Tabung Masa Depan ...

Friday, August 17, 2012

Tips Solekan Hari Raya

 Saja2 KA kongsi tips ni untuk kita semua, kalau nak digunapakai waktu hari raya nanti.

make-up-for-face

Bahagian pertama kita akan memerhatikan seseorang ialah mukanya. Mata sudah tentu ialah sisi paling menonjol pada wajah anda, selain bibir dan hidung. Ada orang, seperti Zooey Deschanel dan Rozita Che Wan, mempunyai pandangan mata yang memikat. Seperti orang lain ialah pada bibir. Namun penonjolan setiap bahagian itu bergantung juga pada bentuk muka orang itu sendiri, kerana kalau bibir cantik sekali pun, tetapi tidak masuk dengan bentuk muka, ia tetap tidak akan cantik.

Oleh itu sebelum anda mula bersolek pada mata, hidung, dan bibir anda, kenali dahulu bentuk wajah.

1. Bentuk Wajah Bulat



Antara benda pertama anda patut lakukan ialah membuat leher anda nampak lebih panjang. Jadi letakkan sedikit bedak cerah di kawasan tengah dagu. Kemudian anda perlukan solekan shading. Kawasan dahi dan tepi ialah tempat untuk letakkan warna tebal yang gelap.






2. Bentuk Wajah Empat Segi.

Kalau anda lihat gambar Agelina Jolie ini, bahagian rahang yang sangat menonjol. Kalau bukan kerana bibirnya yang tebal dan cantik itu, mungkin akan lebih jelas bentuk rahangnya. Tetapi anda tidak perlu ada bibir Angelina Jolie. Anda hanya memerlukan berus shading yang besar. Mula dari tepi dahi dan turun sampah ke bawah rahan dan tebalkan di situ.




 
3. Bentuk Wajah Tiga Segi



Cara untuk menyerikan wajah bentuk ini mudah sahaja: gunakan bedak cerah pada dahi supaya ia akan nampak lebar. Kemudian letakkan juga bedak pada dagu supaya ia tidak kelihatan terlalu runcing. Fesyen rambut anda juga dapat membantu menaikkan raut wajah disamping menyembunyikan pipi yang cengkung sekiranya anda jenis kurus kering macam isteri Beckham dalam gambar ini.


Sumber Info

Satu lagi paling penting dan elok diamalkan selalu, waktu bercermin membelek wajah tu, jangan lupa baca Selawat 3 kali.  InsyaAllah, berseri2 lah wajah di Aidilfitri.

Salam semua, KA akan mula bercuti, mungkin xde BW, tapi akan curi2 post N3 ( kalau en Hubby tau ni, habis KA he he  he, xpe dia yang drive, so KA masih boleh mengadap cik lappy lagi !)

Thursday, August 16, 2012

Tips Untuk Perjalanan Jauh

Rasanya, ramai yang akan memulakan perjalanan balik kampung hari ini atau esok ataupun lusa termasuklah KA sekeluarga.  Yang akan merentas perjalanan yang tak tahu berapa lama masanya nanti, ke kampung En. Hubby nun di Negeri Cik Siti Wan Kembang.  Yang pasti, memang dijangka akan buat 'jam' lah nanti sepanjang jalan, bila cuti2 perayaan macam ni.

Jadi KA nak sharekan sedikit  tips bagi perjalanan jauh :-

1.  Rancang perjalanan - Yang ini paling penting.  Kita kena rancang laluan mana yang nak diikuti .

2.  Perlu berhenti untuk rehat -  Bila kita dah merancang menggunakan laluan yang mana, mudahlah bagi kita untuk memberhentikan kenderaan sebagai persediaan untuk berehat seketika, sebelum memulakan perjalanan seterusnya.  Macam KA, perjalanan yang berkemungkinan melebihi 6 jam, pasti lah lenguh duk dalam kereta tu.  Tak kiralah pemandu ke penumpang ke.  Kena berhenti rehat.  Paling bagus berehat di kawasan R &  R yang sedia ada dengan kelengkapan seperti tandas, surau, toilet dan kalau ada taman permainan untuk kanak2, lagi bagus untuk mana2 yang ada anak2 kecil tu. Kurang sikit stresskan!

3.  Jangan lupa bawa CD lagu2 kegemaran kita & anak2.  Yang pasti for KA, mesti ada CD rayalah sebagai halwa telinga sepanjang perjalanan ke kampung En. Hubby.  Apa pown, boleh juga kalau sesekali dengarkan pilihan muzik anak2, so perjalanan lebih enjoy bila semuanyer happy.

4.  Kena sediakan makanan & minuman juga.  Kalau travel waktu malamlah, waktu bulan ramadhan ini.  Tapi kalau waktu siang, just beli untuk standby kalau2 tersekat diperjalanan untuk waktu berbuka puasa nanti.  Kalau untuk perjalanan balik dari kampung nanti, jangan pulak lupa pack sedikit makanan & minuman tu siap2 ye!

5.  Ubat2an juga perlu disediakan. Ubat pening ke, sakit perut ke or minyak2 angin ataupown minyak sapu, in case jika diperlukan dalam perjalanan yang jauh nanti.

