Tabung Masa Depan ...

Tuesday, November 13, 2012

Kongsi Cerita Deepavali

Saja berkongsi info yang ini. Hari ni kan hari Deepavali.   Dan....Selamat bercuti juga !

Hari Deepavali (Bahasa Hindi: दिपावली, Bahasa Tamil: தீபாவளி) juga dikenali sebagai Diwali dan Divali (Bahasa Hindi: दीवाली) merupakan perayaan yang disambut oleh semua penganut yang beragama Hindu di seluruh dunia dan merupakan hari cuti di Malaysia. Perkataan Deepavali merupakan gabungan perkataan "Dipa" yang beerti cahaya dan perkataan "Gavali" yang beerti barisan. Perayaan Deepavali ini disambut pada hari ke 14 bulan Aipasi dalam kalendar Tamil (antara bulan Oktober dan November) dan juga dikenali sebagai pesta cahaya.
Menurut lagenda, Raja Naragasura yang kejam dan selalu memeras rakyatnya, telah dikalahkan dan dibunuh oleh Maha Krishnan. Sebelum mati, Raja Naragasura meminta semua manusia agar mereka merayai hari kemenangan itu sebagai peringatan kepada yang mereka yang baik tentang godaan hantu dan syaitan, peringatan kepada mereka yang lupa agar berbuat baik dan menjauhi daripada membuat kejahatan sesama manusia.
Pelita yang dipasang dalam barisan dapat dilihat dinyalakan di rumah penganut Hindu bagi melambangkan kejayaan kebaikan mengatasi kejahatan yang dirayakan sebagai perayaan Deepavali.

Diwali/Deepavali
Nama lain Terjemahan: Deretan pelita; Deepavali, Pesta Cahaya
Diraikan oleh Secara keagamaan oleh penganut agam Hindu, dan Jain. Orang India lain meraikan aspek-aspek budayanya.
Jenis Kegamaan, India
Kepentingan Meraikan kemenangan terhadap kejahatan, dan penanggalan kegelapan rohani
Tarikh Hari anak bulan Kartika, tetapi perayaan bermula dua hari sebelumnya dan tamat dua hari selepas hari itu
Perayaan Menghiasi rumah dengan pelita, mercun, mengagihan gula-gula dan hadiah.
Amalan Upacara sembahyang dan keagamaan (lihat puja, prasad)

Yang penting hari ini KA cuti, sebab Hari Deepavali  !.  Jom layan lagu feveret anak bongsu KA ni.  Siap tau tarian2 nyer lagi tu !


( N3 AUTO PUBLISH, CUTI2 MEMANG SUSAH NAK BER BLOG NI! )

Monday, November 12, 2012

Cerita Di Tarikh Cantik 10.11.12

Bila cuti sekolah bermula, satu yang pasti banyaklah acara kenduri kendara.  Majlis ini antara yang sempat KA terjah weekend lepas.  Pernikahan & majlis kenduri kahwin one of my cousin yang sweet.  Bernikah pada satu tarikh yang cantik sangat 10.11.12.  KA x dapat nak cerita panjang2.  Penat x hilang2 lagi.  

Tugas KA macam biasa, menyiapkan makanan & lauk pauk untuk acara "Makan Damai Pengantin" dan tolong sambut tetamu dengan parents pengantin sambil hulur goodies bag!.  Penat tapi seronok. Dapat pulak berkumpul dengan ramai sepupu sepapat. He He He .  Banyak gambar2 sebenarnyer. Tapi uols layan ajelah gambar2 ini dulu, yang KA celok dari my sister FB.  ( She's the pengapit pengantin for that day ! Bilalah your turn sis ? )

Untuk my lovely cousin Fida & Hubby, KA sekeluarga doakan semoga kekal bahagia, hingga ke syurga dan dikurniakan anak2 yang comey2 ye !

Yang ini pulak , bukannyer majlis yang KA hadiri, tapi saja nak kongsikan dengan kawan2 semua.  Gambar pertunangan Anne Ngasri & Mohd Sumali Reduan juga diadakan pada weekend lepas.  Layan ajelah!.

 ( credit roti kaya )
Doakan yang terbaik aje untuk mereka ye !

Tahniah Anne Atas Pertunangan !

Bila baca berita macam ni di pagi2 Isnin ni, cuma KA nak ucapkan tahniah dan doakan yang terbaik buat Anne & anak2 ajelah ye!  Jodoh pertemuan, ajal maut ditangan tuhan kan.  Kadang2 apa yang dirancang tak kesampaian.  Apa yang tak dijangka itulah yang terjadi !.


 
KUALA LUMPUR: Pelakon Anne Ngasri berharap pertunangannya dengan seorang ahli politik yang berstatus duda anak satu itu tidak akan menimbulkan fitnah kononnya dia seorang wanita yang cepat berubah hati selepas putus cinta dengan penyanyi Aliff Aziz.

Anne atau nama sebenarnya Ngasriah Ngasri, 28, berkata, kehadiran lelaki berusia 40 tahun itu dianggap sebagai satu anugerah daripada Tuhan apabila dia memulakan langkah bertemu keluarga Anne untuk meminangnya.
"Sebenarnya dia merupakan kawan saya dan Darling (kakak Anne) sejak setahun lalu tetapi ia tidak lebih daripada sahabat sahaja.
"Entah kenapa, selepas putus (dengan Aliff), kami lebih rapat sejak sebulan yang lalu dan apabila dia melamar, saya terima dia lebih-lebih lagi melihat kesungguhan dan keikhlasannya. Mungkin kami saling menepati antara satu sama lain.
"Saya pun tidak pernah menolak jodoh dan menganggap Aliff mungkin bukan jodoh saya. Diharap, tiada yang memberi persepsi negatif dengan perhubungan baru ini walaupun kehadirannya dalam hidup saya datang terlalu cepat," katanya.

