Tabung Masa Depan ...

Thursday, January 17, 2013

Kisah 10As Adik

Hari tu sambil membantu Adik membalut buku2 teks sekolah, sambil berborak2 dengan dierlah. Adik ni memang banyak cakap.  Kita tak tanya pun, dia memang rajin sungguh bercerita.

ADIK :  Umi betul ke, Cikgu kata Along dulu bagus ye masa darjah enam.  Dia pandai ye ?

KA :  Sapa yang kata ?

ADIK :  Cikgulah.  Dia tanya sapa nama Abang ke Kakak ke ? Adik bagi taulah ..

KA : Cikgu mana ?

ADIK : Ala, Bukan Cikgu...Ustazah Maria.

ANGAH : Oh ! Ustazah Maria tu baik tau !

ADIK :  Ye lah....... Dia cakap Along masa darjah enam dulu bagus, bijak ! Ye ke Umi ?

KA;   Along kan dulu aktif kat sekolah, jadi Tokoh Akademik lah, Tokoh Olahragawan sekolah, lepas tu masuk macam2!

HUBBY :  Angah dia tak tanya ke ?

ADIK :  Dia tanya juga. Dia pun kenal. Ala kan ada gambar Angah lagi kat papan sekolah tu.  Sebab Angah periksa pandai ye dulu Umi !

KA :  Aaah, itu sebab Angah cemerlang dalam UPSR dulu!

HUBBY :  Adik kenalah belajar pandai2, nanti Cikgu mesti cakap dulu Abang dengan Kakak awak pandai2 !

ADIK :   Ekleh...... tengoklah nanti adik mesti lebih berjaya dari Along & Angah ! Adik mesti 10A nanti.

Kira punya kira buku dia kurang lah pulak.  Sepatutnyer ada 17 semuanyer kata Adik, tapi Adik cuma dapat 11 buku  aje. Kurang 6 lah !

KA ;   Baguslah macam tu ! Tapi macam mana nak cemerlang ni.  Buku pun tak cukup dapat ni ha !  Esok , Umi suruh Abah pergi sekolah tanya Cikgulah !

ADIK :  Takpe2, nanti esok Adik bagi tau sendiri kat  Cikgu, tak yah susah2 !

KA : Bagusnyer Adik ni!  Macam ni, memang boleh dapat 10 A lah nanti ....

ADIK : He He He.. ...


( N3 AUTO PUBLISH )

27 comments:

Sheila Salim said...

Assalamualaikum, comelnya adik. petah berkata2 ye

Anum said...

al kisah

~ yus ~ said...

InsyaAllah, ada abang dan kakaknya menjadi contoh, pasti dia pun nak kan yang sama atau lebih baik. Moga berjaya ya adik.

zaza nizam said...

Alhamdulillah, KA dpt anak2 yg pandai :)

Acik Erna said...

assalam KA..semangat adik untuk rajin belajar tu..

Sue-Rya Qistina said...

baguslah anak KA ni. bijak dan pandai! jenuh nak balut buku teks dan buku kerja c kakak aritu. hehehehe

ummuaidan said...

semoga adik pun ikut jejak2 abg n kakaknya jgk yer...

hazwan hairy said...

klo dri skrg ada minat cmni mmg sgt blh skor..

Mira Adzlia said...

bgusnye....smngat nk blaja :)

Rasp said...

pandai dan cerdik lah anak2 u sis...
alhamdulillah....
adik pun bagus...
ada semangat bersaing...
bagussss...

ieda said...

menyerlah adik ;)
bagus .. ;)

Cheida_Mymee said...

wah cemerlang smua anak KA..
tahniah

maszmadi said...

ameen.....

♥ Wina ♥ said...

suka semangat adik!

azievee said...

Sama la duk balut buku jugak...sib baik sekarang punya pembalut buku tu senang x payah pakai sellotape bagai...hehehe

Suraya Baharun said...

nanti adik pun mesti pandai macam abang..

mama aryan said...

salam kA..wah comel je adik ni,insha Allah bole berjaya dgn cemerlang seperti along dan angah dia ni

Leeza dayasari [santai leeza] said...

bagus sikap si adik.

CeqGu said...

amboiii banyaknya A adik hehehe...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

pandainyaaaa adik...Alhamdulillah

Mimie said...

semangat yg bgus nih

ayut said...

hihihi...siap nk ckp sndri..bgus2x.. :)

Haryati Faizal said...

bagus tu, abg dia jd pembakar semangat...

Mrs Velentine said...

wah adik dah berkobar2....

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

aminnn... mudah-mudahan adik berjaya... :) comelah adik 2...

Nur-nba said...

Bagusnya adik.. Moga dia dapat ikut jejak abangnya..

Fiza Rahman said...

Petah betul si adik berkata² yer kak. Keyakinan dia pon tinggi. Bagus...adik jadi semangat bila tgk Along & angah cemerlang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...