Tabung Masa Depan ...

Wednesday, April 03, 2013

Virus H7N9 Lebih Merbahaya Dari H1N1

Risau juga KA, bila kecoh sekarang ni dengan Virus H7N9 ni. 
Apalagi bila ada 2 kematian dan satu kes akut  di China, Ahad lepas.
 Dan virus ni masih belum ada vaksinnyer. 

( From Google )
Tetapi menurut pengesahan dari
Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai, tiada kes selesema burung jenis H7N9 dilaporkan dalam negara setakat ini namun kerajaan mengambil langkah berjaga-jaga bagi mengelakkan wabak itu daripada menular. Beliau berkata wabak itu masih lagi merupakan kes terpencil dan sehingga kini hanya dilaporkan berlaku di negara China.

Bagaimanapun, beliau berkata sebagai langkah berjaga-jaga kerajaan telah meningkatkan pemantauan dan mendapatkan panduan daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkaitan wabak itu.

 SIMPTON WABAK berkenaan hampir sama dengan wabak H1N1 iaitu 
penghidapnya antara lain akan mengalami sakit perut dan demam panas berpanjangan. Jadi dinasihatkan untuk melakukan ujian saringan jika mempunyai simpton2 di atas

Namun begitu beliau berkata wabak H7N9 adalah lebih berbahaya dan serius kerana risiko kematian adalah 60 peratus lebih tinggi berbanding H1N1 yang hanya 0.4 peratus.


Mohon dari Allah swt , agar dijauhkanlah kita semua dari penyakit ini yer...

27 comments:

Sheila Salim said...

Assalamualaikum KA, takutnya. subhanallah. macam2 penyakit teruk ada skrg kan.. semoga kita dijauhkan daripada penyakit begini. amin

hainom OKje said...

hish,....moga dijauhkan...

Nazayiena Ayiena said...

Harap x menular spi ke M'sia.

Myra Jay said...

Moga kita dijauhkan dari penyakit ni

BUNDA a.k.a KN said...

assalam,

nauzubillah mintak2 tak berlaku lah kat negara kita ni...

Qhaifa Nur said...

minta dijauhkan...

Ratu Hatiku said...

Mcm2 plak dah virus skrg nie, apapun mintak d jauhkan dari penyakit nie.. Amin

LiYa HaNiF :: said...

alahaii kak baru ni liya tahu ada virus ni lak yerk.. ish2 mintak dijaukan lah dari kita semua ye

Knor said...

bahaya sgt ni..tgh sakit perut ni..

MystoryPic said...

Hadoiii.... takutnya dengan penyakit yg pelik2 di akhir zaman ni... penyakit merbahaya yg takder vaksin... harap2 jauh la dr negara kita

IntaNBerliaN said...

haa ada virus lain plak ke... moga2 xdalah merebak ke sini

Pykaa Pdott said...

Hrap dijauhkan la .

eita said...

harap tak merebak sampai kat negara kite...

ANIM said...

kat sp ni sekarang virus muntah2 dan cirit-birit. tak demam, bukan taun...

Raudzah Zahari said...

rasanya pemnyakit yang sama kot KA..cuma scientifically namanya lain..kena banyak berdoa dihindari dari segala jenis penyakit yang merbahaya..

ALoNa CintamaniszLite said...

semoga dijauhkan lah...
skang ni mcm2 penyakit dengar..

Shaiful Zaidi said...

Virus dah alami mutasi..

tenku butang said...

aduii.. mcm2 penyakit yea skrg ni.. mtk dijauhkan lea hendaknyaa..

nea lopah said...

Tq share! takut nye..

adyna said...

Wah bahaya nie..semoga Malaysia dijauhkan dari wabak ini..amin

fieda said...

jgn lah merebak sampai sini kan KA..

fieda said...

salam kesuma angsana..saya adalah salah seorang pemenang ga dari mak dara dan hadiah yg saya menang dri kesuma..ni hadiah yg saya menang

http://mylovely-fieda.blogspot.com/2013/03/malaysias-next-top-lucky-blogger-by-mak.html

Hadiah : Key chain istimewa KA TAJAAN: Kesuma Angsana

mama aryan said...

taktau lak pasal nih..moga kita semua dijauhkan dr penyakit2 yg merbahaya ni

Fiza Rahman said...

Scarynya. Smoga kita semua dijauhkan dari wabak ni.

Riedaffya ibrahim said...

mintak dijauhkan...

wantie said...

ya la KA, ada tengok news.

n O e s u h a i m i said...

ada dgr news ni...mintak la dijauhkan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...