Tabung Masa Depan ...

Saturday, March 02, 2013

Sebab Pulut Santan Binasa

HAPPY WEEKEND SEMUA !!

Saja2 berkongsi topik ini.
Benarlah bagai dikata, berhati2 dengan apa yang kita perkatakan. Sebabnyer, Percakapan yang kasar/tidak baik kerap kali mencelakakan diri sendiri. Bak kata pepatah sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa !


Sebab itulah KA sangat menjaga bab2 ini.  Takut sangat andainyer, ada pertanyaan atau kata2 kita yang menyinggung perasaan orang lain.  Contohnyer, bila berjumpa kawan2 lama.  Nak tanya ayat, dah kawin ke belum, dah berapa orang anak pun, KA berkira2 nak tanya. Padahal ayat2 tanya macam tu perkara biasa aje. Tetapi kerana manusia ni kadang2 sangat2 sensitif. Tidak semua orang sama.  Kang tak pasal2 persahabatan jadi renggang.  Jadi jalan paling selamat.  KA akan tunggu hingga sahabat KA tu memulakan bicara barulah kita masuk jalan sama.   Betul tak ! Apalagi kalau kita keluarkan kata2 yang kasar pada seseorang dan cerita perkara yang tidak baik tentang orang lain.
Pendek kata, berhati2 dalam berbicara, agar tidak menyinggung mana2 pihak ye ! 
Sekadar satu ingatan untuk diri sendiri juga....
Salam......

25 comments:

azievee said...

Betoi2...kadang2 kita x tahu penerimaan org terhadap soalan kita...

~Emaa Hasnah (^_^)~ said...

betul tu..kadang2 nak bergurau pun kena hati2 takut terguris hati org yang menerimanya..

kakchik@ella said...

Tq KA kerana ingat mengingati sesama kita. Betul sangat-sangat tu.

dayana yana said...

salam..
betul tu..
orang tak sama ngan kite.
kadang2 orang berniat baik tp tak kena guna perkataan n ayat...
jd think +ve la

dayana yana said...

salam..
betul tu..
orang tak sama ngan kite.
kadang2 orang berniat baik tp tak kena guna perkataan n ayat...
jd think +ve la

n 0 e s u h a i m i said...

tul tu KA...lain org lain penerimaannya...sesetengah orang sensitif...ada yg cakap kasar rasa mcm biasa...tp tak pd org lain..jadi berfikir dulu sebelum berkata2

ieda immi said...

setuju kak
tapi tulah sebagaimana orang itu sensitif dan lemah , kita juga manusia biasa .. pasti x akan terlepas dari tersasul dan x tidak sedar .. maka kita juga kena belajar utk memaafkan sesama kita ;)

Papa Mifz said...

apabila berbicara kita perlu berhati-hati agar tiada yang tersinggung...

Tihara said...

haah kena hati2 nak tanya sesuatu.. :)

micasamawar said...

yup,sangattt setuju!!!hati org xsama jd langkah keselamatan jgn tanya sembarangan nnt xpasal2 drp kwn blh jd lawan...(^_^)

baby comel said...

Yelah. Kita pun kdg2 senang mudah je tersinggung dgn pe yg org ckp. Maksudnya org lain pun mungkin akan rasa pe yg kta rasa. Betul tak. Ermm, jaga mulut pasni.
Thanks akak KA

❤Kamsiah❤ said...

sbb tu Nbai kita berpesan,lbh baik diam dari berkata2 benda2 yg tak berfaedah..takut2 menyinggung perasaan org,takut2 menjadi fitnah...takut2 dapat dosa ja dek mulut kita

izan mama mia said...

kerana mulut,..persahabatan jd dingin kan KA..mmg seriau..

N.Aima K said...

betol tu dear..soalan biasa bg kita tp kadang2 org rasa anoyying hu hu.. tak pasal2 kena cop penyebok pulak

ANIM said...

bagus ingatan ini..
kadang2 kita terlupa

Haryati Faizal said...

betul tu tp kdg2 org tak perasan benda2 camni...

Chic Na said...

berhati2 dalam berkata2. :)

kay_are said...

betul tu.. kadang kadang kita rase soalan tu soalan bese tapi bagi sesetengah orang, soalan yang kita anggap bese tu mungkin sensitif bagi dorang..

Nastyna said...

Setuju dan setuju. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak taip boleh delete, tapi orang yg dah baca terasa sudah... eh? hahhaa

MystoryPic said...

Ramai orang yang suka bercakap tak perasan dengan perkataan yg dia keluarkan.... akan menyinggung hati orang lain

ArELeEz said...

sbb lidah kite ni kdg2 lebih tajam dr pisau yg br kene asah tuh. so, kene pandai2 la tumpulkn sket tahap ketajaman lidah. hu3..

wantie said...

Betul tu walau dah maaf. Sakitnya memang tak leh lupa

Fiza Rahman said...

Betul3x.

Mrs Velentine said...

setuju..kena jaga mulut

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tima kasih atas ingatan ni kak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...