6.  Sediakan apa2 lain yang dirasakan perlu macam plastik muntah atau sebagainyer.  Wang saku kena bawaklah juga ye.  He He He.  Tapi jangan bawak cash terlalu banyak hokeyh.

7.  Dan bila nak memulakan perjalanan, langkah kaki kanan, baca bismillah dan kalau boleh bacalah doa naik kenderaan in


Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya.
Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali! 


Apapun semoga perjalanan kita semua akan dipermudahkan, selamat pulang ke kampung dan selamat jua kembali !. Selamat bercuti & selamat hari raya. ( Tahun pertama gamaknyer KA beraya sebagai blogger (kihkihkih) setelah hampir 5 bulan berblogging.  Mungkin terpaksa lupakan blog ini seketika, waktu cuti2 hari raya.  Kalau tak melompatlah En . Hubby kita! Xpe nanti KA buat N3 auto publish yek, InsyaAllah )

( google )

Salam Aidilfitri Dari KA Sekeluarga

Berkira2 KA membuka bicara
Bimbang tak sempat menitip kata
Buat sang teman diluar sana
Kerana Syawal bakal menjelma
Aduhai ramadan akan tinggalkan kita

Mungkin ada yang sudah bercuti
Esok lusa ataupun hari ini
Hanya N3 ini pengganti diri
Mengucap salam di aidilfitri 
Pada teman pembaca yang sudi singgah disini

Membaca kad2 raya yang diterima 
Ada dua yang paling2 istimewa
Kiriman dari teman2 blogger setia
KA terima dengan hati berbunga

Dikesempatan ini menyusun jari
Salah & silap harap dimaafi
Andai ada rasa tersinggung dihati
Ampun maaf sekali lagi
Moga persabahatan alam maya ini akan kekal abadi


Mood raya mestilah happy
Andai ada rasa hiba pilu dihati
Mengenang cerita sedih dan mereka yang telah pergi
Buangkan jauh2 perasaan ini
Kerana Aidilfitri hanya datang setahun sekali

Akhir kata penutup bicara
Berhati2 dijalanraya
Walau raya itu kemenangan yang perlu dirai gembira
Tapi kita kena beringat2 sentiasa
Bersederhanalah dalam apa jua

Selamat Hari Raya Buat Semua
Dari KA sekeluarga
Akan mula bercuti juga
Andai N3 seminggu dua ni ala2 aje
Faham2 sendiri lah ya!

 Akan cuba juga publish N3
but BW, KA x berani nak janji
He He He

Selamat Hari Raya , Maaf  Zahir & Batin


Tuesday, August 14, 2012

Petua Kilatkan Garpu & Sudu

Petua kedua di Hari Selasa ni ye!
 
Dah 2 -3 hari ini, KA duk sibuk bersihkan sudu dan garpu yang banyak tersimpan dalam almari untuk diguna pakai waktu raya ini. Tapi almaklumlah bila dah simpan lama, dah agak pudar dan x bersinar, hilang seri kata orang.  Jadi kenalah buat cara ini.

Rendam je sudu dan garpu tu dalam bekas berisi air asam jawa atau asam gelugur (asam keping) selama lebih kurang satu jam. Kemudian lapkan dengan kain lembut hingga kering.  Lepas tu sapukan pulak dengan sedikit minyak masak. Jemur seketika dan kemudian lap semula dengan kain bersih.

Tara............ memancar2lah  nanti bila diguna di Aidilfitri, he he he


( Pinjam google )    

Petua Memutihkan Nangka Muda

( google )


Zaman sekarang ni, bukan setakat muka dan wajahnyer yang nak cantik dan putih bersih, even tang makanan pown ramai nak begitu jugakan. Nak putih bersih juga,  He He he , just joking je!

Bulan2 pose ni, mesti ramai yang bercadang dan berkira2 nak menyediakan juadah dan menu berbuka dengan nangka muda. Tapi kekadang getah hitam akan keluar waktu merebus atau memasakkan. So,caranya mudah aje. Kalau nak buat kerabu nangka ke or gulai nangka atau sebagainya, letakkan beberapa helai daun ubi kayu sewaktu merebus nangka muda itu.  Ini akan dapat membersihkan getah hitam yang biasanya keluar waktu merebus dan akan menyebabkan nangka nampak lebam  & tidak cantik.  Masaklah sampai empuk.

Dengan cara ini, nangka muda akan menjadi putih bersih, rasa juga lebih enak dan akan memudahkan kerja membasuh periuk kerana semua getahnya berkumpul ditepi.  Boleh cubalah ye!

Pagi2 Selasa yang mendung cam nak hujan ni, KA agak kebusyan sikit.  Nanti KA BW laman  kawan2 ye!


Monday, August 13, 2012

Tahniahlah Ustaz Don, Kalau Cerita Ini Benar Belaka

KA dengar2 khabar angin bertiup kencang, Ustaz Don yang femes tu dah nak menamatkan zaman bujang beliau dengan tunang tercinta tu, Husna Zahry Rafie (pelajar jurusan perubatan di Universiti Kaherah, Mesir). Untuk makluman, Ustaz Don popular dengan program 30 Minit Ustaz Don yang bersiaran setiap Isnin hingga Khamis di TV AlHijrah jam 10 malam. Kat bawah ni gambar di hari pertunangan mereka.