Anne ditemui pada petang Ahad selepas majlis pertunangannya yang telahpun berlangsung di sebelah pagi di kediaman keluarganya, Jalan Ipoh dekat sini.

Majlis pertunangannya itu dihadiri seramai 200 orang tetamu yang terdiri daripada kedua-dua belah pihak keluarga dan pasangan itu bakal bernikah pada Disember ini.

Bagaimanapun identiti lelaki itu kelahiran negeri Johor itu dirahsiakan buat sementara waktu sehinggalah pada hari perkahwinannya nanti.

Tambah ibu kepada Abdul Warits, 4, Abdul Wafri, 3 dan Nazharah Afrozah, 2, itu, dia juga ingin meminta maaf kepada semua pihak merahsiakan identiti bakal suaminya itu kerana tidak mahu dianggap menunjuk-nunjuk.
"Selama ini orang sering menghentam saya macam-macam dan kali ini saya mahu lebih berhati-hati dan biarlah identiti tunang saya diketahui pada hari perkahwinan nanti.
"Perjalanan hidup ini adalah takdir buat diri sendiri dan diharap saya mendapat doa yang baik-baik daripada semua," ujarnya.

Anne sebelum ini pernah berkahwin dengan Abdul Wafi Hassan pada 26 Mei 2006 sebelum bercerai pada tahun 2010 dan mereka dikurniakan tiga cahayamata.


 ( Masih bersisa dengan rasa kepenatan hujung minggu dengan kenduri  kendera ! )

Sunday, November 11, 2012

Kongsi Kisah Si Unta

Sebenarnyer, si Bongsu KA yang beria2 bertanya tentang Unta ini.  Alang2 dah ada info tu, KA sharekan bersama uols juga ye !  

Unta.  Antara haiwan yang sangat2 istimewa dan berbeza !



Ketahanan dari lapar dan dahaga

Unta dapat hidup tanpa makan dan air selama 8 hari di bawah suhu 50°C. Selama periode ini, unta kehilangan 22% berat tubuhnya. Namun ia dapat bertahan hidup meskipun kehilangan 40% air dalam tubuhnya, sementara itu kehilangan 12% saja dapat menyebabkan kematian manusia. Sebab ketahanannya yang lain terhadap kehausan adalah suatu mekanisme yang memungkinkan unta untuk meningkatkan suhu internal tubuhnya hingga 41°C. Berkat kelebihannya ini, unta dapat menahan kehilangan air pada tingkat minimal dalam iklim yang sangat panas di padang pasir. Unta juga dapat menurunkan temperatur internal tubuhnya hingga 30°C di tengah malam yang dingin di padang pasir.

Unta (bahasa Inggeris: camel) ialah mana-mana satu daripada dua spesies ungulat yang mempunyai bilangan jari kaki yang genap dalam genus Camelus, iaitu:
Kedua-dua jenis berasal dari gurun dan kawasan kering Asia dan Afrika utara. Jangka hayat purata seekor unta antara 30 hingga 50 tahun. Istilah unta juga digunakan secara umum untuk merujuk kepada mana-mana satu daripada enam haiwan yang seakan-akan unta dalam famili Camelidae: dua jenis unta benar, dan empat jenis kamelid Amerika Selatan: Llama, Alpaka, Guanako dan Vikuna. Nama unta dalam bahasa Inggeris camel datang melalui bahasa Greek κάμηλος (kámēlos) daripada bahasa Arab جمل (jamal) atau bahasa Ibrani גמל (gahmal).

Unta Camelus Bactrianus mempunyai dua lapis bulu: selapis bulu halus yang hangat di dalam, serta selapis bulu yang panjang dan kasar di luar. Haiwan ini menggugur kedua-dua lapis bulunya dalam gumpalan yang biasanya dikumpul. Struktur bulunya serupa dengan sakhlat kashmir. Bulu halus yang panjangnya biasa antara satu hingga tiga inci (2-8 sentimeter) dipintal menjadi yan untuk kaitan. Unta menghasilkan 5 paun (2 kilogram) bulu setahun.

Manusia membela jinak unta lebih kurang 5,000 tahun dahulu. Kedua-dua jenis Camelus dromedarius dan Camelus Bactrianus masih diternak untuk susunya yang lebih berkhasiat berbanding susu lembu, untuk dagingnya, dan sebagai haiwan tenaga.

info :  Kredit Info

Saturday, November 10, 2012

Cuti Sekolah Bermula !

Salam Pagi Sabtu semua !

Cuti sekolah dah pun bermula.  Apa rancangan kawan2 semua. Dah ada plan ke ?  Kadang2 bila anak2 mula bercuti ni, KA rindu pulak masa riuh2 pagi, waktu nak bangunkan mandi & bersiap ke sekolah.  Rindu nak menyibukkan diri sendiri waktu2 malam dengan homework anak2.  Rindu nak berleter itu dan ini bila anak2 bercerita tentang pembelajaran dan cerita mereka di sekolah.  Ha Ha Ha.  Ada juga ye !  Tapi apa yang paling KA akan rindu nak tengok nanti, semestinyer adalah.......................................
Baju pra-sekolah yang pasti dah tergantung, siap dibasuh adik sendiri saban hari setiap kali balik dari sekolah ! Memang akan rindu...............


Selamat bercuti pada yang ambil kesempatan ini untuk bercuti panjang juga. KA pown bercadang akan bercuti seminggu juga nanti.  Ok, yang itu kita cerita lagi nanti2 ye!  Nak penuhi undangan kenduri kahwin pulak minggu ni. Dalam pada itu, cuba juga merehat2kan diri sebelum musim persekolahan baru pula bermula !


