Tabung Masa Depan ...

Tuesday, April 02, 2013

Resepi & Kebaikan Pucuk Betik BerTaucu

KESINAMBUNGAN DARI N3 KA SEMALAM
YANG INI N3, 2 DALAM SATU INI, RESEPI & PETUA JUGA YE!

RESEPI : PUCUK BETIK BERTAUCU


  • Beberapa tangkai pucuk betik + bunganyer ( Direbus )
  • 6 - 8 Biji cili besar Merah  + Hijau
  • Sedikit ikan bilis
  • 2 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • Sedikit Halia (dihiris @ ditumbuk)
  • 3 biji cili api(ikut suka, tak letak pun xpe !)
  • 3 peket kecil taucu
  • air asam jawa @ asam keping
  • minyak
  • sedikit garam (rasa dulu kalau dah masin, x perlu tambah garam lagi )
  • sedikit gula
  • 2 cawan air
Cara nak masaknyer, macam biasalah, tumis2 apa yang patut dulu, 
last2 nanti  baru letak pucuk betik yang dah direbus tu yer !

PETUA NYER
 Untuk menghilangkan pahit daun betik ni, letakkan beberapa pucuk jambu batu semasa proses merebus pucuk betik tersebut.
Apapun, kalau tak letak pun tak ape, cuma rasa pahit pucuk betik itu akan lebih terasalah...  
Dan pahit2 inikan bagus sangat untuk sakit2 kencing manis & darah tinggi juga !
CUBALAH YER............

25 comments:

Nurzakiah Hanum said...

suka2

Saya Disini said...

sedpnye tngk

❤Kamsiah❤ said...

sayur2an /ulan2an yg pahit..mmg banyak khasiatnya..sayangnya ramai yg tak sanggup makan...
seperti pucuk mengkudu..pahitnya..

Dylla Abas said...

suka sgt dgn masakan taucu...tapi tak pernah rasa la pula taucu pucuk betik ni..

ummuaidan said...

thanks for sharing...tak pernah cuba lgi nie..

ainnoraini said...

tak pernah lg masak mcm ni.,,harus cuba ni..
Selalu tengok org buat ulam jer,,,tak

Khai♥Rin : anies said...

sy jarang msk pucuk betik ni sbb ramai yg x mkn

AyueJean AJ said...

AJ tak reti makan pucuk betik... =D

Knor said...

tq KA bg resepi...:)

lizz said...

tak pernah makan pucuk betik goreng...biasa mak saya rebus dan cecah budu macam tu sedap jugak tapi pahit sikit..

Ratu Hatiku said...

xpernah mkn pucuk betik..sedap ke KA? pahit x? :D

Rasp said...

pekena dgn nasi panas2 sedap ni...

nea lopah said...

Tq share! cntik langsir baru KA. beli kat Gulatis ke? hehehe

wantie said...

ooo... nanti nak cubalah. selalunya bunga betik tu wat ulam je. memang pahit.

Riedaffya ibrahim said...

x pahit ke kak

aTieYusof Family said...

TQ sharing KA..
baru plak tahu kebaikannya:)

Haryati Faizal said...

tak penah makan la KA...

ALoNa CintamaniszLite said...

alamak...gambar kembang laa...hehe

Mrs Velentine said...

MV selalu makan ni dulu..sedap

Mrs Velentine said...

klik2 sini

LiYa HaNiF :: said...

sedap nie KA...

Nastyna said...

Sedapnya.. saya mmg suka sayur pahit2 ni. Rebus cicah budu jer pun jadi :D.

Raudzah Zahari said...

nampak macam best walaupun kita tak suka sangat tau cu...mungkin kalau kena dengan masakan mesti yummy kan KA..

Fiza Rahman said...

Pahit2 yg lemah sket ni kak ☺☺.

Devi said...

Senangnya bisa masak berbagai aneka masakan, sayang saya tidak bisa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...