 Dan yang ini  pulak katanye, kad jemputan perkahwinan pasangan tersebut.



Katanya lagi ,majlis akan berlangsung pada 2 tarikh /tempat yang berbeza iaitu pada 25 Oos 2012 - Penang dan pada 01 Sept 2012 - Kajang. Apapun kita tunggu ajelah pengumuman rasmi dari Ustaz Don sendiri yek! Tapi tak salah kan kalau KA nak ucapkan selamat & tahniah buat Ustaz Don. Moga jodoh kekal hingga akhir hayat.

KA teringat2 pula................ Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

 
gambar credit : melyssanadiea.blogspot.com


Kes Cerai Belum Selesai, Rita Rudaini Diugut Pulak

Pagi2 Isnin yang sedikit sebu ni, makin bertambahlah KA sebu bila baca cerita2 macam ni.  Sepatutnya di bulan baik seperti ni, kita ambil kesempatan untuk berbaik2 dan menjernihkan keadaan serta bermaaf2an.  Uols semua layan je lah cerita yang KA baca ni ye !


PETALING JAYA: Pelakon Rita Rudaini Mokhtar telah menerima mesej Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) berbau ugutan daripada suaminya, Aidil Zafuan Abd. Radzak selepas wanita itu membuat kenyataan mengenai rumah tangga mereka dalam Melodi di TV3 pada Ahad.

Rita, 36, dalam mesejnya kepada wartawan mStar Online memberitahu, dia menerima SMS daripada Aidil, 25, yang antara lain berhasrat mahu membalas dendam dengan memalukan Rita dalam rancangan tersebut.
“Dia ada hantar mesej kepada Rita melahirkan rasa tidak puas hati dengan kenyataan Rita dalam Melodi hari ini (Ahad).
"Dia ugut nak malukan Rita dalam rancangan itu juga sebaik sahaja dia pulang daripada menjalani latihan bola sepak di luar negara,” kata Rita pada Ahad.

Menerusi rancangan Melodi itu Rita yang ditemu bual wartawan Azmi Jamsari mendedahkan hatinya sudah tertutup terhadap Aidil selain kecewa dengan sikap suaminya yang dilihat tidak matang dalam menguruskan rumah tangga.


Malah Rita juga memberitahu Aidil sebenarnya sudah termakan hasutan pihak ketiga yang akhirnya menyebabkan rumah tangga mereka semakin parah dan tidak dapat diselesaikan dengan baik.
Rita dalam Melodi itu juga turut menyerahkan kepada takdir bagi menentukan jodohnya dengan suami.

Dalam perkembangan berkaitan Rita menambah, selama ini Aidil juga banyak memberi kenyataan termasuklah melalui rancangan hiburan tersebut tetapi dia mengambil peluang untuk tidak melenting. Bagaimanapun Rita kecewa apabila kenyataannya pada Ahad mendapat reaksi negatif daripada Aidil sehingga sanggup menghantar SMS berbentuk ugutan.
“Bila dia cakap di Melodi, Rita tak kacau pun tapi bila Rita pula yang bagi kenyataan, kenapa dia nak sakit hati?” soal Rita.

Rita dan Aidil bernikah di Songkhla, Thailand pada 28 Februari 2008 tanpa pengetahuan keluarga pihak lelaki menyebabkan perkahwinan tersebut menimbulkan masalah. Hasil perkahwinan itu mereka dikurniakan dua orang anak iaitu Airit Rayyan Rizqin, 4, dan Airit Qaqa Arjuna yang kini berusia kira-kira setahun. Pada Januari lalu Aidil bertindak keluar dari rumah mereka di Damansara dekat sini ketika Rita bersama anak-anak pulang ke kampung halamannya di Perlis.

Apapun KA doakan yang terbaik aje untuk mereka. Yang penting nak dekat raya dah ni ,jadi fikir2kan untuk anak2 yang masih kecil tu!.



Sumber Berita

Tarikh Lihat Anak Bulan Syawal

Salam Ramadan ke 24 hari ini.  Anak bongsu KA dah duk sibuk tanya, bila nak tengok anak bulan syawal ni.  OK, KA kongsi yang ini bagi yang tak tau lagi. ye.
 
( google )
KUALA LUMPUR - Tarikh melihat anak bulan Syawal bagi menetapkan tarikh Hari Raya Puasa ialah pada petang Sabtu, 18 Ogos bersamaan 29 Ramadan ini, menurut kenyataan Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-raja di sini hari ini.

Menurut kenyataan itu, Majlis Raja-raja telah mempersetujui bahawa cara menetapkan tarikh itu adalah berdasarkan rukyah dan hisab.
"Penyimpan Mohor Besar Raja-raja Malaysia akan mengisytiharkan pada malam itu juga tarikh Hari Raya Puasa yang ditetapkan melalui radio dan televisyen," kata kenyataan itu.