Friday, November 09, 2012

Hutang Jejak Sudah, BW ...

Alhamdullilah. Dah balas semua jejak. Cuma BW separuh jalan.  Tak dan dah KA nak kejar.  Kerja harus dibereskan juga.  InsyaAllah nanti KA try perlahan2 ye.  Neway, nak wish happy weekend untuk semua ! ( Kena OT ke hari ni ! )

( google )

KA Doakan Untuk Semuanyer Juga Ye!



( Kongsi Dari FB )

Terima kasih kerana masih sudi singgah, walau KA x sempat nak jengah !  Sayang uols ketat2 ...


( Tengah berusaha untuk jalan2 membalas jejak & BW rumah kawan2 sekejap )

Kisah Teladan 3 Budak Hitam

Kongsi sesuatu di pagi Jumaat yang mulia!

 ( google image )
Tiga orang budak hitam berjalan-jalan di atas pasir di persisiran sebuah pantai. Tiba-tiba seorang dari mereka tertendang sebiji botol. Beliaupun mengambil botol tersebut. Botol tersebut tertutup rapat dengan penutup gabus. Kesemua mereka kehairanan dan tertanya-tanya apa yang ada di dalam botol tersebut. Lalu salah seorang dari mereka pun membukanya. Terbuka sahaja botol tersebut, keluarlah seekor jin yang amat besar.

Jin tersebut ketawa-terbahak-bahak lalu berkata " Siapakah engkau hai manusia yang telah membebaskan aku? Aku telah terkurung dalam botol ini selama 20 tahun. Dalam masa terkurung aku telah bersumpah akan menyempurnakan 3 hajat sesiapa yang membebaskan aku dari botol ini.. Nah! Sekarang kamu semua pintalah apa-apa, akan aku tunaikan permintaanmu"

Ketiga-tiga budak hitam itu mulanya terkejut tetapi bergembira apabila jin tersebut menawarkan untuk menunaikan permintaan mereka. Jin pun berkata kepada budak yang pertama, " Pintalah!" Budak hitam pertama pun berkata . "Tukarkanlah aku menjadi putih supaya aku kelihatan cantik" Jin pun menunaikan permintaannya. Lalu budak itu pun menjadi putih. Jin pun berkata kepada budak hitam kedua,"Pintalah!".

Thursday, November 08, 2012

Bila Busy Memang Ler BP Naik !

Aduhai jumpa En Doktor pagi ini
Tahap gula semua dah cantik dah ni
Tiba2 BP pulak naik hari ini
Dengar jelah bebelan doktor itu & ini
Kena  banyak rehat kan diri
& jangan pikir banyak kata En Doktor lagi
Kepala  pown tengah pusing ni
Kat office dah ada kerja2 menanti
Kebusyan lagilah jawapnyer hari ini
Cuma sempat membalas beberapa jejak je setakat ini
BW tu pown nanti2...
Moga kawan2 mengerti  
Kalau x lawat tu tanda KA busy
Yup.....I'm very the busy !
Alamak start dah merapulah ni....

 ( pinjam google )


NOTA KAKI : ( NAK WISH EPY BIRTHDAY TO ONE OF MY SISTER - Faizarys, MOGA PANJANG UMUR  MURAH REZEKI & CEPAT TEMU JODOH NANTI ! )



Terkenang Semasa Dulu !

Terkenang semasa dulu
Hatiku merasa rindu
Teringatkan cerita animasi pendek dulu2
He He He ada senyum terukir di bibir ku.....

Wednesday, November 07, 2012

10 Of The Best Winter Warmers

Mungkin tidak di Malaysia. Cuma saja KA nak sharekan sama2 !.  Mana tau sesuai juga untuk kita yang dilanda musim hujan sekarang ni gunapakai.  Cuaca sejuk juga apa, specially waktu malam ! He He He

Accessorize's Suede Bow Leather Gloves


Moschino's Cheap and Chic smiley red leather gloves

Bila Semua Berangan Nak Jadi Photographer

Bila KA bagitau kat si bongsu KA semalam, yang ramai puji hasil kerja dia terus je dia jawab :-

ADIK :
' Itulah, Ummi kena tau rahsianyer ... '

KA :
Ade rahsia ??

ADIK :
"Rahsianyer, sebelum ambil gambar tu, jangan ambil terus, kena pikir2 dulu, nak ambil gambar kecik ke, nak besarkan gambar ke, lepas tu kena fokus je, jangan gerak2 sangat, baru ambil gambar. Mesti gambar tu cantik !  "

KA :
Hamboi, kemain lagi !

ADIK :
Yelah , anak sapa, anak Ummi kan ! Ha Ha Ha

Semalam dah sharekan, hasil bidikan Adik yang berusia  6 tahun
Yang ini pula hasil tembakan Kak Ngah di usia 13 tahun pulak 
JOM LAYAN SAMA2 , GAMBAR2 SEKITAR 
ROMBONGAN KAK NGAH KE  CAMEROON HIGHLAND BARU2 INI


Wah2, Gajah Pun Nak Ber Kpop Jugak Ye !

Aduhai, sampai ke gajah2 pown dilanda demam K-pop ye. Bahasa lain dia x tau, bahasa korea je  yang boleh. He He He



Scientists have discovered an elephant that can speak Korean. But Koshik, who talks by putting his trunk in his mouth, has a vocabulary of just five words. He was recorded at a zoo in South Korea imitating human speech for words that translate into English as "hello", "sit down", "no", "lie down" and "good". But it is not believed he means what he says.

