Tabung Masa Depan ...

Friday, March 22, 2013

Bila Ketuk2, Senduk2 & Sedut2 Jadi Ubat Sakit Adik

KES ADIK : SATU

Malam semalam Adik tetiba sakit perut
Empat lima kali bangun minta KA teman ke toilet
Puas sapu dengan Minyak Y*** tu, yang katanyer bagus untuk sakit perut
Macam tulah juga , takde apa yang nak keluar bertambah sakit jadinyer
Terus Adik kata
" Umi, buatlah cara yang Umi biasa buat tu pulak, Adik tak tahan dah ni !"
Nak tau apa KA buat....
Suruh Adik bukak baju tang perut, baca Bismillah
Sambil2 tu doalah moga disembuhkan sakit Adik tu
Baca Selawat 3 kali
Ketuk2  perut Adik dan ketuk2 kan pula ke lantai atau dinding
Buat 2 - 3 kali 
Lepas tu Selawat 3 kali juga
Gunakan tangan kanan seolah2 macam Senduk
Dan halakan tangan ke arah perut adik seakan2 menyenduk sesuatu
Senduk2kan keluar sambil kata " Ambil sikit sakit perut Adik ini !"
Alhamdullilah, lepas tu aje terus Adik kata
" Adik rasa nak terkentutlah..."
Terus lari masuk toilet dan membuanglah dier
Keluar aje, sengih2 aje Adik sambil kata
" Hebatlah Umi ni , Lega dah ni ! 

KES ADIK : DUA 

Malam tadi pulak
Tiba2 Adik rasa badan panas
Hidung pulak tersumbat nak selsema
Terus KA kata, esok tak payah sekolah sebab Adik demam
Adik ni memang susah, kalau nak suruh x payah sekolah
Macam mana sakit pun, tetap nak ke sekolah juga
So, KA letak Cool Fever atas dahi
Dan suapkan Ubat demam sikit tengah malam tadi
Adik bangun lagi sekali
Kata demam dah ok sikit, cuma selsema dan sumbat hidung masih ada
Siap Adik kata
" Umi takde cara lain ke nak hilang selsema !"
En Hubby kat sebelah dah dok sibuk2 kata
Kalau demam, Adik x payah sekolah
Cepat2 KA ambil Minyak Y*** tu juga
Sapu2kan ke dada dan tengkuk dier
Lepas tu sapukan sedikit kat tangan KA
Baca Bismillah dan Selawat hembuskan kat tapak tangan yang ada sedikit minyak tu
Sambil2 doa moga sembuh sakit Adik
Hala kan sedikit tangan yang ada minyak ke hidung Adik tu
Dan minta Adik sedut2 sikit bau minyak itu.
Sekali sedut, dua kali hingga sedikit lega.
Sekejap aje lepas tu  terus Adik kata
" Berkesanlah cara Umi ni, dah elok dah selsema Adik !"
Cuma risau jugak, demam Adik masih ada... doakan ye!

Kita hanya boleh berusaha, berdoa dan perlu yakin, 
Allah s.w.t juga yang berkuasa menyembuhkan segalanyer ! Lagi2 doa seorang ibu kan ...

(Adik2 , tetap nak ke sekolah sebab ada "KEM BESTARI SOLAT" hari ni di Sekolah Kebangsaan, dan ada pulak jualan buku di Sekolah Agama .  Siap cakap , duit Umi tak payah bagi, Pak Alang dah sponsor... sebab apa ?... Nanti2 KA cerita yer !)

Harap2 tak bosan baca yer. Maaf N3 ini terlebih2 panjang berjela2!

14 comments:

ummuaidan said...

Bagus jugak petua ketuk2 nie yer...semoga adik bertambah sehat..

KhaiRin : anies said...

akk mcm mama sy jg la.. ;-)

Fiza Rahman said...

Kak...nasib adik tak soh sedut hingus dia...ekekeke...

Thanks for the tips kak. 1st time tau nih.

Haryati Faizal said...

betul tu KA, apapun kita usaha, sembuh tu adalah dr Allah jua...

n O e s u h a i m i said...

semoga adik pulih dari demam dan selesema...pandai la umi..umi leh jadi doktor...hehehe

izan mama mia said...

ehe...

Mrs Velentine said...

pak alang sponsor adik..wah bestnya..

Rasp said...

berkat doa seorang ibu .....

Nurzakiah Hanum said...

tahniah

wantie said...

KA.. datang lah ketuk ketuk kat T sama... perut ni meragam je..

ni pun tengah tunggu kekasih gelap belikan ubat. sampai muntah muntah dah ni..

AnneRaini said...

tak pernah tau pun psl petua ketuk2 tu...

Bin Muhammad said...

Salam,
hebat juga KA ye.. Nanti berbaris depan rumah org dtg berubat ni...hehe.

Chic Na said...

yg penting berusaha utk sembuhkan ye tak.. :)

ArELeEz said...

doa seorg ibu, in shaa allah.. mustajab. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...