Tabung Masa Depan ...

Friday, May 03, 2013

4 Hukum Mewarna Rambut

Salam Jumaat semua ! 
Sekadar berkongsi sedikit info pagi2 ini.  
KA tengok trend anak2 muda sekarang ini, yang terikut2 sangat dengan budaya2 luar di mana kegilaan mewarna rambut dengan pelbagai warna menjadi satu fesyen yang sangat2 in sekarang ini !

 

Hukum mewarna rambut

 

1. Sunat :

Mewarnakan rambut kerana uban dengan apa-apa warna selain dari warna hitam.

2. Harus :

a) Mewarna rambut dengan warna hitam untuk tujuan jihad.
b) Mewarna rambut bagi isteri dengan warna hitam untuk tujuan berhias bagi suami.

3. Makruh :

a) Mewarna rambut supaya kelihatan seperti orang soleh.
b) Memutihkan rambut dengan apa juga bahan bagi tujuan untuk kelihatan tua atau mendapat kedudukan dalam masyarakat, atau diterima percakapannya.

4. Haram :

a) Mewarna rambut dengan warna hitam kecuali sebagaimana yang dinyatakan dalam perenggan 2(a) dan (b).
b) Mewarna rambut sehingga menyerupai (tasyabbuh) perlakuan orang bukan Islam.

KREDIT INFO DARI SINI  

 ( N3 AUTO PUBLISH - Aduhai Mood Masih Ke Laut ler )

21 comments:

Kak Bunga said...

nasiblah KB xde nak warna rambut ni...huhhu

RedRose said...

rambut beruban pun gojes kot. hehe

Sue-Rya Qistina said...

thanks for sharing KA.
mood saya pun agak ke laut arini. huhuhu

Nurzakiah Hanum said...

salam jumaat yang indah

Bin Muhammad said...

Terima kasih KA...info yg amat berguna.

p/s: rambut kini bertukar warna...hitam menjadi putih

Kakizan Omar said...

tak per .. nanti lelama..berwarna jugaklah rambut kita... :D

Kakzakie said...

KA... kakak ada cerita hihi... Konon nak pakai inai bagi rambut perang tapi tak menjadi kalau rambut kita masih hitam. Kakak guna inai serbuk yg beli di Mekah... Membazir inai sayang beli jauh-jauh. Kalau pakai di kuku merah pulak..

mama aryan said...

lebih baik jgn diwarnakan..

Dylla Abas said...

nice info :)

Nafisa81 said...

masa bujang2 dan jahil dulu..selalu jer kaler rambut. bila nak balik kampung...kelam kabut nak itamkan kan balik.

baby comel said...

Rambut kita tetap itu kaler jugak..

Ratu Hatiku said...

Tq sharing KA..
Tiba2 terigt plak rambut Norish Karman wrna hijau.. hihihi

Budak Kampung said...

nice share

Fiza Rahman said...

Thanks for sharing kak.

Haryati Faizal said...

tq share KA

n O e s u h a i m i said...

thx KA for the info...noe x pernah warna rambut lagi...

hainom OKje said...

Tak pernah pun warna rambut ....teringin jugak sebenarnya...

Deqla Manjew said...

dulu penah la.. skng dah x.. huhu

Mohd Selim Zainal said...

perkongsian yang menarik... orait...

mselim3

Mohd Selim Zainal said...

perkongsian yang menarik... orait...

mselim3

Cik Kay Jue said...

thnks for the info.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...