Tabung Masa Depan ...

Tuesday, April 16, 2013

Tahniah Atas Titah Sultan Brunei

Rasanyer belum terlambat untuk ucap tahniah & berkongsi berita ini!
 
Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam menekankan mengenai penguatkuasaan peraturan menutup sementara premis-premis perniagaan pada hari Jumaat sehingga selesai Solat Jumaat dan melarang dihidangkan arak dalam penerbangan Brunei.
Mesej ini disampaikan oleh Sultan Hassanal Bolkiah dalam ucapan baginda sempena sambutan hari kebangsaan Brunei ke-29 pada petang Jumaat 22.02.2013 yang dibuat secara langsung melalui siaran radio dan televisyen keseluruh Brunei.



Dalam titah baginda, baginda menzahirkan kekesalan kerana ada pihak yang mengangap 
peraturan ini menjejaskan ekonomi negara. Baginda menekankan bahawa peraturan ini adalah penting bukan sahaja untuk menjaga imej negara tetapi juga juga imej Islam kerana 
kedua-dua perkara ini adalah penting agar ianya sentiasa nampak terpelihara dan indah.  
Tambah baginda lagi Syarikat yang menghidangkan arak juga didapati ada yang rugi 
malah kerugiannya lebih besar dari Syarikat yang tidak menghidangkan arak. 

 Tahniah kepada Sultan Brunei dan semua rakyat yang menyokong dan mampu 
melaksanakan hukum hakam yang lebih baik berteraskan Al-Quran dan Sunnah.

Sumber :- Jabatan Penerangan Brunei. 

( N3 AUTO PUBLISH )

27 comments:

Sue-Rya Qistina said...

mmg bagus bila diamalkan sebegini. di negara arab dah lama dipraktikkan. mereka akan tinggalkan perniagaan yg ada bila dgr laungan azan. semuanya mmg ada tertulis di dalam Al-Quran sebenarnya. cuma kita yg x perasan je sbb baca AQ tapi x faham maksudnya

hazwan hairy said...

tiba2 teringin plak nk g brunei..hehe

With Julia said...

Sgt berinformasi...bgus sultan brunei...haramkan arak dlm kapal terbang dan mohon semua premis tutup kedai time solat jumaat...mcm kt makkah dan madinah mcm tuh lah...goood job!

Bin Muhammad said...

Bila hukum Allah dilaksanakan...Pasti negara itu akan bertambah makmur. Tahniah Sultan Brunei, semoga terus menjadi pemerintah yg berlandaskan Al-Quran dan Sunah.

❤Kamsiah❤ said...

permaisuri2 baginga bertudung,sopan..pramugari Royal Brunei berselendang..manis..

Deqla Manjew said...

bagus la mcm tu.. hormat solat jumaat & hari jumaat tu sendiri.. ;)

ummuaidan said...

Negara islam cam nilah yg bagus..tahniah jgk..!

Nurzakiah Hanum said...

best la

SYANI said...

Untung orang Brunei dapat pemerintah cenggini..

Ratu Hatiku said...

Bagusnya bila Sultan mcmnie..

Ira said...

Tahniah!!.. Smga negara kita juga akan buat perkara yg sama.. :)

Rasp said...

tahniah...
memang tabik lah dgn cara pemerintahannya...

Khai♥Rin : anies said...

malaysia bila lg?

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

kalaulah di malaysia begini.. alangkah bagusnya... huhuhu

wantie said...

Inilah namanya pemerintah kanBeliau yang mempunyai kuasa bertitah. dan rakyat harus dengar.

tak yah la nak bangkang bangkang. benda baik. ikut je la.

ok la tu tutup pada hari jumaat. kang suruh tutup tiap tiap hari baru tau.. hahahaha

Bila pulak pemerintah kita nak ikut jejak langkah ni?

judi bola online said...

sultan brunai,, mantap dagh agh pokoknya,,,

Hazmin Hamudin said...

Terbaik la Sultan Brunei ini macam... Malaysia ada berani nak ikut tak?

NoEn said...

alhamdulillah...moga2 m'sia dapat ikut mcm brunei

eima said...

klu lah negara kita pun mampu spt itu ...

Mrs Velentine said...

terbaek sultan brunei

nea lopah said...

Pemimpin yang mementingkan agama mcm ni lah yang semua rakyat mahukan.

dya said...

salute lah Sultan Brunei..

Fiza Rahman said...

Pemerintah macam ni lah yg kita nak.

Chic Na said...

pemimpin yg patut dicontohi. ;)

Lynn Munir said...

Allah akan gantikan ketakutan/kerugian itu dengan perkara yang lebih baik jika kita ikhlas mematuhi laranganNYA.

ArELeEz said...

ptt dicontohi oleh sume negara islam.

hainom OKje said...

ooo sangat respect dengan Sultan brunei ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...