Researchers reported in the journal Current Biology that Koshik's language skills could provide important insights into the biology and evolution of vocal learning.

Elephant communication expert Angela Stoeger, of the University of Vienna, Austria, said: "Human speech basically has two important aspects: pitch and timbre. Intriguingly, the elephant Koshik is capable of matching both pitch and timbre patterns.
"He accurately imitates human formants as well as the voice pitch of his trainers. This is remarkable considering the huge size, the long vocal tract, and other anatomical differences between an elephant and a human."

Researchers played recordings of Koshik's noises to native Korean speakers to confirm their findings. "We found a high agreement concerning the overall meaning, and even the Korean spelling of Koshik's imitations," Ms Stoeger said.

It is not clear why Koshik adopted his unusual vocal behaviour, but scientists suggest that it could go back to his early days. He was the only elephant living at the Everland Zoo in South Korea for about five years during an important period for bonding and development. Humans were his only social contacts, so he could have adapted his vocals in a bid to strengthen social ties.

Kredit Here


( KA sambung BW kejap lagi ye, kena membereskan kerja2 dulu ! )




Nak Ber Wordless Wednesday Dulu Pagi Ini


Ini mukasurat depan kamus 5 bahasa di N3 KA hari itu ( 2 buah)


Yang ini bahagian belakang dier

Yang ini pula antara isi dalamannyer



Tuesday, November 06, 2012

Bionic Leg Man Climbs Skyscraper, Tahniah !

Tabik spring KA pada dia ni!.  Belajar sesuatu dari cerita ini.  Jangan sekali2 jadikan kekurangan kita, sebagai satu alasan untuk tidak boleh berjaya dalam apa jua pun.  Buktinyer yang ini .............................


 
A 31-year-old amputee has made history, becoming the first person to climb 103 floors of one of the world's tallest skyscrapers with a bionic leg.

Zac Vawter was wearing a prosthetic leg controlled by his mind when he participated in SkyRise Chicago. 

The charity event raises funds for the Rehabilitation Institute of Chicago.

The event marked the bionic leg's first test in the public eye.

As Mr Vawter thought about climbing stairs, the motors, chains and belts in his leg synchronized the movements of its ankle and knee. Researchers cheered him on and noted the smart leg's performance.

Institute officials say the leg and its climber held up "fantastically".

Mr Vawter finished the climb in about 45 minutes.


Petua Reda Ruam Susu Pada Bayi

Selasa memang biasanyer KA akan cuba selit2kan bab2 petua macam nikan!.
 
Dan rasanyer sesuai juga nak bagi petua yang satu ni.  Sebabnyer ramai rakan2 blogger yang dah selamat melahirkan cahayamata dan ramai juga yang menunggu masanyer saja, betul tak !


( pinjam google )

Petua ini sesuai sangat untuk bayi2 yang terkena ruam susu.  Caranyer mudah saja.  Ramas dua helai daun sirih muda bersama sedikit air.  Tumbukkan juga ibu kunyit sebesar jari kelingking.  Lepas tu campurkan bancuhan tadi dengan sedikit bedak sejuk.  Kemudian sapukan pada kulit bayi yang terkena ruam susu itu.  InsyaAllah berkesan.  

Selain dari dapat mereda & menghilangkan ruam susu tersebut, ianyer juga dapat membantu menghalus & melicinkan kulit bayi.

Cubalah ye ! .  Kita hanya boleh berusahakan....................

Bila Ummi Sakit Leher, Adik Ambil Alih Ler

Nama saya Adik.  
Hari Ahad lepas saya ke Sungai Chongkak.  
Hujan sangat lebat.  
Air sungai besar pulak tu.
Hati2 ye sapa yang mandi2 tu. Nanti lemas.  
Ummi saya sakit leher.  Dia duduk je tengok.
Sayalah yang ambil gambar2 ni. Cantik kan !.  
Nanti Ummi jangan lupa letak dalam blog ye ! 
Lepas tu Ummi cakaplah, gambar2 ni anak saya yang ambil...
(KA Copy sebiji2 cara Adik bercakap hari minggu tu, sambil tangan erat memegang kamera milik KA takut2 terjatuh. He He He)








( Gambar2 diambil sekitar Taman Rekreasi Sungai Chongkak Hulu Langat Selangor )

Monday, November 05, 2012

Bila Yang Dirancang Tak Menjadi Malam Ini

Seharian di pejabat menyiapkan tugasan
Biasalah bila balik dari cuti2an
Bila petang ada sedikit kelapangan
KA usahakan terjah ke laman kawan2

Ingat bila malam ni free2 sikit dan ada masa
Nak sambung habiskan BW laman kawan2 pula
Sayangnyer at home internet connection slow giler
So, tak jadilah pulak plan kita

Sambil bergolek2 atas tilam
Melayan mata yang tak mau pejam2
Walau hari dahpun menjenguk ke malam
Mungkin masih awal, walau diluar suasana kelam

Kalau macam ini memang esok jugalah
Menyambung terjahan yang tak sudah
Harap2  kawan2 semua mengertilah
Mengapa hari ni KA x sempat nak terjah !

Menjawab pertanyaan si Bongsu
'Ummi penting sangat ke blog tu ?'
Bukan masalah penting atau jadi no. 2 ataupun no 1
Cuma apa juapun, blog ni sentiasa dihati Ummi selalu...

InsyaAllah walau lambat atau cepat
Tetap KA akan cuba yang terbaik untuk datang melawat ! 


WITH LUV
KA
09.15PM 05112012

Kisah Zoo & Satu Hari Di Taman Haiwan Alleycats

Saja2 buat N3 tentang Zoo ni.  Minggu ini kan dah mula cuti sekolah.  Bila musim cuti2 sekolah, KA confirm sangat2  ini antara tempat2 feveret  dan menjadi kunjungan orang ramai, betul tak !

