Tabung Masa Depan ...

Tuesday, May 21, 2013

5 Patut Di Elak Bila Berwangi2

Suka berwangi2an
Mestilah !
Tapi tau tak uols ada 5 perkara yang perlu dielakkan dan diambil kira
Waktu memakai wangi2an ini...

1.  Jangan gosok wangian terus ke atas kulit, kerana ia akan merosakkan struktur molekul wangian.  Jadi lepas sembur atau roll kan wangian itu biarkan saja ! ;

2. Basuh dulu rambut sekiranyer ingin menyemburkan wangian pada rambut.  Kerana rambut yang tidak bersih dan berminyak boleh dan akan menukar bau wangian tersebut;

3.  Jangan semburkan pewangi pada pakaian terus kerana ia boleh merosakkan struktur fabrik, sebaliknyer semburkan pada pakaian dalam;

4.  Pastikan tubuh kita bersih daripada peluh, sebaik2nyer mandi dahulu sebelum menyembur
wangian pada badan.  Ini adalah kerana bau badan ataupun peluh boleh menukar bau wangian yang 
sedap & menawan kepada bau tengit ! ;

5.  Periksa keadaan minyak wangi yang sudah lama tidak digunakan.  Kerana strukturnyer mungkin sudah berubah dan tidak memberikan haruman yang sama ketika mula2 kita beli dulu..
( Info Dari Majalah Wanita - kalau x silap )

DAN EXTRA PETUA NI
 
 Kalau agak2 x mampu nak beli minyak wangi tu, guna ajelah limau nipis ke, limau purut ataupun limau kasturi, belah dua dan  tenyeh satu badan, celah ketiak, tangan & kaki.  In Shaa Allah , badan kita x berbau !
Selamat berwangi2an yer !

" Perkara biasa naik lift ke pejabat waktu pagi, semerbak harum bau semuanyer ,
Perkara biasa turun lif balik dari pejabat waktu petang...... Aduhai ! "

19 comments:

Cik Anis said...

bagus ni ..tq KA

Farah Waheda Wahid said...

body odour... ahaks...KA thanks for sharing this entry...great piece of entry...

Sheila Salim said...

assalamualaikum KA, thanks bagi tips. teringat zaman dulu, mak suruh pakai limau calit dekat ketiak. hahahaha zaman budak2 hingusan dulu agak berbau kan. hihi ;p

ummuaidan said...

thanks KA for sharing..
ingat ms remaja dl ade satu jenis bedak yg dlm paket buatan indon yg mmg bagus utk menyerap bau badan...

Ratu Hatiku said...

Tq sharing KA.. Saya mmg peminat minyak wangi.. :D
Hahaha..betul2...pagi2 punyalah semerbak wangi tp bila petang blh fengsan dibuatnya... :D

beta kupu said...

Tq KA 4d info...yg no satu tu sy slalu buat(gosok2), skrg bru tau

aTieYusof Family said...

suka pakai minyak wangi, tapi tak lah terlalu wangi..hehe..
bila waktu ptg tu, dah naik pening nak cium..haha:)

wantie said...

ya betul guna je lah limau nipis.

dodulu mak T suruh tenyeh ketiak denga daun jambu. sure ketiak tak berbau. tak yah buang duit beli perfume..

tapi biasalah kan pompuan. sure nak wangi wangi. dannnnnnnnn kalau ke kedai perfume. menggeltik nak berbeli..

maria firdz said...

Thnkz sharing... :-)

Sue-Rya Qistina said...

kita disyorkan pakai minyak wangi di nadi2 kan? thanks for sharing info KA

Kakizan Omar said...

Emm... kita perempuan kena beringat2 juga bila mengenakan minyak wangi nie.. lain pulak jadinyer nanti.. :D

eima said...

aku tak suka wangi2..sakit idung pening pala ... org lain yg wangi pun aku tak suka

Nurzakiah Hanum said...

singgah ptg
dah lunch ke?

Nora Karim said...

ayat last sekali tu yg tak tahan tu.. hehehe

tapi betul... kalau pakai limau kasturi/limau nipis mmg bagus..

ayut said...

hahhaha...kak..jauhkanlah naik lift gan bangla.hihihi.pagi2x msuk kerja ok lg kot sesak2x dlm lift...tp smpi petang...tahan nafas jela ramai2x :p

hana hadi said...

eh no 1 tu baru tahu lah. selalunya hana gosok2 dulu.. tq info ni

Deqla Manjew said...

ehh yg no 1 dan 3 tu biasa buat la.. haha.. x biasa la plak nk sembor pakaian dlm.. huhu

Riedaffya ibrahim said...

selalu main tenyeh aje perfume tu ka

Fiza Rahman said...

Thanks kak. Baru tau.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...