Jawatankuasa berkenaan akan melihat anak bulan Syawal di Pontian Kecil; Kompleks Falak Al-Khawarizmi, Tanjung Bidara; Telok Kemang, Port Dickson; Bukit Melawati, Kuala Selangor; Bukit Jugra, Kuala Langat; Balai Cerap Selangor, Sabak Bernam; Pantai Pasir Panjang, Daerah Manjong; Pusat Falak Sheikh Tahir, Pantai Aceh (Pulau Pinang).

Lokasi lain ialah Kampung Pulau Sayak, Kuala Muda; Pemandangan Indah, Pulau Langkawi; Menara Alor Star; Bukit Besar, Kuala Terengganu; Bukit Geliga, Kemaman; Pulau Perhentian, Besut; Balai Cerap KUSZA, Setiu; Bukit Peraksi, Pasir Puteh; Bukit Kampong Tembeling, Kuala Krai; Menara Bangunan SEDC, Kota Baharu; Tanjong Lubang, Miri; Teluk Bandung, Kuching; Tanjung Batu, Bintulu.
Tempat lain ialah di Balai Cerap Al-Biruni, Putatan; Bukit Tanjong Batu, Nenasi; Gunung Berincang, Cameron Highlands; Bukit Pelindong, Kuantan; Tingkat 13 Menara Universiti Malaysia Sabah, Kampus Antarabangsa Labuan; Menara Kuala Lumpur, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya; dan Kuala Sungai Baru, Simpang Empat (Perlis). - BERNAMA

Jangan lupa tunggu dan kalau jadi raya, bolehlah bersorak kuat2 ye! (He He teringat pulak zaman kanak2 KA dulu )

sumber info

InsyaAllah hari ini akan cuba visiting laman kawan2 yek.  Tq sudi singgah! Weekend semalam KA teramat2 busy + celcom bb yang lembap cam sidut sedut.  

Sunday, August 12, 2012

Jom Kita Tengok Bintang Pulak Malam Ini

Dah tengok bulan awal pagi tadi. En Hubby beria2 tunggu, entah dia tengok ke tidak dan KA tengok jugak (dalam mimpi) hehehe.  Dalam borak2 menanti tu terlelap lah pulak.  Sah2 En Hubby duk cerita setahun x habis lagi tu lepas ini kalau dia sempat tengok. 

Suka tengok bintang2 kat langit tak.  Kalau tengah2 bercinta tu, pasti selalu duk tengok bintang2 kat langit dan siap titip pesan untuk sampaikan pada yang tercinta, betapa kita sangat2 sayang dan rindukan sidia.  Eh ceh ceh!  Mengarut betul KA ni.  Lepas tu, kalau nampak je tahi bintang, cepat2 buat hajat, moga2 cinta kita kesampaian.  Dah dua kali mengarut KA ni.  Lepas tu antara bintang2 tu, hanya ada 1 bintang yang berbeza sebab itulah bintang hati kita!  Dah 3 kali mengarut.  Sudah2lah tu, uosl layan2 je lah yang ini. Ok malam nanti kita tengok bintang pulak ye!

KA nak kongsi antara tempat terbaik nak tengok bintang di dunia.

The best dark sky places to see stars

We've become so used to living with light pollution that most of us don't even realise that we never see the night  sky as it should be seen. So indulge in a rare pleasure and take a break where you can have fun by day and be wowed by nature at night - seeing the stars without the usual glare of modern city nightlife spoiling the view.

Utah

The world's first International Dark Sky Park is Natural Bridges National Monument in Utah. According to the U.S. Naval Observatory in Flagstaff, Arizona, the park has a "Bortle class 2 sky" which basically means that it has one of the world's darkest skies with the twinkliest stars. By night you can see the Milky Way, and stellar celebs like the Hale Bopp comet have been viewed shooting through the sky. Find out more through the summer months with the 'Dark Rangers' a team trained in astronomy.  By day, you can explore the park and its amazing trip of natural bridges given Hopi names, Sipapu, Kachina and Owachomo, in honour of the Native Americans who once lived in the area.

Exmoor
To experience the majesty of a night time sky shimmering with stars in Britain you can see the sky light up in Exmoor National Park, which was designated an International Dark Sky Reserve last year, the first in Europe. Get up on the moors and be prepared to be amazed. In most urban areas, fewer than 500 stars may be visible, but on a cloudless night on Exmoor, you may see around 3,000. Shooting stars whizz across the inky-dark sky and you can even see the Milky Way, In the daytime you can potter around Porlock and visit the harbour or take an open-top bus trip to Lynton and Lynmouth where a Victorian water-powered lift connects the two towns. Great beaches, with some wonderful dog-friendly ones too.

Jasper
Copyright Yuichi Takasaka

The largest Dark Sky Reserve in the world, at over 1.1 million hectares is Jasper National Park in Alberta, Canada. Visit in October for Dark Sky Month as there are a host of fantastic starry activities to enjoy from dining in the dark, star-lit wagon rides and guided lantern walks to checking out astronomy presentations and telescope viewings. By day you can see go sightseeing through breathtaking Malign Valley, spotting wildlife or take a trip to the Athabasca glacier and walk on 400-year-old blue-white ice at the Columbia Icefields. The best way to get there is by train, to make the most of the amazing views. Hop on the Rocky Mountaineer or the VIA Rail train to Jasper, in the heart of the Rockies.

