Tabung Masa Depan ...

Wednesday, February 27, 2013

Adik & Projek NILAM Nyer

Apa itu NILAM ?

‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Pelaksanaan program ini meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan markah dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah mereka tamat persekolahan.
Program ini ialah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia dengan matlamat untuk membina tabiat membaca di kalangan murid. Bahagian Teknologi Pendidikan ialah urus setia di Kementerian Pelajaran yang ditugaskan untuk menyelaras program ini.
Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di sekolah rendah dan Tingkatan Satu atau Peralihan di sekolah menengah dengan rasminya pada 1999.


Adik sekarang sedang berusaha keras
Nak jadi macam Along & Angah dulu
Yang pernah jadi Tokoh Nilam sekolah
Siap ada simpan lagi lencana Tokoh Nilam tu
Dan tertulis dalam Sijil Sekolah lagi
Jadi pembakar semangat Adik

Yakin boleh Adik, U go girl !
 ( Tengah  bersemangat mengisi info2 dalam buku rekod bacaan Nilam )

( N3 AUTO PUBLISH )

36 comments:

azievee said...

Wah dah start ekk program Nilam...anak sy tu x tau ler...asyik main je...huhuhu

aTieYusof Family said...

Sy tak tau plak NILAM ni..hehe..
maklum dah lama takde adik sek rendah..anak pun belum sekolah..:)

Mrs Lurve said...

yeah come n adik...rajinkan diri..

Ibu Lala said...

sama la anak sy yg darjah 3 tu pun. sibuk nak beli buku citer sbb nk isi dlm buku nilam tu. padahal bukannye habis pun bc buku tu. baca separuh je.

anak anak KA darjah berapa ni. Ada yang darjah 1 jugak ke??

Sue-Rya Qistina said...

teruskan semangat suka membaca :)

ummuaidan said...

rsnya zaman kita dulu pun dah ade kan pertandingan byk membca nie..pernah menang...heheh

*SiRibenMerah said...

seingat saya.. dari saya sekolah rendah da ada program nilam neh.. hehehe.. best kan kalo dpt masuk library baca buku.. sanggup x turun rehat semata2 nk pegi library.. :p~

Dylla Abas said...

projek NILAM ni mcm dh lama je..mcm zaman sy sekolah dulu pun pernah dengar..bagus kan projek ni..memupuk semangat minat membaca :)

:: Mrs.Eady :: said...

syok ehh :)

kiera'sakura said...

dulu ada jugak projek nie masa kat sekolah. tapi lastnya tokoh nilam tue macam dapat kat org yang sama je tiap tahun. walaupun rasa ada orang lain yang penuhkan buku tue. entah la mungkin betul la kot org yg sama tue betul2 baca buku byk tiap tahun

Mrs Velentine said...

teruskan usaha adik..semoga berjaya

KY said...

program ni bagus untuk kanak2, boleh meningkatkan minat membaca di kalangan mereka

Ikhwan Suhaimi said...

hahah memori sgat program ni !

Cheida_Mymee said...

yeah go adik go!! jgn jd mcm akak.. libryrian saja tapi buku nilam>> kalau ada ley pass kat dik kot hahhahahaha

nini said...

wah....selamat membaca yer...=D

Riedaffya ibrahim said...

adik pasti bole...go girl..

Nurzakiah Hanum said...

all the best

N.Aima K said...

wahh all the best adik...

ejulz said...

semoga adik berjaya.. :)

wahida said...

anak saya si abang tu pun ada buku rekod NILAM ni...

Ujie said...

bagusla dia..semangat gitu!

zaman saya dulu cuma ada borang utk ditulis apa yg kita baca. tapi mesti pinjam kat library.

Bin Muhammad said...

Salam,
Bagus progaram ni. Semoga adik berjaya mengikut jejak Along & Angah.

wantie said...

semangat adik. jgn putus asa. kalau along ngan angah boleh. adik pun boleh jugak.

Lelaki Ini said...

wah along n angah..hebatnya!
heheheh

dayana yana said...

abang long pun dah mula baca buku cerita.

Fiza Rahman said...

Owh...baru tau apa itu NILAM. Good luck adik.

Haryati Faizal said...

good luck ye adik!

Mieya Atiera said...

Tetibe teringat kat program NILAM masa sekolah rendah dulu. Mieya bolot semua hadiah nombor 2 dan 3. heeheh

AnneRaini said...

teringat zaman sekolah dulu. Beria tukar2 dgn kawan sbb mls nak baca buku..hehehe

Maisarah Azmi said...

teringat zaman sekolah..huhu.. masuk gak program nie

Cho Zila said...

projek nilam.. tak tauler pulak... kena ambil tahu maalumler anak baru ni msk darjah satu takder pengalaman..

ALoNa CintamaniszLite said...

anak2 sy mmg suka wat nilam ni. abes penoh buku...beli buku lg...sbb perpustaan desa pun dekat ngan umah. Kat sekolah pun buat jgk. sampai ler dorang nk masuk darjah 6...cikgu dh tak bagi aktif sgt dh...sbb nk upsr...takde dh ler. Tp semuanya sampai ke anugerah nilam tu...lebih 700 buku telah dibaca....

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tingat sek dulu2 NILAM ni

SURIA AMANDA said...

Dania pun sama..ada ke patut nak guna semua koleksi novel mama dia,mana boleh kan,..itu bukan bahan bacaan kanak2..aduyaiii

Ena's Palace said...

Bersemangat si adik..moga berjaya!

Momo said...

teringat kcik2 dulu..penat tangan woo tulis sinopsis buku utk dapat anugerah nilam punye pasal..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...