Tabung Masa Depan ...

Monday, February 04, 2013

Kenapa Semuanyer Adik

Kadang2 Along pun komplen
Dalam tak sedar
Umi kadang2 lebihkan Adik
Walau Along tak berniat apa2 pun

Angah pun terkadang terkeluar juga
Umi sayang Adik lebih2 sangat
Itu Adik, Ini Adik
Walau sayangnyer dia pada Adik sama juga

Begitulah Anak2
Walau kasih yang diberikan pada semua, sebenarnye sama banyak
Masih nak bercerita tentang hak !
Mujurlah sampai tak bertekak2

Tentang Adik, macam mana sayang tak melimpah ruah
Belum sampai pun tarikh hari jadi KA dah bercerita tentang hadiah
Mengira duit & mengumpul dana untuk beri kejutan dah
Sampai berjimat dan beli tisu untuk  bisnes jualan di sekolah



Adik :  Adik jual tisu ni 20 posen kat sekolah.  Nanti kalau dah banyak duit, bolehlah Adik beli tudung untuk hadiah harijadi Umi !

KA : Tak payahlah susah2 Adik !

Adik :  Takpe2.  Kawan2 Adik mesti beli punya !

KA :  Ada ke duit kawan2 Adik nak beli tu ?

Adik :  Adalah..  Kalau xde, takpe boleh ambil dulu esok bayar!

KA :  Kalau dia x bayar macam mana ?

Adik :  Berani dier...Kalau Adik mati Adik carilah dia !

KA :  He He He... Apalah Adik Ni ! Adik Adik....

( Adik yang tak pernah berhenti bercakap dan bertanya itu & ini selagi mata tak terpejam.  Peliknyer, bila Guru Kelas dia cakap Adik sangat bagus behave herself always dalam kelas dan tak banyak cakap berbanding murid2 lain ! )

36 comments:

Fiqa Nsz said...

Haha. Tapi lagi best jadi akak. :D

jemput join:
http://fiqansz.blogspot.com/2013/02/segmen-free-header.html

http://fiqansz.blogspot.com/2013/02/segmen-bloglist-february-until-march-by.html

http://fiqansz.blogspot.com/2013/01/mini-giveaway-bangkitkan-pesonamu.html

Mrs Velentine said...

adik2 pintar..along ^& angah jangan cemburu mam syg juga tue

Mimi Azirah said...

anak anak kan kak...kite dh bg kasih syg sma rata masih rasa ada kekurangan

Anum said...

adik2...

P.A. said...

hehe sweet aje adik nie...:)

hainom OKje said...

Setuju dgn KA samalah macam OKje ...masing2 kata OKje lebihkan adik dia...

kadang ni budak2 mmg cam tu dengan kita bukan main lagi becoknya depan cikgu senyap je hehe..

diana said...

bijaknya dia..
sejuk perut ngandung..
heheh

Papa Mifz said...

amboi kecik2 dah pandai bisnes, insya-Allah dah besar jadi ahli perniagaan nih...:)

Kasih Salina said...

anak2 memang camtu kot KA,biasalah sifat cemburu antara adik beradik tu mesti ada walaupun sikit..

nik ros said...

bagusnya adik ni.

❤Kamsiah❤ said...

semoga membesar sbg anak yg soleh/solehah..:)

m.u.l.a.n said...

cute betol adik ni..

ummiross said...

bijak dan petah adik, bagus sangat niat adik nak beli tudung tu, ummi tabiklah kat adik.

Mieya Atiera said...

biasa lah tu. Selalunya yang tua akan mudah cemburu dengan perhatian yang diberikan kepada yang muda.

Bui Junaidi said...

ANAK2 MMG GITU,SUKA SGT CEMBURU DGN SATU SAMA LAIN PADAHAL KITA SYG ANAK2 SAMA RATA JER

Chic Na said...

pandai adik..

kasihredha said...

Semua anak2 pun kita sayang cuma pd yg bongsu ni kita lebih kesian kan.
Anak akak pun pernah kumpul duit Unk beli cincin rm10 Unk birthday Akak...terharu sangat.

ANIM said...

boleh jadi businesswoman nanti adik ni..
ada bakat, heee...

baby comel said...

Dekat umah je dia pandai berceloteh eh :)
Adik adik.. Besar nanti ni mesti syg umi kan..

zulaikha megat said...

sama gak ler ngan kita yg dah dewasa ni pun akan bercakap juga mak kita sayang anak lain lebih dri sayang kita ...betul tak..hehe

Ummi Iman said...

Dulu mrk kecil dah dapat layanan begitu tapi tak ingat ;) kdg kala mmg anak rasa mcm tu. Anak pun kenalah pandai ambil hati ibu ;)

che mid said...

Bagus, ada otak bisnes.. cuma KA ya kan aje, tengok what happen.. untung-untung dapat seprais beday present ..

Raudzah Zahari said...

Semoga jadi anak yang soleh/solehah...dapat doa untuk KA..

saniah said...

Saya pun selalu asyik asyik adik je...mungkin sebab abang dan kakak dia tak duduk serumah cuma tgl dia je so bnyk.habiskan masa dgn dia sorg
Ank2 mmg selalu nk perhatian kan...:))

hana hadi said...

erm.. sebenarnya ibu bapa xperasan yang sikap ibu bapa tu melebihkan anak yang sorang tu.

boni kacak said...

itu bermakna adik memiliki sifat dan akhlak yang terpuji :)

QasehnyaRania said...

as-salm..bijak adik;)

MizzTina said...

cerdik la adik...

LydSunshine said...

Kalo cenggitu komen cikgunya, itu bermakna dia pandai bawak diri la. Dia banyak cakap ikut waktu yang sesuai dan dgn org yang dia selesa je kot.

Terharunya kalo ada anak yang sanggup jual tisu semata2 nak beli hadiah utk kita.

are_lin@yu said...

itulah ank2 kan..kdg2 dorang yg trsa kita lbhkan yg lain.hehe

Mohd Selim Zainal said...

adik beradik memang ader perasaan cemburu mencemburi...kekkd anak saya yg adik pulak mengalah dengan akak..kakak pulak x nak mengalah , sentiasa nak lebih....heheh kekadang senyum aje melihat...masa dulu kita kecil pn mcm nie agaknya ,,hehehh

mselim3

izan mama mia said...

ololo..bijaknya adik

Ira said...

biasanya mcm tu la.. nmpk mcm lebihkan adik. wp pada si ibu, sama je layanannya.
bagus la adik.. pandai ambil hati ummi dia..

N.Aima K said...

alahai... dilema seorang ibu

Fiza Rahman said...

Bijak betul adik ni yer kak. Kecik2 dah business minded.

Anak saya pon mcm tu kak. Si abang selalu komplen 'kenapa asyik dia nak kena mengalah'...haishhhh...serba salah dibuatnya.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

adik ni mmg bijak la

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...