Namibia
Africa has a Dark Sky Reserve of its own, Namibia's NamibRand Nature Reserve. It's been designated a 'Gold-Tier' reserve thanks to its minimal light pollution or artificial light. The nearest neighbouring community to the park is some 60 miles away, so when you visit, you can really see the stars blaze in the African sky. The Namib Desert Environmental Education Trust has been set up in the reserve to educate locals and visitors about the earth and the sky. You can take an astronomy course there and book accommodation from ultra-luxe lodges to roughing-it camping. Dark skies are great for indigenous wildlife as nocturnal animals need darkness for survival, even plants need unaltered darkness to thrive, so you can really get back to nature, as it was meant to be under dark skies.

Sark
Just a quick hop from the UK over to the Channel Islands takes you to tiny Sark, which is the world's first Dark Sky Island. Sark has no public street lighting, no paved roads or cars, so although around 600 people live there, and it's a hugely popular tourist destination, it simply does not suffer from the same light pollution problems that most other destinations do. When you visit you can see the Milky Way overhead, meteors sizzling across the sky and countless constellations. By day, you can take a horse-drawn carriage ride around the island, explore Sark's many caves and a must-do is the trip across La Coupée with its scary 100m drop which connects Greater and Little Sark.


sumber info ye!

Jangan lepas ini ada yang sakit tengkuk, sakit leher duk mendongak ke langit.   Xpe2 nanti KA kongsikan petua sakit leher pulak ye.  HeHeHe.  Weekend macam biasa kat rumah, Celcom BB masih ala2 sendu, terjah laman kawan2  nak komen pown x boleh.  Apapown KA akan cuba jenguk pelan2 ye.

Saturday, August 11, 2012

Jangan Lupa Tengok Fenomena Okultasi Planet Musytari Esok


( google image )

Orang ramai berpeluang menyaksikan Okultasi Planet Musytari pada Ahad ini(esok) bermula dari pukul 2.20 pagi hingga 3.20 pagi.

Menurut kenyataan Agensi Angkasa Negara (ANGKASA), seluruh Malaysia akan dapat melihat planet Musytari dilindungi oleh bulan lebih kurang satu jam dengan waktu sedikit berbeza (bergantung pada lokasi).
Masyarakat di Sabah dan Sarawak bertuah kerana berpeluang menyaksikan keseluruhan proses fenomena manakala di Semenanjung dapat menyaksikan proses akhir fenomena itu sahaja.
Kata ANGKASA dalam kenyataan itu lagi, fenomena itu hanya dengan menggunakan mata kasar tanpa memerlukan sebarang peralatan khas.

Kali terakhir fenomena itu berlaku adalah pada 23 Februari 2009.

Untuk maklumat lanjut mengenai fenomena itu, sila layari Portal Pendidikan Sains Angkasa www.astronomi.angkasa.gov.my atau hubungi Planetarium Negara di talian 03-22734303/4301. - BERNAMA

sumber 

Bolehlah tengok dan  terus ke sahur lepas tu.  Aduhai, sah2 mengantuk ler pulak nanti.  Biasanyer benda2 cam ni En. Hubby lah yang akan pasti dok sibuk2 nanti. Itulah dulu2, suh jadi pengkaji bintang bulan tak nak.  Dah tua2 ni sibuk lah pulak nak tengok bulan bintang. He He He

Selamat Berhujung Minggu Kawan2

Friday, August 10, 2012

Belajar Kenal Erti Kehidupan Sebenar Dari Blogger PLHIV Ini

Tak tahu bagaimana KA nak memulakan N3 ini. takut tersalah tulis pula nanti.  Sedangkan niat KA hanya ingin berkongsi. Baiklah, sebenarnya waktu KA mencari2 info dan membaca tentang pencarian "Malam Lailaitul Qadar" tersinggah di salah satu laman kawan blog KA.  Dari blog beliau, KA terjah ke satu blog ini.  Allahu Akhar!.Membaca N3 penulis blog itu, membuatkan KA benar2 tersentuh.  Terus KA cari N3 terawal beliau untuk tahu cerita sebenar.  Terus lagi membaca N3 yang lain di dalam blog, sesungguhnya banyak pengajaran yang KA dapat dalam mengenal erti kehidupan yang sebenarnya. Kagum dengan semangat beliau,  terpanggil KA untuk follow agar sentiasa update & tahu apa2 cerita terbaru beliau nanti. 

Mungkin, bagi sesetengah orang akan ada rasa ketidak selesaan dengan keadaan tuan blog.  But for KA semua orang x lari dari membuat kesilapan bak kata pepatah Bumi Mana Yang Tidak Ditimpa Hujan kan. Apa yang membezakan kita adalah samada kita belajar sesuatu dari kesilapan itu dan bertaubat.  Sesungguhnya Allah swt itu Maha Penyasih, Maha Penyayang dan Maha Pengampun.  Mungkin tak banyak, tapi at least ada sedikit cerita yang boleh kita jadikan panduan dan pengajaran.

