Tabung Masa Depan ...

Tuesday, April 16, 2013

Mencari Kebenaran Dari Tiap Kesalahan

Berkongsi Nasihat Untuk Anak2 ( Yang Berbuat Salah ) & Kita Juga !

Ketika melakukan kesalahan, hal yg harus kamu lakukan adalah: 
1. Maafkan aku. 2. Ini salahku. 3. Apa yg boleh aku lakukan untuk memperbaikinya?

Ketika kamu mengatakan hal yang salah, melakukan hal yang salah, membuat pilihan 
yang salah, Allah swt selalu memaafkan dan menolongmu.

Mencegah lebih baik daripada mengubati. 
Menjaga sikap dan tutur kata kita lebih baik daripada meminta maaf.

Meminta maaf atas kesalahan bukanlah hal yang hina,
tetapi itu adalah tindakan nyata seorang pemberani.

Orang Bijak adalah orang yg menyedari kesalahannya,
 berani mengakuinya, mahu memperbaikinya dan mahu belajar darinya.

Jangan biarkan ketakutan akan kesalahan menghalangi semangat untuk menggali potensi diri.

Terkadang bbrp hal menjadi salah agar kita menjadi lbh baik. 
Terkadang bbrp hal menjadi buruk agar kita menjadi lbh kuat.

Semangatlah menjalani hari ini, jangan risaukan kesalahan kemarin,
 cukup jadikan itu sebagai pelajaran agar tidak terulang kembali.

Ketika berbuat salah, jangan mengeluh, jangan marah. Tetapi pelajari kesalahan, kemudian cuba kembali dengan cara yang berbeda.

Mengalami kesalahan itu juga sebuah pembelajaran. 
Trial and error ibarat pisau yang sedang diasah.

Adalah wajar jika manusia berbuat salah. 
Tapi itu bukan bererti bahawa setiap kesalahan boleh dibenarkan.

Ketika berbuat salah, jangan mencari alasan. 
Tetapi akui, perbaiki, dan upayakan untuk tidak mengulangi kesalahan itu.

Orang yang tidak pernah melakukan salah adalah orang yang tidak pernah melakukan apa-apa. Jangan takut mencuba!

Belajar dari setiap kesalahan dan kamu akan menjadi orang yang lebih baik. 
Ingatlah, Allah swt tidak pernah meninggalkanmu.


TAHNIAH JUGA BUAT DUA ORANG ARTIS MALAYSIA YANG
TELAH BERTUDUNG SEPENUHNYER SEKEMBALINYER DARI MENUNAIKAN UMRAH BARU2 INI... ALHAMDULILLAH !

PENYANYI ALYAH

DAN
PELAKON ELFIRA LOY

( N3 AUTO PUBLISH )

25 comments:

wantie said...

thanks KA. saling ingat mengingati.

comelnya Elfeera tu.

Nurzakiah Hanum said...

singgah sini
bagus entry nie

Nurul Ain Zulkarnaind said...

alhamdulillah

Kakizan Omar said...

sERONOK NYA.. ALHAMDULILLAH... :D

MaMa Rey said...

tq share KA..

semakin manis tengok artis berdua ini..

Ummi Iman said...

Setiap kesalahan buat kita belajar memperbaikinya.

Alhamdulillah. Semoga mereka terus istiqamah.

Mrs Velentine said...

alhamdulillah sudah bertudung merka

Sue-Rya Qistina said...

kdg2 kita x sedar yg kita telah melakukan kesilapan. mujur ada org terdekat yg tegur akan kesilapan itu.

syukur alhamdulillah. semoga mereka berdua istiqamah dlm melakukan penghijrahan :)

Riedaffya ibrahim said...

belajar dari kesalahan dan kita akan membuatnya menjadi lebih baik...eh td kat keek elfira loy blom bertudung lg..ke tu video lama erk?

NurSalihah Norman said...

manusia penuh dgn kekurangan. maafkan saya jika ada tersalah di mana2 :)

rasa bangga tgk diorg bertudung... alhamdulillah...

ZazaMyMoon said...

ALhamdulillah..

nea lopah said...

alhamdulillah..cmel nya

Nizam.Ariff said...

thanks for sharing..

Fiza Rahman said...

Mekasih atas nasihath kak.

Tahniah buat meraka. Cantik bila bertudung.

intanfirdaus247 said...

terima kasih atas nasihat Kak KA...rindu akak..ehehe..

maria firdz said...

Thanks for remind me... :-)

Bin Muhammad said...

Salam KA,
Saya minta ampun dan maaf jika ada tersalah silap tanpa saya sedari. Maklumlah hanya menulis tanpa bersua, mungkin ada yg terasa.

Nastyna said...

A very very nice sharing.. penguat semangat untuk perbaiki diri, yer la, selalu kalau ada tersalah, kena hentam and kritiks jer kan.

Both of them looking gorgeous.

Tihara said...

alhamdulillah, makin manis bertudung litup..moga ada sinar baru dalam dunia hiburan..

Chic Na said...

betul. suka baca, banyak pengisian dalam tu. cantik dua2. ;)

Raudzah Zahari said...

Tak senang untuk mengakui kesalahan diri seadanya..tak sesukar memaafkan orang lain...kalau dapat melakukan keduanya, kitalah orang yang paling beruntung di atas mukabumi ni...

Lynn Munir said...

Mantap dan terbaik. Terima kasih kerana saling mengingati :-)

ArELeEz said...

alyah dh tau. tp, elfira loy leez br tau nih. alhamdulillah..

Deqla Manjew said...

alhamdulillah.. makin ramai retis berhijab.. nmpk manis! ;)

hainom OKje said...

come masing2....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...