Tabung Masa Depan ...

Tuesday, January 29, 2013

Hati Ikan Yu Penawar Buta Ayam

Hari ni KA nak kongsi kisah Buta Ayam.  Kata En . Hubby, waktu umur beliau sekitar 6 - 7 tahun dulu, beliau pernah mengalami perkara ini.  Pada yang tak tau apa itu Buta Ayam, maksudnyer keadaan dimana berlaku kabur penglihatan apabila menjelang petang dan bila hari beransur senja.  Keadaan ini akan berlarutan beberapa jam dan akan pulih seperti biasa menjelang malam. Buta Ayam = Rabun Ayam  Maksud: Mata yang rabun menjelang senja.

Pernah beberapa kali waktu petang menghampiri senja, apabila dipanggil oleh Ayah untuk mandi, En.  Hubby cuma boleh mendengar suara saje tanpa nampak apa2.  Keadaan beliau kala itu seperti mata kita ditutup katanyer.  Pada mulanyer,  Ayah En. Hubby sangkakan beliau cuma bergurau bila kata tak nampak apa2.  Tetapi apabila ianyer terjadi berulang kali barulah beliau percaya dan berikhtar mengubatinyer.

( FROM GOOGLE IMAGE )
En Hubby kongsikan petua yang dilakukan orang tua beliau untuk mengubati sakit Buta Ayam ini.  Kena cari hati Ikan Yu.  Bersihkan dan kemudian gaul2kan dengan sedikit garam & kunyit.  Bungkuskan dalam daun pisang dan kemudian dibakar.  Kena amalkan memakannyer setiap hari.  Alhamdullillah, selepas beberapa hari mengamalkannyer, En.  Hubby tidak lagi mengalami Buta Ayam itu lagi. Kita cuma boleh berikhitiarkan selain doa & tawakkal, Allah s.w.t juga yang berkuasa menyembuhkan. 

Moga bermanafaat untuk semua ye !
 
( N3 AUTO PUBLISH )

20 comments:

KY said...

ooo...baru tahu ni..nak kena cari ikan yu lah nanti heeee

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

owh baru tau..tengs share yer kak

ummuaidan said...

Ohh..ingatkan buta ayam tuh pada ayam jer..alhamdulillah hubby KA dah sembuh kan..

Izzati Suhaide said...

baru tau ni..nice info.. :)

LydSunshine said...

Rabun ayam tu sama ke dgn buta ayam? Kalo rabun ayam, setakat tak nampak dgn jelas je bila waktu malam, walaupun pakai speck. Tapi kalo mcm suami KA tu sampai tak nampak langsung 1st time dengar. Dasat gak ye.

*apa rasanya hati ikan yu tu? Sedap ke?

..:::FIRDAUS@HUDA::.. said...

sakit yg jrg dgr ni.... petua diapun sama....

shaiful zaidi said...

salam ziarah...ye ke. tentu banyak vitamin dan garam mineral dlm hati kan Yu tu.

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, thanks for sharing tips. insyallah sgt membantu rakan2 yang lain :)

Ena's Palace said...

oooohhh..baru tau
masih ada ubatnye jugak..
tapi senang ke nak dptkan hati ikan yu tu KA?

Fiza Rahman said...

Owh. Saya pon baru tau kak.

Knor said...

buta ayam pun knor tak tahu..

nak cari hati ikan yu..susah nak dpt tu..kan

Amanda Suria said...

oooo...rabun ayam...ada ubat eh...SA baru tau...

wantie said...

ooo.. baca tajuk tu. ingatkan nak ubatkan si ayam yg buta. Rupanya penyakit tu namanya buta ayam. adei...

ish.. baru hari ni tau yang ada penyakit namanya "Buta Ayam"
tak pernah dengar tau.

ALoNa CintamaniszLite said...

Sy panggil fenomena ni...rabun ayam, KA..
Ada sorang pak sedara sy tu mmg rabun ayam. Waktu mcm ni dia takleh nk bawak kete..

yan's cottage said...

salam KA....

menarik petua nie....tq kongsi KA...

Mrs Velentine said...

petua yg menarik kak

Ira said...

memula masa baca tajuk je.. igtkan ayam tu buta.. hehehe..
rabun ayam rupanya.
syukur alhamdulillah, blh sembuh. tq share petua ni.

izan mama mia said...

baru tau..

ayut said...

blh jd ubat yer...baru tahu...

ayut said...

done hotlink

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...