke

Mama Vogue said...

Best nyer kenangan masa kecik2 kan.. Tapi ni first time dgr nak cari barang kemas kena tabur garam :)

siti fatimah said...

hmm... tak pernah dengar lagi petua ni. ok thanks. tambah lagi satu ilmu pengetahuan.

fiza said...

Owh...baru saya tau. Dah lama tak mandi sungai.

Daddy Ziyyad said...

Oh? macam tu ya..

saya sah sah tak tahu petua ni..
sebab saya tak mandi sungai!

haha

Rasp said...

oooooo 1st time dengar petua nie..
thx for sharing...
kalo gi berkelah kat sungai...
kena bawa garam aaa nanti hehehehehe...

kiera'sakura said...

thanks KA share petua. nt blh la klu terkena nk mencuba. mesti ada kaitan kimianya tue kan

bunga_rose said...

oooo camtu ke.. penah ilang rantai tangan & gelang tangan, tapi sebab tercicir, tak tau mana.. sedih gilaa

❤Kamsiah❤ said...

salam
hehe anak kampung...mcm saya jugak..mandi sungai,panjat pokok,main layang2...tangkap anak ikan...laga biji getah...

kenangan yg amat manis...sayang sekali anak2 skrg tak merasa pengalamn tu...

JunAina said...

KA...sungai cetek dan air jernih boleh le main tabur2 garam...:)

Cik Anis said...

wah ! petua baru ni...

Leeza dayasari [santai leeza] said...

petua org tua ni mmg boleh diguna pakai.

Riedaffya ibrahim said...

sy pon pernah merasa mandi sungai jgk...best zaman kecik2 dlu..skrg da x merasa pon..

ummuaidan said...

wah menarik yer petua nie..tp bilalah nak mandi sungai lagi tua2 nie...:)

yana aina said...

best nya kenangan mandi sg. kecik2 mndi ujan jerk.. heheh thnx 4 sharing ^^

Mira Adzlia said...

owh yeke?kne simpan petua ni..yela mne tau pasnih nk g mndi kt mne2..kdg2 lupe pki brg kemas..sbb sonok sgt mndi...hihi

~aYu~ said...

ada gunanya juga petua org lama ni.. kalau ilang kat umah camni yer... huhu..

Nur farahiza said...

kdg2 petua org dulu dulu mmg betol pun kan KA

ayut said...

ooo..ada ea petua tu...leh nmpk gitu..mgkn efek secara chemical ni kot..garam dan emas..wah..bila bdk chemical nk komen.mmg masalh :D

Cik Muda said...

mandi sungai..!!!! bestnye... tp dah lama tak pg....
masing2 bz....

Mrs Velentine said...

petua baru ni..tp MV kurang sikit emas2 ni

mama aryan said...

masa kecik2 dulu..memang saya suka sgt mandi sungai..sampai kena kejar dgn arwah mak la..sbb tak reti2 nak balik umah,berendam je dlm sungai tu..hehe best sgt2

IntaNBerliaN said...

ooo yeke... baru tau psl petua n...

aku HaniAsyira said...

rindu nak mandi sungai habis-habisan.. jrg pakai brg kemas.. cuma rantai je.. mang tak bukak lah.. oh, mcm tu ei.. ilmu baru

C'Jai said...

Seronok...akak pun banyak kenangan mandi sungai ni..Kg mmg dekat dengan sungai..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...