Tabung Masa Depan ...

Tuesday, March 12, 2013

Teh Puding Merah Ubati Buasir

Ingat tak KA pernah sharekan petua untuk ubati Buasir di  N3 PETUA YANG INI.

Lepas tu ramai yang tanya macam2, antaranyer:-

1.  Banyak mana nak rebus daun belimbing buluh tu -  Dalam anggaran segenggam macam tu.

2.  Berapa kali boleh minum satu hari -  Sekerap yang kita mampu.

Ok, hari ni nak share satu lagi petua mengubati buasir ni.  Tapi kali ni guna Daun puding merah ni. Daun puding ni panjang2 macam tu.  But make sure yang color merah ye.  Bukan spesis yang sama macam ni tapi yang color daunnyer hijau.  Selalunyer banyak ditanam dikawasan perkuburan dan ditepi2 jalan.  Lebih kurang macam ni ! Cantik juga kalau ditanam sebagai pokok hiasan di laman rumah kita kan !

( Ehsan google image)
  CARANYER...
Ambillah sebanyak mana daun puding ni.  
Bersihkan dan racikkan halus2 seperti membuat bunga rampai
Kemudian masukkan dalam bekas atau dulang
Dan jemurkan bawah matahari beberapa hari sehingga betul2 kering seperti serbuk teh
Lepas tu masuk dan simpankan dalam bekas.
Dan bila nak minum gunakan air panas 
Dan bancuhlah seperti membuat air teh (tanpa gula ye)
Amalkan selalu
In Shaa Allah penyakit Buasir tu akan sembuh !

Selain Doa
Kita hanya berusaha & berikhtiar
Allah swt juga yang menyembuhkan nyer !

 ( PETUA INI DIBERI SEORANG MAKCIK PADA KA DULU.  BELIAU SENDIRI TELAH MENCUBANYER & BERKESAN .  YANG PENTING KENA RAJIN AMALKAN ! )

32 comments:

Dylla Abas said...

great!

thanks for sharing kak...nice tips :)

Nurzakiah Hanum said...

wow bagus nie

NM03 said...

oh ye ke... ok ok, kalu ada sesape terkena buasir, aku ku kongsi perkara ini. tengkiu KA





eh, tapi tepi kubur je ke... aiyak..

nea lopah said...

ooo..sy ada tanam!

ummuaidan said...

thanks krn kongsikan petua nie KA

ZazaMyMoon said...

Petua yang berguna..
terima kasih sharing yer KA :)

Acik Erna said...

asalam KA terima kasih kongsi petua

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, thanks for the info. bolehlah sheila amalkan hee. baru tahu kegunaan yang bermanfaat pasal bunga ni. biasa nampak pun. hehhee

Qashmere said...

thanks dengan info ni. baru tahu fungsinya

Nafisa81 said...

pokok puding jenis ni banyak kat kubur...

:: Mrs.Eady :: said...

niceeee :)

Budak Kampung said...

betoi 2 KA paling penting berusaha..insyallah dgn izinNYA pasti sembuh

wantie said...

mak T guna kulit buah delima. pas tu ada jugak guna rebusan air kulit pokok pukul lima

Sue-Rya Qistina said...

bagus petua ni.
mmg bnyk pokok ni kat area kampung

Myra Jay said...

Tak pernah tengok daun puding ni..

Apapun tq share petua ni ;D

Rasp said...

petua2 ni selalunya memang mujarab...
tapi tu lah...
kena rajin praktik kan....

Mrs Velentine said...

mana nak cari ni kak..tp petua ni mmg bagus

zaza nizam said...

thanks KA.. tips berguna :)

kiera'sakura said...

mekasih KA. bapak sedara ramai yang buasir huuuu

are_lin@yu said...

bru ku tahu..blhlah bgtau mber sbb dia buasir truk..

mama aryan said...

tq KA..share petua nih

Kakzakie said...

Kakak baru tahu KA. Tak sangka pokok yg kadang-kadang org jadikan pagar hiasan pun sangat berguna..

Mrs Madin said...

sharing is caring....

Haryati Faizal said...

1st time baca petua ni...tq share ye KA..

ros_reeza said...

thanx sharin this.. baru tahu :)

Ratu Hatiku said...

O ya ke....selalu jmpa pkok nie tp xtau yg blh dimnum...
Tq sharing KA

Bitt (double IS) said...

thanks for sharing...

ArELeEz said...

buleh minum, ek? ingtkn pokok hiasan je..

Malay-Kadazan girl said...

Thank you for sharing.

Fiza Rahman said...

Good tips. Thanks kak.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tengs kak atas petua ni

ayut said...

ooo..yg ni ada ea guna yer..mmg ciptaan Allah itu stiap satu ye ada kelebihan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...