Kalau ada yang sudi baca, boleh tengok kat sini ye Najmi @ Hidup Mesti Diteruskan!

For KA, just doakan yang terbaik for him & akan sentiasa sokong mana yang termampu. InsyaAllah.

Lajunyer Airmata, Lihat Iklan Raya 2012 Bernas Semalam

Baru je tengok iklan ni semalam di TV3
Bibir KA kelu tak terkata apa 
Tanpa sedar menitis airmata
Sayu hiba terasa
Rindu menerpa menggetar dijiwa
Hibanya hati tidak terkira
Hanya yang pernah merasa
Akan mengerti erti kehilangan yang sama
Al-Fatihah jua untuk Arwah Abah tercinta
Di pagi Jumaat yang mulia
 

Lampu Cantik Dari Bahan Terbuang

Kalau dah kreatif tu, barang2 terbuang pown boleh diolah dan dijadikan rekaan yang sangat2 menarik.  Macam botol2 terbuang ni ditransformkan menjadi satu deko lampu yang cantik untuk hiasan rumah.  





Nanti KA nak suruh paksa anak dara KA cuba belajar buat benda2 cam ni.  Tu botol kicap, botol sos, segala bagai botol banyak kat dapur rumah tu bolehlah nanti diguna pakai.  Umi dia yang nak jimat duit, anak pulak yang jadi mangsa . He He He.  Let's go green, selamatkan bumi kita.

( gambar2 google )

Patuhi Had Laju Di Musim Perayaan

Salam Jumaat semua. Hari ini bermulalah Ops Sikap sempena musim perayaan hari raya ni.  Bagi KA buatlah banyak mana Ops2 pown, kalau sikap pemandu2 itu sendiri tak mahu berubah maka kemalangan2 yang tidak diingini akan terus terjadi.  Masih relevankah peribahasa " Biar lambat asalkan selamat " ?  Tepuk dahi jawab sendiri ye!

( Dari google )
KUALA LUMPUR: Had laju di jalan persekutuan dan jalan negeri di seluruh negara akan dikurangkan sebanyak 10km sejam (km/j) dalam usaha memastikan keselamatan pengguna jalan raya ketika perjalanan 'balik kampung' untuk menyambut Aidilfitri.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, pengurangan kadar had laju itu akan dikuatkuasakan selama dua minggu bermula 12 Ogos sehingga 26 Ogos.

Katanya, sehubungan itu had laju bagi jalan persekutuan diturunkan kepada 80km/j daripada 90km/j dan jalan negeri ialah 70km/j daripada 80km/j.

"Langkah ini diambil bagi memberi kesedaran pada orang ramai mengenai keselamatan jalan raya yang mana kelajuan tinggi merupakan faktor utama yang menyumbang kepada peningkatan angka kemalangan saban tahun.

Kong berkata, semua kenderaan barangan yang membawa muatan berat bukan bekalan keperluan harian juga dilarang menggunakan lebuh raya di seluruh negara pada 17 dan 18 Ogos serta 25 dan 26 Ogos. Katanya, larangan tersebut dikeluarkan bagi memberi kemudahan dan keselesaan kepada pengguna lebuh raya yang akan pulang ke kampung masing-masing sebelum dan selepas Aidilfitri.

Sementara itu, beliau berkata, Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) masih didalam peringkat percubaan dan dijangka beroperasi sepenuhnya selewatnya hujungtahun ini.

Katanya, pada masa ini, sistem tersebut telah dibangunkan di 10 lokasi 'blackspot' di seluruh negara dan sedang diuji keberkesanannya sebelum ianya dilaksanakan secara berperingkat.

"Kesemua kamera akan dipasang secara berperingkat dan buat masa ini kitalakukan percubaan terhadap sistem tersebut bagi memastikan pelaksanaannya nanti berjalan lancar dan berfungsi dengan betul".
Beliau berkata, sebagai langkah peringatan kepada pemandu, papan tanda pemberitahuan 'Zon Operasi Kamera' yang mencukupi akan dipasang dalam lingkungandua kilometer daripada lokasi kamera.
Sistem itu yang akan dilaksanakan di 825 kawasan berisiko kemalangan dan kawasan lampu isyarat pada mulanya dijangka dilaksana sepenuhnya di seluruh negara bermula 12 Ogos ini.

SUMBER BERITA

Apapun sentiasa berhati2 di jalanraya!

Thursday, August 09, 2012

Sama2 Mencari Malam Lailatul Qadar

(  Pinjam google )
Moga2 kita antara insan2 yang terpilih !


Note :  Mana2 laman kawan2 yang x sempat KA nak terjah tu, KA akan jenguk pelan2 yek.  Kerja dah bertambah2 ni, harap faham2 ajelah. InsyaAllah KA datang intai2 ye! Mungkin x dapat komen, tapi jd silent reader aje pun dah cukup, sekadar untuk nak tau cerita terbaru kawan2.

