Tabung Masa Depan ...

Tuesday, January 08, 2013

Cara Pilih Ikan Segar

 ( Pinjam Google )
Hari Selasa memang selalunyer x sah kalau xde petua.  Hari ni KA kongsi petua pasar pulak. ( Walaupun sebenarnyer, bab2 pilih2 ikan ni En Hubby memang terbaik bukan KA ).  Kadang2 tengok luaran ikan pun, dia dah tahu ikan tu segar ke tidak. Cara En Hubby pilih ikan biasanyer, dia tengok tang mata ikan tu dulu.  Mata ikan mesti masih jernih.  Lepas tu dia selak2 pulak tang insang.  Kena make sure insang tu  masih merah. Dah tu, dia tekan sikit kat daging badan ikan2 tu.  Kalau ikan yang masih baru dan elok, pasti xde kesan jari kita di tempat yang ditekan tu. Katanyer.........

KA bukannyer apa.  Malas nak pergi tempat ikan2 kat pasar ni sebab kekadang lecak lah.  He He He.  So jawabnyer, memang kerja En Hubby ler bila bab2 memilih ikan ni.  

Tapi tang masak, KA memang suka !!!!!!!!!

43 comments:

nea lopah said...

KA mari lah datang kuantan, comfirm segar ikan...tak payah pilih2.

❤Kamsiah❤ said...

walaupun yg kita beli tu nampak segar,ianya dah beberapa hari berada dilautan hehe....ditangkap dan dlm ais..
yg baru didaratkan oleh nelayan...yg pergi pagi balik ptg...yg tu benar2 fresh...biasanya kena pergi kat tempat2 nelayan naik...

Mira Adzlia said...

huhu...tips bgune..kne igt nnti time beli ikan..hihi..

Nieyl said...

hihi~nieyl biase ke pasar seminggu skli aje..itu pun beli ikan sekor 2 ekor aje...yela makan berdua aje...:) satu ekor pun x abis...:)

Saya Disini said...

sy ikan pon xkenal lgi..ikan bilis sy kenal..hehe

MizzTina said...

mak sy pun ajar mcm tu gak..

CeqGu said...

anis pun tak berapa suke p pasar, tapi kalau tak p tak berasap la dapur...en suami tak pakar macam asben KA

ummuaidan said...

a'a kita pun biasa check tang mata tuh..:)

Anum said...

anum selalu seminggu sekali je

intanfirdaus247 said...

Betul tu kak KA…intan pon buat mcm tu..huhuhu

Amanda Suria said...

SA suka jer pi pasar..rambang mata pilih ikan...

QueeN TerataI said...

sya jarang sekali beli ikan KA... masak pun jarang.. hehehehe ape2 pun petua ni amat berguna.. terima kasih.. sbb kalau sya beli ikan sya main belasah ajer... ;)

onn Lajer said...

ikan ini berapa harga sambil menunjuk dengan menekan daging dia hehe,
Tapi Ka kalau ikan itu beku macam mana hehe


BERT said...

aah saya kalao pilih ikan pun cari yang segar je macam ciri2 kat atas tu

Kakzakie said...

Samalah kakak pun hubby yg pilih tapi kakak lagi suka tang makan KA...

Daddy Ziyyad said...

saya pun sama..tak suka ke pasar sebab lecak...hihihi

shaiful zaidi said...

salam.tq. baguih tips ni...

Fiza Rahman said...

Kak...cari ker cara kak...hehehe...

Thanks for the tips. Baru tau. Selalunya saya picit ikan tu. Klo lembik dah tak segar lah maknanya kan ☺☺

Sue-Rya Qistina said...

saya selalu beli ikan kt kedai runcit je. pastu mmg akan pilih ikan mcm yg KA ckp tu. hehehe

AnneRaini said...

sy pulak memang suka gi beli ikan.hehe

Mrs Velentine said...

samalh MV pun buat mcm tue..sampai kadang2 penjual marah..haha///

Ira said...

Thanks KA bg tips ni. Selalu ira cek mata ngan insang je.. lps ni nk tekan2 ikan tu la.. hehe

Cik Awin said...

KA ni cam incik tunang saya la...dia tak suka g beli ikan2 tu, katanya, ramai org lah...bau la...itu lah...ini lah...hehehhe

adza irdawati said...

ikan kat langkawi best kan fresh fresh ;)

wantie said...

bagus petua ni. sebab T pun bukannya pandai sangat bab beli ikan ni.

eh KA. dah boleh hantar ke gift tu utk KA.

Rai Ourkizuna said...

Mak saya pun ajar tgk insang..

ayut said...

klu ayut xreti gak..hihihi...nak menyelak2x tu mmg jenuh la..hihihi

Ujie said...

Bagus tips..sbb saya pun tak reti sgt pilih ikan.

Sue PeLik said...

sue mesti ingat KA punya bila nak pilih ikan neh. hehehehe. huhuhu. tapi mcm KA jugak sue malas nak p pasar. sebab lecah! huhuhu

faraherda.razalan said...

Sy suke g pasar sbb pilihan sana lebih segar dan byk. Tapi suami pulak tak suka. Malah, nak bwk sy ke sana pun tak nak. Katanya, tak nak sy kotor2. Sudahnya, asyiklah bwk sy ke Mydin USJ. Aduiii!

pena rozie said...

Musim sekarang pyh nak jumpe ikan segar

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

susah nak jumpa ikan dengan ciri2 yg dinyatakan tu kecuali pergi pasar besar pagi2.. hehe

hazwan hairy said...

good tips akak..nk kena tgk2 jga nnti..haha

Ikhwan Suhaimi said...

Saya ikan free jer, nelayan sarawak ni baik2.. bagi free je.

LiYa HaNiF :: said...

liya pun sll tengok mak buat cam tu gak.. so skrng ni memang praktikkan cam tue.. tp tu lah susah nak cr ikan yg fresh nie ^_~

hainom OKje said...

Bab pilih ikan, masak mmg bab OKje ...hubby mmg tak tau aoa..

ALoNa CintamaniszLite said...

selalu pi pasar beli ikan...tp yg selalu ikan ais ialah ikan bawal itam, ikan terubuk...tu kat pasar sini lah..hehe

Jna marcello said...

Aduh kalau Na confirm failed hehehe

Ibu Lala said...

Ho ho ho baru tahu..

Kasih Salina said...

betol tu kak petuanya camtu la..tp kalo saya suka beli ikan kat pasar..

nanieybarnieylurviey said...

Bagusnye husband Akak :) thnks for sharing. Nani tgk mata je biasa

sal ya said...

husben saya pun pandai pilih ikan. tengok tang mata jugak.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

owh mcm tu yer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...