The National Zoo (Malay: Zoo Negara) is a zoo in Malaysia located on 110 acres (45 ha) of land in Ulu Klang, near Taman Melawati, in north-east Kuala Lumpur. It was officially opened on 14 November 1963. The park is managed by a non-governmental organization known as the Malaysian Zoological Society. For funding, Zoo Negara relies on gate collections and on support from donors and sponsors.

Zoo Negara is home to 5137 animals of 459 different species. Over the years, the zoo has transformed itself to an open concept zoo with over 90% of its animals kept in spacious exhibits with landscape befitting its nature.

Zoo Negara received MS ISO 9001:2008 certification in July 2007, and is a member of the South East Asian Zoos Association (SEAZA). The President and chairman of the zoo is Y. Bhg. Dato’ Ismail Hutson. 

( Ni aje video yang ada untuk uols layan !)
 
Satu hari minggu ku ke taman haiwan
Seronok bukan kepalang
Melihat bermacam jenis binatang
Dengan telatahnya
Ada yang ketawa ada yang meradang
Melihat orang datang
Sepasang rusa sedang bercumbuan
Sidara tersipu

Burung2 berkicauan
Merebahkan sayapnya
Bila sang kancil merayu
Kepada kekasihnya
Harimau cemburu
Kerana kesepian
Lalu ia meraung
Si monyet bertempiaran

Manusia melihat telatah si beruk
Yang sedang berdansa
Atau mungkin si beruk yang ketawa
Melihat ragam manusia

Sibuaya tersenyum melihat si dara
Sambil mengenyit mata
Si dara ketawa dan hari pun petang
Sampai waktu pulang
Berakhirlah kisah ragam manusia
Dan juga haiwan
Di satu hari minggu di taman ini
Yang menjadi kenangan


Bolehlah, kalau plan2 nak pergi waktu cuti sekolah.  Bukan saja di Zoo Negara malah boleh berkunjung di Zoo2 yang lain juga di seluruh Malaysia !  Cuma satu je sepatutnyer perlu dibuat sedikit penambaikan pada Zoo2 di Malaysia ni, so x lah nampak cam kandang haiwan yang tak terbela je !

 http://www.zootaiping.gov.my/

( Pelan2 terjah laman kawan2 ni )


Bunga Kebangsaan Malaysia Dalam 5 Bahasa

En Hubby KA baru je belikan si bongsu KA dua buah dictionary bergambar.  Istimewanyer kamus ni, ianyer ditulis dalam 5 bahasa.  Dan 2 hari ni, dia duk telek & baca je kamus tu. Semalam dia siap tanya soalan kat KA !

She :  Ummi, Apa bunga kebangsaan Malaysia

KA :  Bunga raya lah, senang sangatlah soalan Adik tu !.

She : Pandai, Dalam Bahasa Inggeris kita panggil apa ?

KA :  Lagi senang tu  Hibiscus  lah....

She :  Or senang ye, Kalau bahasa Arab panggil apa ?

KA :   Eeeeeeeeeeee...........

She :  Bahasa Tamil ?

KA :   Aaaaaaaaaa........

She :  Bahasa Mandarin 

KA :  Lagilah tak tau !. Tanya soalan lain lah !

She :  Ha Ha Ha, Nah Ummi pinjam buku Adik ni dulu baca dan hafal tau !  Lepas tu baru Adik boleh tanya soalan lain lagi ye !

KA : Bertuah punyer anak!

She :   He He He
 
 ( COPY DARI BUKU SI BONGSU KA )


Bunga raya, juga dikenali sebagai bunga sepatu dan kembang sepatu [1] (Hibiscus rosasinensis) ialah sejenis tumbuhan berbunga sepanjang tahun dalam genus Hibiscus yang sering ditanam sebagai pokok hiasan.

Bunga raya ialah bunga kebangsaan Malaysia. Selepas mencapai kemerdekaan, Kementerian Pertanian telah diarah untuk mencadangkan bunga yang sesuai untuk dipilih sebagai bunga kebangsaan. Pada akhir pada tahun 1958, Kementerian Pertanian telah mencadangkan tujuh jenis bunga untuk dipilih sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu, iaitu Bunga Kenanga, Bunga Raya, Bunga Melur, Bunga Teratai, Bunga Mawar, Bunga Cempaka dan Bunga Tanjung. Selepas perbincangan pada 28 Julai 1960, Bunga Raya telah diisytiharkan sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu. Apabila Tanah Melayu bergabung dengan Singapura, Sabah dan Sarawak untuk menubuhkan Malaysia, Bunga Raya terus diguna sebagai Bunga Kebangsaan.

Bunga ini ditanam secara meluas sebagai hiasan di seluruh kawasan tropika dan separa tropika. Bunganya besar, merah, keras, tetapi tidak berbau.

Pelbagai kultivar, varieti, dan hibrid telah dihasilkan, dengan warna bunga pelbagai dari putih kepada kuning dan kuning bata dan merah jambu lembut, dengan kelopak set tunggal dan berganda. Bunga ini digunakan bagi mengilat kasut di sebahagian India.


( Aduhai, kena gigih membalas jejak ni ! )

Sorry Saya Sangat2 Busy!

Nak minta banyak2 ler sorry
Hari ini memang KA sangat2 sibuk sejak dari pagi tadi
Sah2 tak sempat nak berBW ni
Ni pun curi2 masa kejap wat this N3
InsyaAllah akan terjah laman kawan2 pelan2 bila free2 nanti....