Kasut, Selipar, Sandal Or Capal For Raya ? Tips Memilih




TRADISI AIDILFITRI… Menjelang sambutan Aidilfitri, A Wahab Samaruddin, 45, sibuk menyiapkan tempahan capal di kedai miliknya di Keramat Mall di sini, Rabu. Capal untuk kanak-kanak dan dewasa dijual pada harga RM10 hingga RM70 sepasang dan mampu menyiapkan 30 pasang capal buatan tangan dalam sehari. -Foto BERNAMA.


KA terbaca berita ni tadi.  Kalau dah namanya raya, apa pown laku macam goreng pisang panaskan. Bukan nak promosikan  capal tu, tapi saja2 nak tanya kawan2 apa yang dibeli untuk disarungkan di kaki raya2 nanti.  Kasut tumit tinggi ke, Selipar simple je ke, atau mungkin Capal mahupun Sandal.  So, KA nak kongsikan yang ini !

Tips & Cara-Cara Memilih Kasut
  1. Beli kasut pada waktu petang atau malam sebab pada waktu ini seluruh otot kaki mengembang dan membesar sedikit.
  2. Sarungkan kasut pada kedua-dua belah kaki. Pastikan kasut tidak menghimpit kaki. Berdiri tegak dan cuba jalan. 
  3. Pilih kasut yang sesuai dengan aktiviti.
  4. Pilih kasut yang yang berkusyen tebal & diperbuat daripada bahan ringan bagi meminimumkan kecederaan. 
  5. Kalau nak cari kasut untuk aktiviti berjalan kaki atau jogging, pilih kasut yang berlapik tebal utk menahan hentakan tumit dengan tanah.
  6. Pastikan tumit kaki dan jari kaki tidak terkeluar daripada saiz asal kasut. 
  7. Jangan pilih kasut yg dirasakan ketat. Walaupun ada yang kata lama2 kaki akan biasa tetapi hakikatnya boleh menyebabkan kaki sakit dan melecet.
  8. Kasut yang selesa adalah kasut yang diperbuat dengan cermat dan kemas, tumit tak terlalu tinggi dan mampu menampung kaki dengan stabil. 
  9.  Jangan terpedaya dgn promosi dan tawaran kasut murah sehingga mengabaikan faktor keselesaan dan ciri2 kasut yg diingini. 
  10.  Ketahui materialnya. Pastikan material tu membenarkan kaki bernafas seperti kulit. 
  11.  Jangan jadi mangsa fesyen! 
 Credit Info :

Ok, selamat memilih kasut sesuai untuk Cik & Encik kaki ye kawan2 ! Dengar cerita Cik Puan Sue_Ria Qistina  pown nak gi shopping kasut hari ni. He He He.  Selamat bershopping kasut raya ye!

Percuma Satu Datang Lagi Di McD

Anak dara KA yang form 1 tu dan sibongsu KA yang baru 6 tahun tu minat sangat dengan yang ini.  Dah berkira2 sebenarnya nak membeli. So, kebetulan masih ada lagi dari 6 - 15 Ogos, 2012 ni, boleh lah pi beli kan!. Jaga hati my bongsu yang rajin sungguh puasa tanpa komplen apa2, dan juga hati my anak dara yang dok komplen penat  menjahit manik2 baju raya  KA anak beranak   InsyaAllah beli hari ini. He He He

Sharekan juga pada kawan2 lain andai ada yang berminat , hokeyh!



Top 10 Makanan Pelik Di Dunia, Pelik Ke?

Katanyer, makruh kalau duk tayang2 makanan sedap waktu2 bulan pose ni.  Hari tu, KA pown terpost juga N3 tentang makanan.  Ter......maksudnyer x sengaja, so xpe lah kan! Mintak ampun maaf byk2 yek!.  Tapi yang ini, makanan pelik2 dari seluruh dunia, 10 yang terpelik gitu.  Layan ajelah!  Tapi, semalam my bongsu daughter cakap, her friend's mother yang KA bagi Spaggeti Bolognese (betul ke spelling ni) tu cakap.  Sedap sungguh !..He He He.  Yang masaknyer adik perempuan KA. KA cuma jadi tukang supervise & pantau2 aje!

Ok, here we go, top ten strangest foods from around the world ~ ~ ~~ ~ Tak faham, buat2 paham jelah dan tengok gambar !

They say one man's trash is another man's treasure. The same could be said about food: one man's nightmare may just be another man's delicacy. From cow's tongue and pig's snout to chicken's feet, from fried worms and frog's legs to sautéed snails, the list of weird stuff we eat is endless (and often quite tasty). If you've been indulging lately and need a reason to diet, take a read, you may just lose that appetite. Here is the list of the ten strangest foods from around the world.

10. Fried - brain sandwiches
Fried - brain-sandwiches
Long before the era of Mad-Cow Disease, a sandwich made from fried calves' brain, thinly sliced on white bread was a common item on the menus in St. Louis, Missouri, USA. The sandwich is still available in the Ohio River Valley, where the brains are now heavily battered and served on hamburger buns. In El Salvador and Mexico beef brains, lovingly called sesos in Spanish, are used in tacos and burritos. The brains have a mushy texture and very little flavor on their own so the addition of copious amounts of hot sauce definitely helps.

