Tabung Masa Depan ...

Friday, February 22, 2013

Kongsi Soal Jawab Agama

Kongsi ilmu tentang hal2 sebegini yang terkadang kita anggap perkara remeh.  Moga bermanafaat untuk kita semua di pagi Jumaat yang mulia.

Pakaian Saudara Yang Sudah Meninggal

Soalan

Salam,apakah hukum memakai pakaian orang yang sudah meninggal? Bolehkah kita dermakan kepada fakir sekiranya pakaian itu masih dalam keadaan baik? Mohon penjelasan...

Jawapan

Waalaikumusalam,
Hukum memakai pakaian orang yang sudah meninggal itu adalah harus.
Sebaik-baiknya  panel nasihatkan agar anda dermakanlah @ berikanlah pakaian orang yang sudah meninggal itu kepada fakir miskin, mudah-mudahan pahala akan terus mengalir walaupun ia sudah berada di alam barzakh (kubur).Wallahu a'lam.

Menjawab Azan Ketika Haid.

Soalan

Boleh ke menjawab azan ketika haid?

Jawapan

Wanita yang sedang haid adalah diharuskan untuk menjawab azan. Hal ini adalah kerana jawapan yang diucap selepas setiap kalimah azan adalah bukan ayat Al-Quran.
Oleh itu, mereka boleh menjawab seruan azan dan berhak untuk mendapatkan fadilatnya. Wallahu 'alam.

16 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

trima kash berkgsi kak..

Mohd Selim Zainal said...

Perkongsian yang menarik ...

mselim3

Ratu Hatiku said...

Good entry KA. Tq sharing :)

Nurzakiah Hanum said...

salam di hari jumaat yang indah
singgah pagi

:: Mrs.Eady :: said...

suka entry nie..

Chic Na said...

salam jumaat KA. thanks berkongsi ilmu. ;)

Haryati Faizal said...

mang seelok2nya sedekahkan bj tu kt org lain kan? penah dgr gak... pasal ni

LiYa HaNiF :: said...

thanks sharing KA

Mimi Azirah said...

thanks sharing

N.Aima K said...

terima kasih perkongsiannya dear

Mrs Velentine said...

tq kak..

ALoNa CintamaniszLite said...

baju2 kurung arwah mak sy byk lagi kat dlm bungkusan ni. Kat sini dh takde fakir miskin yg tak mampu nk buat baju. Fakir miskin yg ada rata2 lebih memerlukan duit. Baju dorang dh ada, mm..

Kena masuk ceruk2 pos orang asli beragama islam lah kalo nk cari mereka2 yg sudi terima baju2 ni. Tp tak tau kat mana, mmm..

wantie said...

thanks for sharing

9n0L4 said...

elok sgt kalau derma. moge amal jariah ni sampai ke alam sana. ;)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tengs sharing kak

Fiza Rahman said...

Good info. Thanks for sharing kak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...