 ( google )

NOTA KAKI : 
( NAK WISH GOOD LUCK UNTUK SEMUA CALON2 SPM / STPM, MOGA BERJAYA YE , INSYAALLAH ! )

Sunday, November 04, 2012

Kena Sakit Yang PALING Sakit

Soalan : Apakah sakit yang PALING sakit ???

Jawapan : Sakit leher ler,  NAK PALING KE KANAN SAKIT, NAK PALING KIRI POWN SAKIT !


( Pinjam google )


Tengah alaminyer sekarang ni.........KATA ORANG TUA2,  jemurkan bantal yang kita gunakan waktu tidur tu, bawah panas matahari.  InsyaAllah berkesan.  Aduhailah, tapi masalahnyer, sekarang ni hari2 hujan je.  Camner ?????? Ada cara lain tak ? Cer share sikit.




Saturday, November 03, 2012

Jangan Lupa Zikir Yang Ini


Sambil duduk2 merehatkan minda dan badan
Di hari cuti2 kelepasan
Bolehlah kita zikir2kan
Zikir yang paling mudah untuk kita sama2 amalkan !
Dan 
Moga sama2 kita mendapat manafaatnyer ye kawan2.. 

Happy weekend !

( N3 AUTO PUBLISH NI )

Friday, November 02, 2012

Sama2 Kita Doakan ! Ini Hari Dia ...........

Pernah buat N3 tentang pelakon veteran ini sebelum  ini.  Ini kisah terbaru beliau !. Apapun sama2 kita doakan ye !


Wajah terbaharu Kuswadinata yang menghidap komplikasi pelbagai penyakit.
 
KUALA LUMPUR: Pelakon veteran Kuswadinata, 74, akan dimasukkan semula ke Hospital Ampang dalam waktu terdekat bagi menjalani rawatan susulan terhadap penyakit pendarahan usus kecil dan kanser kelenjar yang dihidapinya sejak beberapa tahun lalu.

Isterinya, Kamariah Mohd Said, 57, berkata, selain rawatan susulan, suaminya itu akan menjalani kemoterapi yang dijadualkan pada 23 November depan.
"Selepas dibenarkan keluar daripada hospital pada 24 Oktober lalu keadaan beliau stabil namun doktor mahu suami saya dimasukkan ke hospital semula bagi memantau keadaan dan menjalani rawatan susulan terhadap penyakit yang dihidapinya," ujarnya kepada mStar Online ketika ditemui semasa lawatan Ketua Wanita Umno, Selangor, Senator Datuk Raja Ropiaah Raja Abdullah, di kediaman pelakon veteran itu di Ampang di sini pada Rabu.

Turut hadir Presiden Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan), Datuk Freddie Fernandez dan seniwati, Datuk Sarimah Ahmad.

Dalam pada itu, Kamariah memberitahu, suaminya itu hilang selera makan sejak dimasukkan ke hospital namun masih mempunyai semangat tinggi untuk melawan penyakitnya yang kritikal.
"Kami sentiasa memberi dorongan kepadanya supaya kuat semangat untuk melawan penyakit dan Alhamdulillahlah saya lihat beliau sangat tabah menghadapi dugaan ini," jelasnya.

Manakala Kuswadinata yang kelihatan ceria dengan kehadiran rakan-rakan memberitahu sangat terharu dengan sokongan yang diberikan kepada keluarga dan rakan-rakan seperjuangan yang tidak putus-putus melawat dan menghulurkan bantuan.
"Tidak dapat saya balas jasa mereka sehingga akhir hayat saya kerana tidak jemu-jemu keluarga dan rakan-rakan datang menziarahi saya dari hari saya dimasukkan ke hospital sehingga kini.
"Mereka adalah insan yang membuatkan saya terus bersemangat untuk melawan penyakit yang dihidapi," ujarnya.

Selain pendarahan usus, Kuswadinata atau nama sebenarnya Kuswadi Bujang turut mengalami penyakit prostat dan masalah buah pinggang yang teruk sehingga sukar untuk beliau buang air kecil secara normal.

Sebelum ini, anak bongsunya Rizal, 23, memberitahu keadaan bapanya semakin kritikal apabila doktor mengesahkan pendarahan pada ususnya merebak dan jantung pelakon itu akan berhenti pada bila-bila masa.

Dalam perkembangan sama, Sarimah memberitahu sebagai rakan seangkatan beliau sangat bersimpati dengan keadaan Kuswadinata dan akan berusaha sebaik mungkin untuk membantunya.

Selain Rizal, Kuswadinata mempunyai tiga orang anak iaitu Jasmine, 27, Hafsham, 26 dan Irwan, 25.



Jumaat Yang Indah, Sesuai Tuk Hargai Pengomen2 Yang Rajin Singgah

KA hargai semua2 yang selalu singgah bertamu
Pagi & petang tanpa jemu
Kadang2 buat KA rasa malu
Sebab xde N3 menarik untuk dijamu
Cuma N3 biasa2 aje tu

Sesungguhnya KA terharu
Dengan kunjungan para tetamu
Yang terkadang tak terbalas dek KA tu
Terima kasih, I LUV U !
Betul, KA tak tipu....

Sebagai tanda penghargaan
Untuk kawan2 dan teman2
KA just nak letakkan
Link 6 (top commentor ) di bulan ini,  yang paling kerap berkomen dan buat terjahan
Setakat  waktu & masa, N3 ini KA karangkan


TERIMAKASIH TO


1.  MS VELENTINE


2.  MAMA ARYAN



3.  ANUM


5.  WANIEYS A.K.A IBU QALIEF

&

6.  JNA MARCELLO


Ke enam2 nyer antara blogger2 hebat & terbaik
Dan N3 mereka juga cukup tersendiri & menarik
Tak percaya cubalah uols gi selidik
Percayalah mereka antara kawan2 blogger terbaik
&
KA rasa after terjah, uols2 semua pasti akan terus tertarik !