9. Haggis
Haggis
A traditional Scottish dish, haggis is made with the minced heart, liver and lung of a sheep mixed with onion, spices, oatmeal, salt and stock, and boiled in the sheep's stomach for a few hours. Larousse Gastronomique, a popular encyclopedia of gastronomic delights, claims that haggis has "an excellent nutty texture and delicious savory flavor." Haggis is available year-round in Scottish supermarkets and made with an artificial casing rather than a sheep’s stomach. In fact some are sold in cans to be heated in a microwave before eating. Similar dishes can be found in other European countries with goat, pork or beef used instead of sheep.

8. Bugs
Bugs
The practice of eating insects for food is called entomophagy and is fairly common in many parts of the world, with the exceptions of Europe and North America (though bugs are apparently a favorite with the television show "Fear Factor"). It is not uncommon to find vendors selling fried grasshoppers, crickets, scorpions, spiders and worms on the streets of Bangkok, Thailand. Insects are high in protein and apparently consist of important fatty acids and vitamins. In fact flour from drying and grinding up mealworm can be and is often used to make chocolate chip cookies. So next time you think there is a fly in your soup, it may actually just be part of the presentation.

7. Rocky Mountain Oysters
Rocky-Mountain-Oysters
What is so strange about oysters? Probably the fact that they're not the kind you find at the bottom of the ocean, but rather a fancy name given to deep-fried testicles of a buffalo, bull or boar. Rocky Mountain oysters (also called Prairie Oysters) are well-known and regularly enjoyed, in certain parts of the United States and Canada, generally where cattle ranching is prevalent. The testicles are peeled, boiled, rolled in a flour mixture, and fried, then generally served with a nice cocktail sauce.

6. Stuffed Camel
Stuffed-Camel
The recipe for a whole stuffed camel kind of reads like a bad joke, with ingredients that include one whole camel, one whole lamb and 20 whole chickens. The Guinness Book of World Records lists the recipe as the largest item on any menu in the world, conveniently leaving out any concrete examples of this dish actually being eaten. Legend has it that that a whole stuffed camel is a traditional Bedouin dish seemingly prepared like a Russian Stacking Doll, where a camel is stuffed with a whole lamb, the lamb stuffed with the chickens and the chickens stuffed with eggs and rice. The entire concoction is then barbecued until cooked and served. Fact or fiction, the shear amount of food created by this dish makes it deserving of a place on the list.

5. Hakarl
Hakarl
Anthony Bourdain, known for eating some of the strangest foods in the world, claims that hakarl is the most disgusting thing he has ever eaten. Made by gutting a Greenland or Basking shark and then fermenting it for two to four months, hakarl is an Icelandic food that reeks with the smell of ammonia. It is available all year round in Icelandic stores and often served in cubes on toothpicks.

4. Fugu
Fugu
Fugu is the Japanese word for the poisonous puffer fish, filled with enough of the poison tetrodotoxin to be lethal. Only specially-trained chefs, who undergo two to three years of training and have passed an official test, can prepare the fish. Some chefs will choose to leave a minute amount of poison in the fish to cause a tingling sensation on the tongue and lips as fugu can be quite bland. Perhaps the fuss of fugu is more in surviving the experience than the actual taste of the deadly fish.

3. Casu Marzu
Casu-Marzu
Found in the city of Sardinia in Italy, casu marzu is a cheese that is home to live insect larvae. These larvae are deliberately added to the cheese to promote a level of fermentation that is close to decomposition, at which point the cheese’s fats are broken down. The tiny, translucent worms can jump up to half a foot if disturbed, which explains why some people prefer to brush off the insects before enjoying a spoonful of the pungent cheese.

2. Sannakji
Sannakji
With sashimi and sushi readily available the world over, eating raw seafood is no longer considered a dining adventure. The Korean delicacy sannakji however, is something quite different, as the seafood isn't quite dead. Live baby octopus are sliced up and seasoned with sesame oil. The tentacles are still squirming when this dish is served and, if not chewed carefully, the tiny suction cups can stick to the mouth and throat. This is not a dish for the fainthearted.

1. Balut
Balut
Balut seems to be on every "strange food" list, usually at the top, and for good reason. Though no longer wriggling on the plate like the live octopus in Korea, the fertilized duck or chicken egg with a nearly-developed embryo that is boiled and eaten in the shell is easily one of the strangest foods in the world. Balut is very common in the Philippines, Cambodia and Vietnam and usually sold by street vendors. It is said balut tastes like egg and duck (or chicken), which is essentially what it is. It is surprising to many that a food that appears so bizarre—often the with the bird's features clearly developed--can taste so banal. In the end, apparently everything does indeed, just taste like chicken.

SUMBER INFO

Eh, theyals2 ni x tau lagi, kat Malaysia lagi banyak makanan pelik2 yang sedap, even 'Tahi Itik' pown orang Malaysia makan. Ha Ha Ha ( jangan marah ye, nanti kena jual!)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...