NOTA KAKI :  ( KA masih gigih nak balas semua kunjungan & BW ni )

Kalau Nak Mengumpat Juga Di Hari Jumaat

Salam Pagi Jumaat semua !

Siapa suka buat ketupat ? Angkat tangan cepat.  Bukan ketupat nasi or ketupat pulut tu, tapi ketupat umpat mengumpat.  Ada ???

Rasanyer semua tahu hukum umpat mengumpat inikan.  Ianyer, seumpama kita memakan daging saudara kita sendiri yang telah mati.  Tapi kalau rasa2 nak menyumpat juga di hari Jumaat ni, ianyer dibenarkan dengan hanya pada 6 tempat yang diharuskan menyumpat iaitu :-
  1. Orang yang mengadu pada penguasa tentang kezaliman seseorang dengan menyebut nama orang zalim itu dan perbuatannya bertujuan untuk menghentikan kezalimannya
  2. Orang meminta tolong bagi menghilang maksiat pada sesuatu tempat kepada yang berkemampuan dengan menyebut nama pelaku maksiat dan kesalahannya bertujuan untuk menghentikan maksiat itu
  3. Orang yang meminta fatwa daripada yang berkelayakan tentang sesuatu masalah yang terpaksa menyebut nama dan kelakuan seperti seorang isteri bertanya tentang hal suaminya dan sikapnya yang buruk
  4. Orang yang menakutkan orang Islam lain tentang kejahatan seseorang supaya terselamat daripada keburukan orang itu seperti menyebut kelakuan jahat seseorang perempuan yang diingini untuk dikahwini bila ditanya agar bakal suaminya tidak tertipu dan selamat
  5. Menyebut nama seseorang yang masyhur dengan nama buruk seperti Amin Tempang dan sebagainya
  6. Menyebut nama orang yang menzahirkan kejahatannya bertujuan supaya orang lain berhati-hati dengannya dan juga agar dia menghentikan kesalahannya itu

Kredit Info Sini .....

Sekadar ingat mengingatkan sesama kita ye !
 

Thursday, November 01, 2012

Ada RM 1000 Bolehlah Buang Sampah Merata !

KA cuma nak kongsi yang ini aje !
 
 ( google )
PUTRAJAYA: Kompaun maksimum RM1000 akan dikenakan bagi kesalahan membuang sampah di tempat awam, kata Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Chor Chee Heung.

Beliau berkata walaupun peraturan itu masih belum dikuatkuasakan kerana masih di peringkat mendidik orang ramai mengenai tanggungjawab menjaga kebersihan di tempat awam, namun bagi individu yang kerap kali diberikan notis amaran bagi kesalahan itu, kes mereka akan diserah kepada Peguam Negara untuk tindakan.
"Kalau kerap kali seseorang itu melakukan kesalahan itu (diberi notis amaran kerana membuang sampah di tempat awam)...kita akan buka fail siasatan dan diserahkan kepada Peguam Negara. Beliau akan putuskan sama ada untuk mengambil tindakan atau tidak.
"Tetapi buat masa ini kita hanya mahu mendidik orang ramai melalui kempen bagi memberi tahu peranan dan tanggungjawab mereka. Selepas suatu jangka masa, kita akan putuskan untuk menguatkuasa peraturan itu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan kempen Bulan 3R dan Benci Sampah serta memperkenalkan pakaian seragam anggota penguatkuasa Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (PPSPPA) di sini, Khamis.

Chor berkata dalam masa terdekat, pegawai penguatkuasa PPSPPA akan diberi kuasa untuk mengeluarkan notis amaran kepada orang ramai yang didapati membuang sampah di tempat awam dan notis amaran itu akan direkodkan dalam sistem PPSPPA.
 "Kita (kerajaan) nak bagi rakyat peluang untuk mengamalkan amalan yang patutdibuat," katanya.

Beliau juga berkata kompaun sehingga RM100,000 akan dikenakan kepada syarikat konsesi, syarikat swasta dan orang ramai yang sengaja membuang sisa pembinaan, sisa industri, bahan buangan makanan dan longgokan sampah sarap di lokasi tertentu.

Katanya sebanyak 575 anggota PPSPPA ditempatkan di 38 cawangan di sembilanbuah negeri di Semenanjung bagi mengawal selia dan memantau perkhidmatan pengurusan sisa pepejal.
Beliau berkata mereka akan dibekalkan dengan alat khas iaitu 'Handheld' yangmengandungi teknologi 'Intelligent Monitoring An Enforcement Management System'(i-Mems) yang akan merekodkan kedudukan dan waktu pemunggahan sampah oleh syarikat konsesi tersebut.
Katanya orang ramai juga boleh membuat aduan berkaitan sampah, longkang dan rumput dengan menghubungi talian 1-800-88-7472 dan menurutnya tindakan segera akan diambil
 
.
( N3 AUTO PUBLISH )

Kongsi Resepi 2 CupCakes Yang Unusual Sangat !

Kalau berani leh cubalah hehehe !

Red Thai Curry and Coconut Cupcakes
Don't worry — although these cupcakes contain Thai curry paste, the overall flavour of the cake isn't like curry at all. These cupcakes taste citrussy and aromatic and are topped with a creamy coconut and lime frosting. Makes 12.
 
Red Thai Curry Cupcakes © Jo Romero

Ingredients For the cake:
125g soft, unsalted butter
50g soft light brown sugar
70g caster sugar
2 eggs
½ tsp vanilla extract
½ tsp Red Thai curry paste
2 tsp baking powder
120g plain flour
1 tbsp coconut milk
Grated zest of 1 lime
For the icing:
100g soft unsalted butter
200g icing sugar
½ teaspoon vanilla extract
15g desiccated coconut
Lime zest

Method
1.    Beat together the butter and sugars until pale and smooth. Crack in the eggs and vanilla extract and mix well. Next, stir in the Thai curry paste and then fold in the flour and baking powder.
2.    Trickle the coconut milk into the mixture, and then fold in the grated lime zest.
3.    Spoon the mixture into cupcake cases and bake for 25 minutes at 200°C until risen and cooked through. Allow to cool completely.
4.    For the icing, toast the coconut in a dry, non-stick pan for a minute or so until just golden (don't let it burn). Tip onto a plate and leave to cool.
5.    Next, beat together the butter and sugar and add in the vanilla essence. Stir in the cooled coconut and scrape the icing into a piping bag fitted with a large, star-shaped nozzle. Swirl the icing onto the cupcakes and finish by grating over some extra lime zest.

Dark Chocolate and Chipotle Chilli Cupcakes
These rich chocolate cupcakes might look harmless, but they're laced with smoky chipotle chilli paste. They have a deep, earthy flavour and will leave a slight tingle on the tongue: perfect for chilli fans. Makes 12.
 
Chipotle Chilli Cupcakes © Jo Romero 

Ingredients For the cake:
125g unsalted butter, softened
100g caster sugar
2 eggs
¼ tsp chipotle chilli paste
50g dark chocolate, melted and left to cool slightly (we used chocolate with 80% cocoa solids)
120g plain flour
2 tsp baking powder
1 heaped teaspoon cocoa powder
For the topping:
100ml single cream
80g plain chocolate
¼ tsp chipotle chilli paste
Method:
1.    Beat the butter and sugar together until light and fluffy. Crack in the eggs and stir in the chipotle chilli paste. Once everything's mixed together, gently stir in the cooled, melted chocolate. Finally, fold in the flour, cocoa powder and baking powder.
2.    Pour into cupcake cases or a silicone cupcake mould and bake at 200°C for 25 minutes, or until cooked through. Allow to cool completely.
3.    For the topping, gently heat the single cream and the chocolate in a saucepan and stir in the chipotle paste. Remove from the heat and stir until glossy and smooth. Spread over the cooled cupcakes.

Credit Recipe Here 

NOTA  KAKI : ( Hutang BW laman kawan2 lagi, mana yg x sempat tu, sorry kerja banyak lately )

Keranda Berkaraoke !

Ha Ha Ha, Macam2lah.  Nak tumpang minta nyanyi satu lagu boleh !....................


SEORANG pekerja menguji sebuah keranda yang dilengkapi sistem karaoke di kilang milik Nogoy di wilayah Pampanga semalam. 

MANILA - Sebuah keranda yang dilengkapi sistem karaoke dihasilkan oleh beberapa pekerja di sebuah kilang di wilayah Pampanga, utara bandar raya ini semalam.

Pemilik kilang itu, Robert Nogoy mengeluarkan keranda tersebut sempena sambutan Hari Halloween.

Nogoy menggantikan bahagian dalam keranda itu dengan sistem karaoke bagi memberi kejutan kepada para tetamu parti Halloween.

Para tetamu parti Halloween kerap memakai pakaian seperti ahli sihir dan hantu. - Agensi

 Kredit Berita 

( Nota kaki : Settle kerja sikit , BW kejap lagi yek! )

Alahai Bila Kate Middleton Menang Lagi, Kecoh Satu Britain !

Duchess of Cambridge Kate Middleton crowned the UK's most naturally beautiful woman
Royal beauty ... Kate was voted in first place

THE Duchess of Cambridge has beaten TV siren Holly Willoughby to be voted the most naturally beautiful woman in Britain. 

Prince William’s wife Kate, 30, came first in a ranking of stunning celebrities including Kelly Brook, Cheryl Cole and her own younger sister Pippa. Kate won because of her English rose looks, the poll of 1,000 Brits found. 

Holly Willoughby only made second place
Gorgeous ... but Holly Willoughby only made second place
She was followed by This Morning presenter Holly, 31 — who made headlines with a Twitter snap earlier this year that showed her looking gorgeous without make-up. 

Keira Knightley came in third place
Beautiful ... Keira Knightley came in third place
Actress Keira Knightley was third, with model Kelly in fourth and Olympic champion Jessica Ennis in fifth.
Kate’s sister Pippa — best known for her pert bum — managed bottom spot in the top ten compiled by skincare company St. Ives. 

Kelly Brook took fourth place
Buxom brunette ... Kelly Brook took fourth place
Spokeswoman Leah Doherty said: “Celebrities without make-up is almost an alien concept in celeb land. 

Jessica Ennis
Golden girl ... Jessica Ennis was in fifth place
“However, recently we have noticed a whole host of celebrities from the likes of Lydia Bright and her TOWIE co-stars to superstar songstresses like Lady Gaga and Rihanna all going au naturel.” 

Pippa Middleton
Last in top ten ... Pippa Middleton

Here’s the top ten in full: 

1. Kate Middleton (16 per cent)
2. Holly Willoughby (10 per cent)
3. Keira Knightley (9 per cent)
4. Kelly Brook (8 per cent)
5. Jessica Ennis (7 per cent)
6. Emma Watson (6 per cent)
7. Myleene Klass (5 per cent)
8. Kate Winslet (4 per cent)
9. Cheryl Cole (3 per cent)
10. Pippa Middleton (2 per cent)

Wednesday, October 31, 2012

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...